BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 1, 0 - 0, 29.12.2016
https://doi.org/10.17051/io.2017.09377

Öz

ÖZ. Bu araştırma öğretmen, öğrenci görüşleriyle taşımalı eğitim uygulamasını değerlendirmeyi ve bu uygulamanın etkililiğinin artması için gerekli önerilerde bulunmayı amaçlamaktadır. Çalışmadan elde edilen bulguların taşımalı ilköğretim okullarında karşılaşılan sorunları tespit ederek alan yazına katkı getirmesi düşünülmektedir. Nitel ve nicel verilerin bir arada ele alındığı keşfedici desen kullanılan araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu ve “Taşımalı İlköğretim Uygulaması Öğretmen Anketi”, “Taşımalı İlköğretim Uygulaması Öğrenci Anketi” kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ili Bozova ilçesinde bulunan ikili eğitim veren altı taşımalı ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Anket verileri 526 öğrenci ve 60 öğretmenden; yapılandırılmış görüşme verileri ise 13 öğretmen, 24 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğu taşımalı ilköğretim uygulaması olmasaydı eğitimlerine devam edemeyeceklerini belirterek genel olarak taşımalı eğitimden memnun olduklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler ise taşımalı eğitim uygulamasının fırsat eşitliğini sağladığını, kız çocuklarının okula kazandırılmasında büyük rol oynadığını düşünseler de taşımalı eğitim uygulamasını uygulamada yaşadıkları sorunlara bağlı olarak yeniden ele alınması gerektiğini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra öğrencilerin ve öğretmenlerin taşımalı eğitim uygulaması, taşıma merkezi okul, veliler, servis aracı ve servis sürücüsü konu başlıkları altında ise bazı sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca öğrenciler arkadaşlık ilişkileri; öğretmenler ise rehberlik görevi ile ilgili sıkıntılar yaşadıklarını dile getirmişlerdir.

Anahtar Sözcükler: Taşımalı Eğitim, İkili Eğitim, Değerlendirme, Merkez Okul

Kaynakça

  • Ağırkaya, A. (2010). Taşımalı Eğitim Uygulamasında Öğretmenler ve Öğrencilerin Karşılaştıkları Güçlükler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Arı, A. (2003). Taşımalı İlköğretim Uygulaması: Uşak Örneği. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(1), 101–115.
  • Baş, M. (2001). Sekiz Yıllık Kesintisiz Zorunlu İlköğretim Uygulamasında Taşıma Merkezi Kabul Edilen İlköğretim Okullarının Sorunları (Bolu İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Başaran, İ. E. (1982). Temel Eğitim ve Yönetimi. Ankara Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Yayını No:111. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Boğa, M. (2010). Taşımalı İlköğretim Uygulamasının Taşınan Yerleşim Birimlerindeki Köy Halkı Ve Velilerin Görüşlerine Göre İncelenmesi (Ankara İli Haymana İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Boğuşlu, V. (2007). Taşımalı Sistemin İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Ve Fen Başarılarına Bilişsel, Duyuşsal Ve Psiko-Motor Davranış Açısından Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Büyükboyaci, S. (1998). Taşımalı İlkögretim ve Sorunları (Çanakkale İli Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Büyükkaragöz, S. ve Şahin, H. (1995).Taşımalı İlköğretim Uygulamaları. Eğitim ve Bilim, 19(96), 38-50.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2011). How To Design And Evaluate Research İn Education. 8nd Ed. New York, Usa: Mcgrawhill, Inc.
  • Karakütük, M. (1996). Taşımalı İlköğretim Uygulaması ve Sorunları (Sincan İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, N. Ç. (2006). Taşımalı Eğitim Programındaki İlköğretim Öğrencilerinin Durumları: Silopi Köyleri Örneğinde Bir Sosyal Değerlendirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 46(2), 105-116.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2006). Taşımalı Eğitim: Bursa İli Örneği. İlköğretim Online, 5(2), 16-23, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 3 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB (2000). Taşımalı İlköğretim Yönetmeliği. T.C. Resmi Gazete, 24021, 15 Nisan 2000.
  • MEB (2012). Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2011-2012. Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı. Ankara.
  • MEB (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. T.C. Resmi Gazete, 29072, 26 Temmuz 2014.
  • MEB (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği.
  • Nural, E. ve Uçak, O. (2010). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Uygulaması ve Karşılaşılan Sorunlar (Rize İli Örneği). V. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Ozan, Ö. (2009). Taşımalı İlköğretim Ortamlarının Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Yoluyla İyileştirilmesi İçin Model Önerisi: Eskişehir İli Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 293-332
  • Özgün, A. (2007). İstanbul’da Taşımalı Eğitimin Okul-Veli-Öğrenci Açısından Olumlu Ve Olumsuz Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Istanbul.
  • Secer, M. ve Yelken, Y. (2009). İlköğretim 6.-7.-8. Sınıf Öğrencilerinin Taşımalı Eğitimde Karşılaştığı Sorunlar (Gülnar Örneği). İlköğretim Online, 8(1), 24-35, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Şubat 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • T.C. Resmi Gazete, 29116, 11 Eylül 2014.
  • Yangın, E. (1991). Taşımalı İlköğretim Uygulaması. Milli Eğitim Dergisi, Ankara: Sayı 107.
  • Yeşilyurt, M., Orak, S., Tozlu, N., Uçak, A. ve Sezer, D. (2007). İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması Van İl Merkezi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (19), 197–213, [Online]: http://www.esosder.com/ adresinden 5 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Yurdabakan, İ. ve Tektaş, M. (2013). Taşımalı İlköğretim Öğrencilerinin Taşımalı Eğitime İlişkin Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(3), 511-527, [Online]: http://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/12345/5726/333-640-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 30.07.2016 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Şimşek

Serap Büyükkıdık

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek, A., & Büyükkıdık, S. (2016). Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği. İlköğretim Online, 16(1). https://doi.org/10.17051/io.2017.09377
AMA Şimşek A, Büyükkıdık S. Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği. İOO. Aralık 2016;16(1). doi:10.17051/io.2017.09377
Chicago Şimşek, Ayşe, ve Serap Büyükkıdık. “Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği”. İlköğretim Online 16, sy. 1 (Aralık 2016). https://doi.org/10.17051/io.2017.09377.
EndNote Şimşek A, Büyükkıdık S (01 Aralık 2016) Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği. İlköğretim Online 16 1
IEEE A. Şimşek ve S. Büyükkıdık, “Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği”, İOO, c. 16, sy. 1, 2016, doi: 10.17051/io.2017.09377.
ISNAD Şimşek, Ayşe - Büyükkıdık, Serap. “Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği”. İlköğretim Online 16/1 (Aralık 2016). https://doi.org/10.17051/io.2017.09377.
JAMA Şimşek A, Büyükkıdık S. Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği. İOO. 2016;16. doi:10.17051/io.2017.09377.
MLA Şimşek, Ayşe ve Serap Büyükkıdık. “Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 1, 2016, doi:10.17051/io.2017.09377.
Vancouver Şimşek A, Büyükkıdık S. Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleriyle Taşımalı Eğitim Uygulaması Değerlendirilmesi: Bozova İlçesi Örneği. İOO. 2016;16(1).