BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 3, 0 - 0, 09.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.14548

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin koni konusuna yönelik pedagojik alan bilgilerini belirlemektir. Bu kapsamda, öğretmenlerin koni konusuna ilişkin konu alan bilgileri, öğrenci bilgileri ve öğretim strateji bilgileri incelenmiştir. Durum çalışması yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemi esas alınmış ve çalışmanın katılımcılarını farklı hizmet süresine sahip altı matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada, yarı-yapılandırılmış görüşme, yarı-yapılandırılmış gözlem ve doküman incelemesi teknikleri kullanılarak veri üçlemesi yapılmıştır. Uygulama boyunca yapılan görüşmeler ile gözlemlerin tamamı ses kaydına alınmış, üç öğretmenin ders anlatımları video kaydına alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, nitel veri analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Konu alan bilgilerinin analizinde Nvivo 8 paket programı kullanılmıştır. Çalışma sonunda, öğretmenlerin çoğunun, alan bilgileri ve öğretim strateji bilgilerinin yetersiz olduğu, öğrenci bilgilerinin ise kısmen yeterli olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda, öğretmen eğitimine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Koni, Konu alan bilgisi, öğretim stratejiler bilgisi, öğrenci bilgisi, matematik öğretmenleri

 

Kaynakça

  • Alkış-Küçükaydın, M. & Gökbulut, Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrik cisimlerin tanımlanması ve açılımına ilişkin kavram yanılgıları.
  • Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1), 102-117.
  • Altaylı, D., Konyalıoğlu, A. C., Hızarcı, S., & Kaplan, A. (2014).İlköğretim matematik öğretmen adaylarının üç boyutlu cisimlere ilişkin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Middle Eastern ve African Journal of Educational Research, 10, 4-24.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1–25.
  • Arslan-Kılcan, S. (2006). İlköğretim matematik öğretmenlerinin kesirlerle bölmeye ilişkin kavramsal bilgi düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Aygün, S. Ç., Aynur, N., Coşkuntürk, N., Çuha, S.S., Karaman, U., Özçelik, U., Ulubay, M., & Ünsal, N. (2008). İlköğretim matematik 8 ders kitabı (1. Baskı). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Aytar, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde insanın çevreye etkisi konusu ile ilgili pedagojik alan bilgilerinin araştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir Ders İmecesi (Lesson Study) çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Batur, Z. & Balcı, S. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 21-43.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (5-8 sınıflar) (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bozkurt, A. & Koç, Y. (2012). Investigating first year elementary mathematics teacher education students’ knowledge of prism. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2949-2952.
  • Bütün, M. (2005). İlköğretim matematik öğretmenlerinin alan eğitimi bilgilerinin nitelikleri üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Clements, D. H., Sarama, J. H., & Battista, M. (1998). Develop¬ment of concepts of geometric figures in especially designed logo computer environment. Focus on Learning Problems in Mathematics, 20, 47-64.
  • Çakmak, Z., Konyalıoğlu, A.C., & Işık, A. (2014). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının üç boyutlu cisimlere ilişkin konu alan bilgilerinin incelenmesi. Middle Eastern and African Journal of Educational Research, 8, 28-44.
  • Dane, A. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği programı öğrencilerinin nokta, doğru ve düzlem kavramlarını algıları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 41-58.
  • Edwards, B. & Ward, M. B. (2008). The role of mathematical definitions in mathematics and in undergraduate mathematics courses. In M. P. Carlson and C. Rasmussen (Eds.), Making the connection: Research and teaching in undergraduate mathematics (pp. 223-232). Washington, DC: Mathematical Association of America.
  • Eroğlu, D. & Tanışlı, D. (2015). Ortaokul matematik öğretmenlerinin temsil kullanımına ilişkin öğrenci ve öğretim stratejileri bilgileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 275-307.
  • Fujita, T. & Jones, K. (2007), Learners’ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: towards a theoretical framing. Research in Mathematics Education, 9, 3-20. ISSN: 1479-4802.
  • Fuller, R. A. (1996). Elementary teachers’ pedagogical content knowledge of mathematics. Paper presented at the Mid-Western Educational Research Association Conference. Chicago: Illinois.
  • Gökbulut, Y. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrik cisimler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökkurt, B., Deniz, D., Soylu, Y., & Akgün, L. (2012). Dinamik geometri yazılımı ile hazırlanan çalışma yaprakları hakkında öğrenci görüşleri: prizmalarda alan örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 358-363.
  • Gökkurt, B., Dündar, S., Soylu, Y., & Tatar, E. (2012). Developing suitable materials for the computer enriched learning cycle model: Teaching the “Pyramid” subject. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 3129-3133.
  • Gökkurt, B., Koçak, M., & Soylu, Y. (2014, Eylül). Öğretmen adaylarının kesirler konusuna yönelik konu alan bilgileri ve öğretim stratejileri bilgilerinin incelenmesi.11.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan sözlü bildiri. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö. Başıbüyük, K., Erdem, E., & Soylu, Y. (2014, Mayıs). Öğretmen adaylarının koni kavramına ilişkin pedagojik alan bilgilerinin bazı bileşenler açısından incelenmesi. 13. Matematik Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., & Soylu, Y. (2013, Mayıs). Öğretmen adaylarının değişken kavramına yönelik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları bağlamında incelenmesi. 12. Matematik sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y., & Soylu, C. (2013). Öğretmen adaylarının kesirlerle ilgili pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 719-735.
  • Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. , & Doğan, Y. (2015). Öğretmen adaylarının geometrik cisimler konusuna ilişkin öğrenci hatalarına yönelik pedagojik alan bilgileri. İlköğretim Online, 14(1), 55-71.
