Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2019, , 159 - 170, 30.06.2019
https://doi.org/10.25204/iktisad.576572

Öz

Bu araştırmanın amacı
“Kariyer Kararlılığı Ölçeği”ni (Lounsbury vd., 1999) Türkçeye uyarlamak ve
geçerlik, güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırmanın örneklemini, Süleyman
Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri
oluşturmaktadır. Bu kapsamda 779 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Yapılan açımlayıcı
faktör analizi sonucunda, toplam varyansın %51.8’ini açıklayan, 6 madde ve tek
boyuttan oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi
sonucu ise modelin iyi seviyede uyum verdiğini göstermiştir. Ölçeğin iç
tutarlık güvenirlik katsayısı .80 olarak hesaplanmıştır. Test-tekrar test
analizi sonucunda uygulamalar arası .73 seviyesinde ilişki tespit edilmiştir.
Tüm bulguların ışığında, “Kariyer Kararlılığı Ölçeği”nin, Türk kültürüne uygun,
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Arnold, J. (1989). Career decidedness and psychological well‐being: A two‐cohort longitudinal study of undergraduate students and recent graduates. Journal of Occupational Psychology, 62(2), 163-176.
  • Avara, K. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde akademik güdülenmenin yordayıcısı olarak akademik öz-yeterlik, kariyer kararı yetkinlik beklentisi ve okul tükenmişliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1), 79–86.
  • Aytaç, S., (2005). Çalışma yaşamında kariyer; yönetimi, planlaması, gelişimi ve sorunları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bacanlı, F. (2016). Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 86-95.
  • Bahadır, Y. B. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik beklentilerinin anne baba tutumları ve başa çıkma stilleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bozgeyikli, H., Bacanlı, F., & Doğan, H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 125-136.
  • Brislin, R. W., Lonner, W. J., & Thorndike, R. M. (1973). Cross cultural research methods. New York: John Willey&Sons Pub.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campagna, C. G., & Curtis, G. J. (2007). So worried i don't know what to be: Anxiety is associated with increased career indecision and reduced career certainty. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 17(1), 91-96.
  • Cellini, J. V., & Kantorowski, L. A. (1984). Locus of control and career decidedness: Some methodological notes. Psychological Reports, 55(2), 613-614.
  • Earl, J. K., & Bright, J. E. (2007). The relationship between career decision status and important work outcomes. Journal of Vocational Behavior, 71(2), 233-246.
  • Fidan, T., Fidan, İ. Ö., & Öztürk, H. (2018). Meslek yüksekokulu öğrenci ve mezunlarının kariyer seçimlerine etki eden faktörler ile kariyer beklentileri: Öz yeterliğin aracı rolü. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 249-263.
  • Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling Psychology, 43(4), 510-526.
  • Gordon, V. N. (1998). Career decidedness types: A literature review. The Career Development Quarterly, 46(4), 386-403.
  • Greenhaus, J. H., Callanan, G. A., & Kaplan, E. (1995). The role of goal setting in career management. International Journal of Career Management, 7(5), 3-12.
  • Hirschi, A. (2014). Hope as a resource for self-directed career management: Investigating mediating effects on proactive career behaviors and life and job satisfaction. Journal of Happiness Studies, 15(6), 1495-1512.
  • Hirschi, A., Niles, S. G., & Akos, P. (2011). Engagement in adolescent career preparation: Social support, personality and the development of choice decidedness and congruence. Journal of Adolescence, 34(1), 173-182.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lounsbury, J. W., & Gibson, L. W. (2002). Personal Style Inventory: A work-based personality measurement system. Knoxville, TN: Resource Associates.
  • Lounsbury, J. W., Hutchens, T., & Loveland, J. M. (2005). An investigation of Big Five personality traits and career decidedness among early and middle adolescents. Journal of Career Assessment, 13(1), 25-39.
  • Lounsbury, J. W., Tatum, H. E., Chambers, W., Owens, K., & Gibson, L. W. (1999). An investigation of career decidedness in relation to “Big Five” personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652.
  • Miller, A. D. (2011). Career Decidedness, Meaning in Life, and Anxiety: A Mediation/Moderation Model. Unpublished Master of Arts Thesis, Southern Illinois University.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barret, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation, Second Edition. London: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • Neice, D. E., & Bradley, R. W. (1979). Relationship of age, sex, and educational groups to career decisiveness. Journal of Vocational Behavior, 14(3), 271-278.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Özyürek, R. (2016). Kız ve erkek on birinci sınıf öğrencilerinin kariyer yetkinlik beklentisi, kariyer seçenekleri zenginliği, akademik performans ve yetenekleri arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17), 19-32.
  • Restubog, S. L. D., Florentino, A. R., & Garcia, P. R. J. M. (2010). The mediating roles of career self-efficacy and career decidedness in the relationship between contextual support and persistence. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 186-195.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling, Second Edition. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Super, D. E. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282-298.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Eğitim Yayıncılık.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2012). Using multivariate statistics. London: Pearson.
  • Ulaş, Ö. (2016). Kariyer kararı verme öz-yetkinliği: Bir model testi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uthayakumar, R., Schimmack, U., Hartung, P. J., & Rogers, J. R. (2010). Career decidedness as a predictor of subjective well-being. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 196-204.

