Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 2, 663 - 692, 01.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304726

Öz

Bu çalışmanın amacı, matematik eğitiminde “kâğıt katlama yöntemi” yardımıyla matematik kazanımlarına ulaşılmasına alternatif bir yöntem sunmak, öğretmen adaylarına alan eğitimi derslerinde, öğretmenlere de sınıf içi uygulamalarda kullanabilecekleri modelleri tanıtmaktır. Bu bağlamda kâğıt katlama yöntemi ile programdaki pek çok kazanımın öğretimine örnek oluşturacak matematik modelleri sunulmuştur. Böylelikle mevcut ve geleceğin matematik öğretmenleri, sınıflarında kullanabilecekleri matematik modellerinden faydalanabileceklerdir. Bir başka deyişle matematik öğretmede; öğretmen adaylarına hizmet öncesinde, öğretmenlere de hizmet içinde bu yöntemden faydalanılmasına ilişkin farkındalık kazandırılmak istenmiştir. Bununla birlikte, kâğıt katlama yöntemi ile yapılan etkinliklerin matematik kazanımlarını ortaya çıkarmasına dolayısıyla ilk amacın matematik öğretmeye yönelik olmasına dikkat edilmelidir. Aksi halde kâğıt katlama yöntemi ile yapılan etkinlikler sadece eğlenceli vakit geçirmekle sınırlı kalabilir. Ayrıca, bazı eğitim fakültelerinde seçmeli bir ders olarak yürütülen bu dersin daha dikkat çekici hale getirilmesinde de etkili olacağı düşünülmektedir. Özetle; matematik derslerinde kazanımların ve matematiksel kavramların öğretiminde ya da öğrenilen kavramların kalıcılığını sağlamada kâğıt katlama yönteminin kullanımının uygun olduğu düşünülmektedir. 

Anahtar Sözcükler: Kâğıt katlama yöntemi ile matematik öğretimi, ortaokul matematik dersi öğretim programı, matematik eğitimi

