Experimental cinema holds a significant place within art movements and the philosophy of cinema by stepping outside the boundaries of classical narrative and prioritizing alternative techniques and styles. Throughout film history, experimental narrative has responded to every innovation, successfully developing its own distinct style and separating itself from other genres over time. Although less represented in literature and film production compared to narrative fiction, experimental cinema reveals the intellectual, aesthetic, and innovative dimensions of the medium. This study aims to examine experimental cinema in depth and conduct a field study focusing on the audience dimension, as cinema undoubtedly exists through its spectators. The research explores what experimental cinema signifies for viewers, emphasizing their interpretations, preferences, and tastes. Notably, this study distinguishes itself as the first fieldwork to address experimental cinema from the audience's perspective. Generation Z has been selected as the sample group, as analyzing a generation is crucial to understanding the profile of contemporary viewers. The main concepts of the study include Generation Z’s genre preferences, film tastes, modes of aesthetic reception, and the role of cultural capital in their cinematic choices. Semi-structured interviews were conducted with viewers aged 18–25, focusing on their understanding of cinema, genre preferences, and perceptions of experimental films. The concept known as "reception aesthetics" in art and literary theory is proposed in this study as "aesthetic reception" for cinema studies, through which the role of experimental films in viewers’ aesthetic experience is examined. The findings indicate that components of cultural capital—such as educational background, social environment, family influence, artistic orientation, and individual pursuits—play a significant role in shaping film preferences. Moreover, it was observed that both first-time viewers and those familiar with experimental films engaged in aesthetic reception by interpreting, analyzing, and making sense of the works. While experimental films encourage active viewer participation, they also enable cineliterate audiences to conduct philosophical, aesthetic, and comprehensive analyses. Thus, for audiences from diverse academic disciplines, cinema evolves from popular taste towards a form of legitimate appreciation. As a result, it was observed that experimental cinema offers a distinct perspective and facilitates aesthetic reception.
Experimental cinema spectator study generation Z aesthetic reception taste
Klasik anlatının dışına çıkarak farklı teknikleri ve biçemleri önceleyen deneysel sinema, sanat akımları ve sinema felsefesi açısından önemli bir noktada durmaktadır. Deneysel anlatı sinema tarihi içindeki her yenilikte karşılık bulmuş, zaman içinde diğer türlerden ayrılarak kendi stilini yaratmayı başarmıştır. Alanyazında ve film üretimlerinde kurmacaya oranla daha az yer edinen deneysel sinema, sinemanın düşünsel, estetik ve yenilikçi yönünü ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmanın amacı deneysel sinemayı derinlemesine ele almak ve seyirci boyutunu göz önüne alarak saha çalışması yapmaktır. Şüphesiz sinema, seyircisi ile var olmaktadır. Çalışmada deneysel sinemanın seyirci için ne ifade ettiği, seyircinin yorumları, tercihleri ve beğenileri üzerinde durulmuştur. Bununla birlikte çalışma, deneysel sinemanın seyirci açısından saha çalışması olarak ele alındığı ilk çalışma olma özelliğini taşımaktadır. Örneklem olarak Z kuşağı seyircisi seçilmiştir. Zira bir kuşağı incelemek, yeni seyirci profilini anlamak açısından önemli olmaktadır. Z kuşağı seyircisinin film türü tercihleri, film beğenileri, estetik alımlama biçimleri, seçimlerinde kültürel sermayenin rolü çalışmanın temel kavramlarını oluşturmaktadır. 18-25 yaş arası seyircilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmede seyircilerin sinemaya verdikleri anlam, film türü tercihleri ve deneysel filmler üzerine sorular sorulmuştur. Sanat ve edebiyat kuramlarında alımlama estetiği olarak adlandırılan kavram, bu çalışmada sinema araştırmaları için estetik alımlama olarak önerilmiş ve seyircinin estetik alımlama biçimlerinde deneysel filmlerin rolü ele alınmıştır. Araştırma sonucunda seyircinin film beğenilerinde eğitim sermayesi, sosyal çevre, aile, sanatsal yatkınlık, bireysel uğraşlar gibi kültürel sermaye bileşenlerinin rol oynadığı görülmüştür. Aynı zamanda deneysel filmlerle ilk kez karşılaşan seyirciler ile bu türü izleyen seyircilerin deneysel filmleri izledikten sonra eseri farklı yorumlama, analiz etme, anlamlandırma açısından estetik alımlama yaptıkları gözlemlenmiştir. Deneysel filmler, seyircinin aktif katılımını pekiştirirken okuryazar seyircinin felsefi, estetik ve kapsamlı bir analiz yapmasına olanak vermektedir. Böylelikle farklı bölümlerde okuyan seyirciler için sinema popüler beğeniden uzaklaşarak meşru beğeniye doğru ilerleyen bir sanat olmaktadır. Bunun sonucunda deneysel sinemanın, farklı bir bakış açısı sunarak estetik alımlamaya olanak verdiği görülmüştür.
Deneysel sinema seyirci çalışmaları Z kuşağı estetik alımlama beğeni
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema Kuramları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 70 |