THE ADAPTATION OF CAREER DECIDEDNESS SCALE INTO TURKISH: A VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2019, , 159 - 170, 30.06.2019
https://doi.org/10.25204/iktisad.576572

Öz

The aim of this study
is to adapt the Career Decidedness Scale (Lounsbury et al., 1999) to Turkish
and to make validity and reliability analyses. The sample of the study is
composed of the students of Suleyman Demirel University Faculty of Economics
and Administrative Sciences. In this context, 779 students participated in the study.
As a result of the exploratory factor analysis, a measurement tool consisting
of 6 items and one dimension was obtained which explained 51.8% of the total
variance. Confirmatory factor analysis showed that the model was in good fit.
The internal consistency reliability coefficient of the scale was calculated as
.80. As a result of the test-retest analysis, a relationship was found between
the implementations at the level of .73. Within the scope of these findings, it
is concluded that Career Decidedness Scale is a valid and reliable measurement
tool suitable for Turkish culture.

Kaynakça

  • Arnold, J. (1989). Career decidedness and psychological well‐being: A two‐cohort longitudinal study of undergraduate students and recent graduates. Journal of Occupational Psychology, 62(2), 163-176.
  • Avara, K. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde akademik güdülenmenin yordayıcısı olarak akademik öz-yeterlik, kariyer kararı yetkinlik beklentisi ve okul tükenmişliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ayre, C., & Scally, A. J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1), 79–86.
  • Aytaç, S., (2005). Çalışma yaşamında kariyer; yönetimi, planlaması, gelişimi ve sorunları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bacanlı, F. (2016). Kariyer karar verme güçlükleri ve meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançların ilişkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 86-95.
  • Bahadır, Y. B. (2018). Lise öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik beklentilerinin anne baba tutumları ve başa çıkma stilleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bozgeyikli, H., Bacanlı, F., & Doğan, H. (2009). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme yetkinliklerinin yordayıcılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 125-136.
  • Brislin, R. W., Lonner, W. J., & Thorndike, R. M. (1973). Cross cultural research methods. New York: John Willey&Sons Pub.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Campagna, C. G., & Curtis, G. J. (2007). So worried i don't know what to be: Anxiety is associated with increased career indecision and reduced career certainty. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 17(1), 91-96.
  • Cellini, J. V., & Kantorowski, L. A. (1984). Locus of control and career decidedness: Some methodological notes. Psychological Reports, 55(2), 613-614.
  • Earl, J. K., & Bright, J. E. (2007). The relationship between career decision status and important work outcomes. Journal of Vocational Behavior, 71(2), 233-246.
  • Fidan, T., Fidan, İ. Ö., & Öztürk, H. (2018). Meslek yüksekokulu öğrenci ve mezunlarının kariyer seçimlerine etki eden faktörler ile kariyer beklentileri: Öz yeterliğin aracı rolü. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 249-263.
  • Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling Psychology, 43(4), 510-526.
  • Gordon, V. N. (1998). Career decidedness types: A literature review. The Career Development Quarterly, 46(4), 386-403.
  • Greenhaus, J. H., Callanan, G. A., & Kaplan, E. (1995). The role of goal setting in career management. International Journal of Career Management, 7(5), 3-12.
  • Hirschi, A. (2014). Hope as a resource for self-directed career management: Investigating mediating effects on proactive career behaviors and life and job satisfaction. Journal of Happiness Studies, 15(6), 1495-1512.