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Akan-Sağsöz, D. (2008). İlköğretim 6. sınıftaki kesirler konusunun origami yardımıyla öğretimi. Unpublished master’s thesis, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Aksoy, Y. & Bayazit, İ. (2010). Simetri kavramının öğrenim ve öğretiminde karşılaşılan zorlukların analitik bir yaklaşımla incelenmesi. E. Bingölbali and M. F. Özmantar (Eds.) İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri içinde (2. Baskı. 187-215). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alacacı, C. (2009). Öğrencilerin kesirler konusundaki kavram yanılgıları. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Arıcı, S. (2011). Geometri Öğretiminde Origami Kullanımı, 1.Matematik Öğretimine Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu. 6-9 Temmuz, Denizli: Pamukkal Üniversitesi, 240-250.
  • Arslan, O., Işıksal-Bostan, M., & Şahin, E. (2013). The development of belief scale about using origami in mathematics education [in Turkish]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 28(2), 44-57.
  • Baki A. (1997). “Educating Mathematics Teachers”. Medical Journal of Islamic Academy of Sciences, 10(3), 93-102.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi (4. Baskı). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.
  • Baki, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının bölme işlemi ile ilgili matematiksel bilgileri ve öğretimsel açıklamaları. Eğitim ve Bilim, 38(162), 300-311. URL: http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/viewFile/1837/484
  • Beech, R. (2009). The practical illustrated encyclopedia of origami: The complete guide to the art of paper folding. London: Lorenz Books.
  • Berg, T., & Brouwer, W. (1991). Teacher awareness of student alternate conceptions about rotational motion and gravity. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 3-18.
  • Bingölbali, F., Gören, A. E., & Arslan, S. (2016). Matematik öğretmenlerinin ders kitaplarını okuma düzeyleri: öğretim programının hedefleri doğrultusunda bir inceleme. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 460-485.
  • Boakes, N. (2008). origami-mathematics lessons: Paper folding as a teaching tool. Mathidues, 1(1), 1-9.
  • Boakes, N. (2009). Origami instruction in the middle school mathematics classroom: Its impact on spatial visualization and geometry knowledge of students. Research in Middle Level Education Online, 32(7), 1-12.
  • Booker, G. (1998, July). Children’s construction of initial fraction concepts. In Proceedings of the 22nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp 128-135). Stellenbosch: South Africa.
  • Bozkurt, A. ve Koç, Y. (2012). İlköğretim matematik öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin prizma kavramına dair bilgilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2941-2952.
  • Chen, K. (2006). Math in motion: origami math for students who are deaf and hard of hearing. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 11(2), 262-266.
  • Coad, L. (2006). Paper folding in the middle school classroom and beyond. Australian Mathematics Teacher, 62(1), 6-13.
  • Çakmak, S. (2009). An investigation of the effect of kağıt katlama yntemi-based instruction on elementary students’ spatial ability in mathematics. Unpublished master’s thesis, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Davis, E. G. (2003). Teaching and classroom experiments dealing with fractions and proportional reasoning. Journal of Mathematical Behavior, 22, 107-111.
  • Doğan-Temur, Ö. (2011). Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin kesir öğretimine ilişkin görüşleri: fenomenografik araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 203-212.
  • Duatepe, A. (2000). An investigation on the relationship between Van Hiele geometric level of thinking and demographic variables for preservice elemantary school teachers. (Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara).
  • Duatepe A. & Ubuz, B. (2004). Drama temelli geometri ders planının geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı’nda sunulan bildiri, Sabancı Üniversitesi, İstanbul.
  • Duatepe-Paksu, A. (2008). Comparing teachers’ beliefs in terms of their branches and gender. Hacettepe University Journal of Education, 35, 87-97.
  • Duru, A. & Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin Yeni Matematik Programı Hakkındaki Görüşleri ve Program Değişim Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 67-81.
  • Erdem, E., Gökkurt, B., Şahin, Ö., Başıbüyük, K., & Soylu, Y. (2015). Examining prospective elementary mathematics teachers’ modeling skills of multiplication and division in fractions. Croatian Journal of Education, 17(1), 11-36.
  • Georgeson, J. (2011). Fold in origami and unfold math. Mathematics Teaching in Middle School, 16(6), 354-361.
  • Golan, M. & Jackson, P. (2010). Origametria: A program to teach geometry and to develop learning skills using the art of origami. [Çevrim-içi: http://www.emotive.co.il/origami/db/pdf/996_golan_article.pdf], Erişim tarihi: 06.04.2011.
  • Gür, H. & Kobak-Demir, M. (2016). Oyun Temelli Matematik Öğrenme Laboratuvarı Projesine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED,) 10(1), 415-438.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M., Baran, T., Bozkuş, F. & Gündüz, N. (2015). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının yansıma simetrisi ile ilgili yaşadıkları zorluklar. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 117-138.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2016). Determining the Data Processing Learning Domain Attainments of 5th Grade Students. Mediterranean Journal of Humanities, 6(1), 221-236.
  • Higginson, W. & Colgan, L. (2001). Algebraic thinking through origami. Mathematics Teaching in the Middle School, 6(6), 343-349.
  • Mastin, M. (2007). Storytelling+origami=st origami mathematics. Teaching Children Mathematics, 14(4), 206-212.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi (6-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013b). Ortaokul matematik dersi (5-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Virginia 2000.
  • Özmantar, M. F., & Bingölbali, E. (2009) Etkinlik Tasarımı ve Temel Tasarım Prensipleri. İçinde Bingölbali, E., Özmantar, M. F. (Ed), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Philipp, R. A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257-315). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Sze, S. (2005). An analysis of constructivism and the ancient art of origami. [Çevrim-içi: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED490350.pdf], Erişim tarihi: 01.08.2011.
  • Thompson, W. F., Schellenberg, E. G., & Husain, G. (2001). Arousal, mood, and the Mozart effect. Psychologıcal Science, 12 (3), 248-251.
  • Tuğrul, B. & Kavici, M. (2002). Kâğıt katlama sanatı ve öğrenme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 1-17.
  • Wares, A. (2011). Using origami boxes to explore concepts of geometry and calculus. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 42(2), 264-272.
  • Yoshioka, R. (1963). Fold paper to learn geometry. The Science News-Letter, 83(9), 138-139.
  • Yuzawa, M. & Bart, W. M. (2002). Young children’s learning of size comparison strategies: Effect of origami exercises. The Journal of Genetic Psychology, 163(4), 459-478.
  • Yıldız, C.& Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2015). Reflections from the Integration process of secondary school mathematics and geometry lessons. İNOVED 2015. Uluslararası Eğitimde İyi Uygulamalar ve Yenilikler Konferansı. 26-28 Ekim 2015. İzmir/TÜRKİYE.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mihriban Hacısalihoğlu Karadeniz

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi. İlköğretim Online, 16(2), 663-692. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304726
AMA Hacısalihoğlu Karadeniz M. Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi. İOO. Nisan 2017;16(2):663-692. doi:10.17051/ilkonline.2017.304726
Chicago Hacısalihoğlu Karadeniz, Mihriban. “Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi”. İlköğretim Online 16, sy. 2 (Nisan 2017): 663-92. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304726.
EndNote Hacısalihoğlu Karadeniz M (01 Nisan 2017) Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi. İlköğretim Online 16 2 663–692.
IEEE M. Hacısalihoğlu Karadeniz, “Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi”, İOO, c. 16, sy. 2, ss. 663–692, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.304726.
ISNAD Hacısalihoğlu Karadeniz, Mihriban. “Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi”. İlköğretim Online 16/2 (Nisan 2017), 663-692. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304726.
JAMA Hacısalihoğlu Karadeniz M. Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi. İOO. 2017;16:663–692.
MLA Hacısalihoğlu Karadeniz, Mihriban. “Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 2, 2017, ss. 663-92, doi:10.17051/ilkonline.2017.304726.
Vancouver Hacısalihoğlu Karadeniz M. Kâğıt Katlama Yöntemi İle Matematik Öğretimi. İOO. 2017;16(2):663-92.