Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Post-Truth Bağlamda Sosyal Medya

Yıl 2022, , 1 - 11, 29.03.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1026154

Öz

Bilgi iletişim teknolojilerinde son yıllarda oldukça hızla görülen değişimlerle beraber özellikle internet kullanımının artması sosyal medyayı dünya üzerinde güçlü bir aktör haline getirmiştir. Küreselleşme olgusu ile bu güçlü aktör pek çok kavramın değişime uğramasına sebep olmuştur. Bunlardan biri de “doğruluk” kavramıdır. Doğruluk tamamen göreceli hale gelmiş hatta doğruluk arayışı anlamsızlaştığı bir çağ ortaya çıkmıştır. “Post-truth” kavramı ile açıklanan bu olgunun gün geçtikçe artan etkisi bilim insanlarını bu hususta çalışmalar yapmaya teşvik etmektedir. Konu ile ilgili çeşitli teoriler ve kavramlar vasıtasıyla mantıksal çerçeve oturtulmaya ve açıklanmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmada sosyal medyanın post-truth bağlamda incelenmesi ve bu hususta değerlendirmeler yapılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda post-truth kavramına değinildikten sonra sosyal medyanın yapısına ve epistemolojisine yer verilmiş ve bu kavram post-truth ışığında tartışılmıştır. Böylelikle post-truth konusunun açıklanması ve kavramsal çerçevesinin oluşmasına katkı sağlanacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alpay, Y. (2020). Yalanın Siyaseti. Destek Yayınları.
  • Aran, A. (2020, September 15). Here’s What Happens Every Minute on the Internet in 2020. Visual Capitalist. https://www.visualcapitalist.com/every-minute-internet-2020/
  • Aydın, A. F. (2020). Post-Truth Dönemde Sosyal Medyada Dezenformasyon:Covi̇d-19 Yeni̇Koronavi̇rüs)Pandemi̇Süreci̇. Asya Studies, 19(12), 76–90. https://doi.org/10.31455/asya.740420
  • Çetinkaya, R. (2019). Post-truth (Gerçek ötesi) kavramının yeni medya üzerinden incelenmesine yönelik uygulamalı bir araştırma. Selçuk Üniversitesi.
  • Coşkun, B. (2015). İletişim Teknolojilerinin Stratejik Kaynak Yönetimi: Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketi (TTAŞ) Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(1), 31–53.
  • Dinçmen, M. (2003). İşletmelerde bilgi yönetimi ve teknolojileri. Mercek, 8(32).
  • Erçetin, Ş. Ş., & İli, K. (2012). The effect of social media addiction on students’ lives. Humanity&Social Sciences Journal, 7(2), 110–113. https://doi.org/10.5829/idosi.hssj.2012.7.2.1120
  • Erçetin, Ş. Ş., & Menteşe, M. (2012). What is happening to students on social media? Humanity&Social Sciences Journal, 7(2), 104–109. https://doi.org/10.5829/idosi.hssj.2012.7.2.1119
  • Erkul, R. E. (2009). Sosyal medya araçlarınınn (Web 2.0) kamu hizmetleri ve uygulamalarında kullan labilirliği. Türkiye Bilişim Derneği, 116, 96–101.