  • Hirschi, A., Niles, S. G., & Akos, P. (2011). Engagement in adolescent career preparation: Social support, personality and the development of choice decidedness and congruence. Journal of Adolescence, 34(1), 173-182.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lounsbury, J. W., & Gibson, L. W. (2002). Personal Style Inventory: A work-based personality measurement system. Knoxville, TN: Resource Associates.
  • Lounsbury, J. W., Hutchens, T., & Loveland, J. M. (2005). An investigation of Big Five personality traits and career decidedness among early and middle adolescents. Journal of Career Assessment, 13(1), 25-39.
  • Lounsbury, J. W., Tatum, H. E., Chambers, W., Owens, K., & Gibson, L. W. (1999). An investigation of career decidedness in relation to “Big Five” personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652.
  • Miller, A. D. (2011). Career Decidedness, Meaning in Life, and Anxiety: A Mediation/Moderation Model. Unpublished Master of Arts Thesis, Southern Illinois University.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barret, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation, Second Edition. London: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.
  • Neice, D. E., & Bradley, R. W. (1979). Relationship of age, sex, and educational groups to career decisiveness. Journal of Vocational Behavior, 14(3), 271-278.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Özyürek, R. (2016). Kız ve erkek on birinci sınıf öğrencilerinin kariyer yetkinlik beklentisi, kariyer seçenekleri zenginliği, akademik performans ve yetenekleri arasındaki ilişkiler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(17), 19-32.
  • Restubog, S. L. D., Florentino, A. R., & Garcia, P. R. J. M. (2010). The mediating roles of career self-efficacy and career decidedness in the relationship between contextual support and persistence. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 186-195.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling, Second Edition. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Super, D. E. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282-298.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Eğitim Yayıncılık.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2012). Using multivariate statistics. London: Pearson.
  • Ulaş, Ö. (2016). Kariyer kararı verme öz-yetkinliği: Bir model testi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uthayakumar, R., Schimmack, U., Hartung, P. J., & Rogers, J. R. (2010). Career decidedness as a predictor of subjective well-being. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 196-204.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tahsin Akçakanat 0000-0001-9414-6868

Hasan Hüseyin Uzunbacak 0000-0002-3297-1659

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Akçakanat, T., & Uzunbacak, H. H. (2019). KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 159-170. https://doi.org/10.25204/iktisad.576572
AMA Akçakanat T, Uzunbacak HH. KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. İKTİSAD. Haziran 2019;4(9):159-170. doi:10.25204/iktisad.576572
Chicago Akçakanat, Tahsin, ve Hasan Hüseyin Uzunbacak. “KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 4, sy. 9 (Haziran 2019): 159-70. https://doi.org/10.25204/iktisad.576572.
EndNote Akçakanat T, Uzunbacak HH (01 Haziran 2019) KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 4 9 159–170.
IEEE T. Akçakanat ve H. H. Uzunbacak, “KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”, İKTİSAD, c. 4, sy. 9, ss. 159–170, 2019, doi: 10.25204/iktisad.576572.
ISNAD Akçakanat, Tahsin - Uzunbacak, Hasan Hüseyin. “KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 4/9 (Haziran 2019), 159-170. https://doi.org/10.25204/iktisad.576572.
JAMA Akçakanat T, Uzunbacak HH. KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. İKTİSAD. 2019;4:159–170.
MLA Akçakanat, Tahsin ve Hasan Hüseyin Uzunbacak. “KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, c. 4, sy. 9, 2019, ss. 159-70, doi:10.25204/iktisad.576572.
Vancouver Akçakanat T, Uzunbacak HH. KARİYER KARARLILIĞI ÖLÇEĞİ: TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. İKTİSAD. 2019;4(9):159-70.

Cited By










Creative Commons Lisansı

Bu dergide yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.