  • Güler, S. & Yücelyiğit, S. (2011). İlköğretim öğretmen kitabı matematik 8 . İstanbul: Hayalgücü Yayıncılık.
  • Güner-Tahan, Ş. (2013). İlköğretim matematik 8 ders kitabı. Ankara: Can Matematik Yayınları.
  • Gürbüz, K. & Durmuş, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin dönüşüm geometrisi, geometrik cisimler, örüntü ve süslemeler alt öğrenme alanlarındaki yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1), 1-22.
  • Katona, J. (2008). Solving 2 and 3- dimensional problems with help of dynamical geometry software. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik
  • Koç, Y. & Bozkurt, A. (2011). Evaluating pre-service math¬ematics teachers’ comprehension level of geometric concepts. In B. Ubuz, (Ed.), The Proceedings of the 35th annual meeting of the international group for the psychology of mathematics educa¬tion (pp. 335). Ankara, Turkey.
  • Koçak, M., Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2014, Mayıs). Matematik öğretmeni adaylarının silindir kavramıyla ilgili pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. 13. Matematik Sempozyumunda sunulan sözlü bildiri. Karabük: Karabük Üniversitesi.
  • Kösa, T. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin uzamsal becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Lenhart, S. T. (2010). The effect of teacher pedagogical content knowledge and the instruction of middle school geometry. Unpublished doctoral dissertation, University of Liberty.
  • Linchevsky, L., Vinner, S., & Karsenty, R. (1992). To be or not to be minimal? Student teachers' views about definitions in geometry. In W. Geeslin and K. Graham (Eds.), Proceedings of the 16th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol 2, pp. 48-55). Durham, NH: PME.
  • Matos, J. M. (1994). Cognitive models of the concept of angle. In Proceedings of the 18th international conference for psychology of mathematics education (pp. 263-270). Portugal: University of Lisbon.
  • Mcmillian, H. J. & Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). Ortaokul matematik dersi (5,6, 7 ve 8 sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Putnam, R.T., Heaton, R.M., Prawat, R.S., & Remillard, J.T. (1992).
  • Teaching mathematics for understanding: discussing case studies of four fifth-grade teachers. The Elementary
  • School Journal, 93(2), 213–228.
  • Shulman L. (1986). Paradigms and research programs in the study of teaching: a contemporary perspective. In M, Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. NY: Macmillian Publishing Company.
  • Stacey, K., Helme, S., Steinle, V., Baturo, A., Irwin, K., & Bana, J. (2001). Preservice teachers’ knowledge of difficulties in decimal numeration. Journal of Mathematics Teacher Education,4, 205-225.
  • Şahin, Ö., Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2013, Nisan). Matematik öğretmeni adaylarının kesirlerle ilgili pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları bağlamında incelenmesi. 4th International Conference on New Trends in Education and Their Implications konferansında sunulan sözlü bildiri, Antalya.
  • Şimşek, E. ve Koru-Yücekaya, G. (2014). Dinamik geometri yazılımı ile öğretimin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 65-80.
  • Tokerler, S., Sarıgül, Ö. E., Kılıçarslan, H., Yıldız, Y., & Kavcar, M. (2009). Liseler için geometri 3 (5. Baskı). Ankara: MEB Yayınları.
  • Tsamir, P., Tirosh, D., & Levenson, E. (2008). Intuitive nonexamples: the case of triangles. Educational Studies in Mathematics, 69(2), 81-95.
  • Tutak, T. & Birgin, O. (2008). Geometri öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi, 8th International Educational Technology Conference içinde (s. 1058-1061). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. W. (2014). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim (7. Baskı).(Çev. S. Durmuş). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yemen-Karpuzcu, S. & Işıksal-Bostan, M. (2013). Geometrik cisimler: silindir, prizma, koni, piramit ve kürenin matematiksel anlamı. İ.Ö. Zembat, M. F. Özmantar, E. Bingölbali, Şandır, H. ve A. Delice (Edt.), Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar (s. 278-279). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldız, Z. (2009). Geometrik cisimlerin yüzey alanları ve hacimleri konularında bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim 8. sınıf öğrenci tutumu ve başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, S. Keşan, C., & Nizamoğlu, Ş. (2000, Eylül). İlköğretimde ve ortaöğretimde geometri öğretimi-öğreniminde öğretmenler-öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildirileri içinde (s. 569-573). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Zazkis, R. & Leiken, R. (2008). Exemplifying definitions: A case of a square. Educational Studies in Mathematics, 69, 131-148.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burçin Gökkurt

Yasin Soylu

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2016). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği. İlköğretim Online, 15(3). https://doi.org/10.17051/io.2016.14548
AMA Gökkurt B, Soylu Y. Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği. İOO. Temmuz 2016;15(3). doi:10.17051/io.2016.14548
Chicago Gökkurt, Burçin, ve Yasin Soylu. “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği”. İlköğretim Online 15, sy. 3 (Temmuz 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.14548.
EndNote Gökkurt B, Soylu Y (01 Temmuz 2016) Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği. İlköğretim Online 15 3
IEEE B. Gökkurt ve Y. Soylu, “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği”, İOO, c. 15, sy. 3, 2016, doi: 10.17051/io.2016.14548.
ISNAD Gökkurt, Burçin - Soylu, Yasin. “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği”. İlköğretim Online 15/3 (Temmuz 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.14548.
JAMA Gökkurt B, Soylu Y. Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.14548.
MLA Gökkurt, Burçin ve Yasin Soylu. “Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 3, 2016, doi:10.17051/io.2016.14548.
Vancouver Gökkurt B, Soylu Y. Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Pedagojik Alan Bilgilerinin Bazı Bileşenler Açısından İncelenmesi: Koni Örneği. İOO. 2016;15(3).