  • Google Trendler. (2021). https://trends.google.com.tr/trends/explore?date=all&q=post-truth
  • Gündüz, A., Ertong Attar, G., & Altun, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Instagram’daki Benlik Sunumları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 58(2), 1862–1895. https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2018.58.2.32
  • Güven, A. (2020). Hakikatin yitimi olarak post-truth: Bir kavramsallaştırma denemesi. İnsan ve İnsan Dergisi, 7(23), 20–36. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.577956
  • Hunt, E. (2017, March 22). “Disputed by multiple fact-checkers”: Facebook rolls out new alert to combat fake news. The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2017/mar/22/facebook-fact-checking-tool-fake-news
  • İli, K., & Erçetin, Ş. Ş. (2014). The impact of social media environments and tools on student behaviour. US-China Education Review B, 4(5), 295–302.
  • Kemp, S. (2020). Digital 2020: 3.8 billion people use social media - We Are Social UK - Global Socially-Led Creative Agency. We Are Social. https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media
  • Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ (M. B. Albayrak (Ed.); D. Özçetin (Trans.)). Tudem Yayın Grubu.
  • Kılınç, N. T. (2017). Hakikat Kaybolunca. In Mehmet Barış Albayrak (Ed.), Hakikat Sonrası Çağ (2nd ed., pp. 397–403). Tudem Yayın Grubu.
  • Oxford Languages. (2020, December 22). Oxford Word of the Year 2016 |. https://languages.oup.com/word-of- the-year/2016/
  • Postman, N. (2012). Televizyon: Öldüren eğlence (O. Akınhay (Trans.)). Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, Ö. D. (2018). Hakikat ötesi (Post-truth) dönemde doğrulama platformları: Teyit.org örneği. “Dönüşen Dünyada Iletişimin Rolü” Uluslararası Sempozyum, 151–162.
  • Sarı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile sosyal ağları kullanım amaçları arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi.
  • Sarı, E. (2019). Okul yöneticilerinin sosyal ağları kullanım amaçları ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi.
  • Şener, N. K. (2018). “ Doğruluk Kontrol Merkezi ” ve “ Yalan Haber ” Kavramlarına İlişkin. Akdeniz İletişim Dergisi, 351–369.
  • Şirin, S. R. (2017). Bir Türkiye hayali (A. Güneş (Ed.)). Doğan Kitap.
  • Sosyal Medya Algoritmaları nasıl çalışır? (2020). https://yazilim.store/blog/sosyal-medya-algoritmalari-nasil-calisir.html
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation report-86. https://www.who.int/teams/risk-communication/infodemic-management
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zarzalejos, J. A. (2017, March). Communication, journalism and fact-checking. Uno Magazine, No: 27, 11–13. https://www.uno-magazine.com/number-27/communication-journalism-fact-checking/

