BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 1, 0 - 0, 01.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.16818

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının, çokkültürlü eğitim tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkisinin incelenmesidir. İlişkisel araştırma deseninde nicel çalışmanın örnekleminde, kolay ulaşılabilir amaçlı örneklem yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Marmara bölgesinde bir devlet üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim gören 162 öğretmen adayları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Öğretmenlerin Çokkültürlü Tutum Ölçeği” ve “Epistemolojik İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS.20 paket programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutum puanları arttıkça bilginin yapılandırılmasına olan inançlarının artığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, N. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Aldrich, J. E., & Thomas, K. R. (2005). Evaluating constructivist beliefs of teacher candidates. Journal of Early Childhood Teacher Education, 25(4), 339-347.
  • American Psychological Association (APA). (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. The American Psychologist, 58(5), 377.
  • Atwater, M. M. (1996). Social constructivism: Infusion into the multicultural science education research agenda. Journal of Research in Science Teaching,33(8), 821-837.
  • Banks, J. A.(2013). Çokkültürlü eğitime giriş. (H. Aydın, Çev.) İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2010). Multicultural education: Issues and perspectives. New York: John Wiley & Sons.
  • Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kayseri: Erciyes Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başarır, F., Sarı, M. & Çetin, A. (2014). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim algılarının incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(2), 91-110.
  • Başbay, A. (2014). Çokkültürlü eğitim kapsamındaki derslerinin incelenmesi: Georgia state üniversitesi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 585-608.
  • Başbay, A., & Kağnıcı, D. Y. (2011). Çokkültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Education & Science/Egitim ve Bilim, 36(161), 199-212.
  • Bolden, D. S., & Newton, L. D. (2008). Primary teachers’ epistemological beliefs: some perceived barriers to investigative teaching in primary mathematics. Educational Studies, 34(5), 419-432.
  • Bozkurt, A., Eksi, G., & Alcı, B. (2013). Multicultural competence level of university ınstructors: A perspective from a turkish context. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(14), 415.
  • Brownlee, J. (2003). “Changes in Primary School Teachers’ Beliefs about Knowing: a longitudinal study”, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, Vol. 31, No. 1.
  • Çelik, T. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çokkültürlü bakış açısı geliştirmelerinde medya okuryazarlığı dersinin rolüne ilişkin bir çalışma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Denizli: Pamukkale Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chai, C. S., Teo, T., & Lee, C. B. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: A study among pre-service teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351-362.
  • Chan, K. W., & Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Cırık, İ. (2008). Çokkültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 27-40.
  • Creswell, J. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluatin Quantitative and Qualitative Research. Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, S. (2002). Epistemolojik inanç ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(8), 111-125.
  • Gay, G. (2014). Kültürel değerlere duyarlı eğitim: Teori, araştırma ve uygulama. (H. Aydın, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gunay, R. (2014). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Multicultural Education (Book Review) Journal of Ethnic and Cultural Studies, 1(1), 43-44
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13(4), 353-383.
  • Kadioglu, S. (2014). Pluralism, Multicultural and Multilingual Education (Book Review) Journal of Ethnic and Cultural Studies, 1(1), 35-37.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Kaya, İ. & Aydın, H. (2014). Çoğulculuk çokkültürlü ve çokdilli eğitim. Ankara Anı Yayıncılık.
  • Kıncal, R.; Şahin, Ç. and Kartal, O.Y. (2010). Determining the change of pre-service teachers’ epistemological beliefs and beliefs on teaching and learning. I. Curriculum and Instruction Congress. 13-15 May 2010, Balıkesir, p:180-186.
  • Lodewyk, K. R. (2007). Relations among epistemological beliefs, academic achievement, and task performance in secondary school students. Educational psychology, 27(3), 307-327.
  • Özdemir, M., & Dil, K. (2013). Teachers’ attitudes toward multicultural education: Case of çankırı province. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 46(2), 215-232.
  • Pajares, M.F. (1992) Teacher’s beliefs and educational research: cleaning up a messy construct, Review of Educational Research, 62(3), pp. 307–332.
  • Perry, W. G.(1981). Cognitive and ethical growth: The making of meaning, In A. W. Chickering (Ed.). The modern American college: Responding tothe new realities of diverse students and a changing society, San Francisco, CA: Jossey-Bass., 76–116.
  • Renne, C.G. (1992) Elementary school teachers’ views of knowledge pertaining to mathematics, paper presented at the Annual Meeting of the American Research Association, San Francisco.
  • Richardson, V., Anders, P., Tidwell, D. ve Lloyd, C. (1991) The relationship between teachers’ beliefs and practices in reading comprehension instruction, American Educational Research Journal, 28(3), pp. 559–586.
  • Schommer, M., & Dunnell, P. A. (1997). Epistemological beliefs of gifted high school students. Roeper Review, 19(3), 153-156.
  • Schommer-Aikins, M., Mau, W. C., Brookhart, S., & Hutter, R. (2000). Understanding middle students' beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm. The Journal of Educational Research, 94(2), 120-127.
  • Shaver, J.P. (1992) Epistemology and the education of social science teachers, paper presented at the International Conference on Subject-specific Teaching Methods and Teacher Education, Santiago de Compostela, Spain.
  • Teo, T., Chai, C. S., Hung, D., & Lee, C. B. (2008). Beliefs about teaching and uses of technology among pre‐service teachers. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 163-174.
  • Tolhurst, D. (2007). The influence of learning environments on students’ epistemological beliefs and learning outcomes. Teaching in Higher Education 12(2), 219-233
  • Toprak, G. (2008). Öğretmenlerin çokkültürlü tutum ölçeğinin (Teacher multicultural attitude survey) güvenirlik ve geçerlik çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2002). Preparing culturally responsive teachers rethinking the curriculum. Journal of teacher education, 53(1), 20-32.
  • Yavuz, G., & Anıl, D. (2010). Öğretmen adayları için çokkültürlü eğitime yönelik tutum ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya, Türkiye.
  • Yazıcı, S., Başol, G., & Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları: bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 229-242.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Azmi Turkan

Hasan Aydın

Sadık Selman Üner

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turkan, A., Aydın, H., & Üner, S. S. (2016). Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 15(1). https://doi.org/10.17051/io.2016.16818
AMA Turkan A, Aydın H, Üner SS. Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. Ocak 2016;15(1). doi:10.17051/io.2016.16818
Chicago Turkan, Azmi, Hasan Aydın, ve Sadık Selman Üner. “Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları Ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 15, sy. 1 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.16818.
EndNote Turkan A, Aydın H, Üner SS (01 Ocak 2016) Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online 15 1
IEEE A. Turkan, H. Aydın, ve S. S. Üner, “Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İOO, c. 15, sy. 1, 2016, doi: 10.17051/io.2016.16818.
ISNAD Turkan, Azmi vd. “Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları Ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 15/1 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.16818.
JAMA Turkan A, Aydın H, Üner SS. Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.16818.
MLA Turkan, Azmi vd. “Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları Ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 1, 2016, doi:10.17051/io.2016.16818.
Vancouver Turkan A, Aydın H, Üner SS. Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. 2016;15(1).