Social Media in Post-Truth Context

Yıl 2022, , 1 - 11, 29.03.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1026154

Öz

With the rapid changes seen in information communication technologies in recent years, especially the increase in internet use has made social media a powerful actor in the world. With the phenomenon of globalization, this powerful actor has caused many concepts to change. One of them is the concept of "truth". Truth has become completely relative, and even an age has emerged when the search for truth becomes meaningless. The increasing impact of this phenomenon, which is explained by the concept of "post-truth", encourages scientists to work on this issue. It is tried to establish and explain the logical framework through various theories and concepts related to the subject. In this study, it is aimed to examine social media in a post-truth context and to make evaluations in this regard. For this purpose, after the concept of post-truth was mentioned, the structure and epistemology of social media were included and this concept was discussed in the light of post-truth. In this way, it is thought that the post-truth topic will be explained and contributed to the formation of its conceptual framework.

Kaynakça

  • Alpay, Y. (2020). Yalanın Siyaseti. Destek Yayınları.
  • Aran, A. (2020, September 15). Here’s What Happens Every Minute on the Internet in 2020. Visual Capitalist. https://www.visualcapitalist.com/every-minute-internet-2020/
  • Aydın, A. F. (2020). Post-Truth Dönemde Sosyal Medyada Dezenformasyon:Covi̇d-19 Yeni̇Koronavi̇rüs)Pandemi̇Süreci̇. Asya Studies, 19(12), 76–90. https://doi.org/10.31455/asya.740420
  • Çetinkaya, R. (2019). Post-truth (Gerçek ötesi) kavramının yeni medya üzerinden incelenmesine yönelik uygulamalı bir araştırma. Selçuk Üniversitesi.
  • Coşkun, B. (2015). İletişim Teknolojilerinin Stratejik Kaynak Yönetimi: Türk Telekomünikasyon Anonim Şirketi (TTAŞ) Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1(1), 31–53.
  • Dinçmen, M. (2003). İşletmelerde bilgi yönetimi ve teknolojileri. Mercek, 8(32).
  • Erçetin, Ş. Ş., & İli, K. (2012). The effect of social media addiction on students’ lives. Humanity&Social Sciences Journal, 7(2), 110–113. https://doi.org/10.5829/idosi.hssj.2012.7.2.1120
  • Erçetin, Ş. Ş., & Menteşe, M. (2012). What is happening to students on social media? Humanity&Social Sciences Journal, 7(2), 104–109. https://doi.org/10.5829/idosi.hssj.2012.7.2.1119
  • Erkul, R. E. (2009). Sosyal medya araçlarınınn (Web 2.0) kamu hizmetleri ve uygulamalarında kullan labilirliği. Türkiye Bilişim Derneği, 116, 96–101.
  • Google Trendler. (2021). https://trends.google.com.tr/trends/explore?date=all&q=post-truth
  • Gündüz, A., Ertong Attar, G., & Altun, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Instagram’daki Benlik Sunumları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 58(2), 1862–1895. https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2018.58.2.32
  • Güven, A. (2020). Hakikatin yitimi olarak post-truth: Bir kavramsallaştırma denemesi. İnsan ve İnsan Dergisi, 7(23), 20–36. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.577956
  • Hunt, E. (2017, March 22). “Disputed by multiple fact-checkers”: Facebook rolls out new alert to combat fake news. The Guardian. https://www.theguardian.com/technology/2017/mar/22/facebook-fact-checking-tool-fake-news
  • İli, K., & Erçetin, Ş. Ş. (2014). The impact of social media environments and tools on student behaviour. US-China Education Review B, 4(5), 295–302.
  • Kemp, S. (2020). Digital 2020: 3.8 billion people use social media - We Are Social UK - Global Socially-Led Creative Agency. We Are Social. https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media
  • Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ (M. B. Albayrak (Ed.); D. Özçetin (Trans.)). Tudem Yayın Grubu.
  • Kılınç, N. T. (2017). Hakikat Kaybolunca. In Mehmet Barış Albayrak (Ed.), Hakikat Sonrası Çağ (2nd ed., pp. 397–403). Tudem Yayın Grubu.
  • Oxford Languages. (2020, December 22). Oxford Word of the Year 2016 |. https://languages.oup.com/word-of- the-year/2016/
  • Postman, N. (2012). Televizyon: Öldüren eğlence (O. Akınhay (Trans.)). Ayrıntı Yayınları.
  • Şahin, Ö. D. (2018). Hakikat ötesi (Post-truth) dönemde doğrulama platformları: Teyit.org örneği. “Dönüşen Dünyada Iletişimin Rolü” Uluslararası Sempozyum, 151–162.
  • Sarı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile sosyal ağları kullanım amaçları arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi.
  • Sarı, E. (2019). Okul yöneticilerinin sosyal ağları kullanım amaçları ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi.
  • Şener, N. K. (2018). “ Doğruluk Kontrol Merkezi ” ve “ Yalan Haber ” Kavramlarına İlişkin. Akdeniz İletişim Dergisi, 351–369.
  • Şirin, S. R. (2017). Bir Türkiye hayali (A. Güneş (Ed.)). Doğan Kitap.
  • Sosyal Medya Algoritmaları nasıl çalışır? (2020). https://yazilim.store/blog/sosyal-medya-algoritmalari-nasil-calisir.html
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation report-86. https://www.who.int/teams/risk-communication/infodemic-management
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zarzalejos, J. A. (2017, March). Communication, journalism and fact-checking. Uno Magazine, No: 27, 11–13. https://www.uno-magazine.com/number-27/communication-journalism-fact-checking/
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şuay Nilhan Açıkalın 0000-0002-5361-7667

Mustafa Canbey 0000-0001-9238-7617

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Açıkalın, Ş. N., & Canbey, M. (2022). Post-Truth Bağlamda Sosyal Medya. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2022(57), 1-11. https://doi.org/10.47998/ikad.1026154