Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 4, 869 - 881, 26.06.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilk ve orta öğretim kurumlarında görev alan Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri (BİTEFÖ)‟nin rollerini nasıl algıladıklarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya, Trabzon ilinde görev yapan toplam 179 BİTEFÖ katılmıştır. Ölçeğin geçerliğini test etmek amacıyla ölçekte bulunan 30 maddeye ilişkin yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizinde; ölçeğin 3 faktörlü olduğu tespit edilmiştir. Madde yük değerleri I. Faktör için 0,645-0,845; II. Faktör için 0,736-0,821; III. Faktör için ise 0,837-0,848 arasındadır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için ise Cronbach Alfa güvenirlik ve iki yarı test korelasyonu (Spearman Brown) katsayısına bakılmış ve bu değerler sırasıyla 0,83 ve 0,67 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak; geliştirilen ölçeğin, yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışması sonucunda kullanılabilir bir ölçüm aracı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abbott, C. (2001). ICT: Changing Education, London: Routledge/Falmer Press
  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Abu Samah, B. A. & Fooi, F. S. (2007). „Understanding the role of teachers in realizing the potential of ICT in Education.‟ International Conference on Teaching and http://ictl.intimal.edu.my/ictl2007/proceeding/Full_Paper/1D-02-Paper%2062%20(Malaysia).pdf Erişim: 15 Haziran 2011. (ICTL), November 15-16, Putrajaya, Malaysia. URL:
  • Ager, R. (2000). The Art of Information and Communications Technology for Teachers, London: David Fulton Publishers.
  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of Integrating Computer Technologies into Education in Turkey. Educational Technology & Society, 9 (1), 176-187.
  • Alev, N. (2003). Integrating Information and Communications Technology (ICT) into Pre-service Science Teacher Education: The Challenges of Change in a Turkish faculty of Education, unpublished EdD Thesis, University of Leicester, School of Education, UK
  • Altun, T. (2002). Factors Influencing Teachers‟ Change in Classroom Practice due to Introduction of Information and Communications Technology (ICT) in Turkey, Unpublished EdD Thesis, University of Nottingham, School of Education, Nottingham, UK.
  • Altun, T. (2007). Information and Communications Technology (ICT) In Initial Teacher Education: What Can Turkey Learn From Range of International Perspectives? Journal of Turkish Science Education, 4 (2), 45-60.
  • Altun, T. ve Bektaş, E. (2010). Views of Regional Boarding School teachers about the use of ICT in education. Procedia Social and Behavioral Sciences, (9), 462–467. URL: www.sciencedirect.com.
  • Altun, T. ve Sancak, H. (2010). Bilişim teknolojilerinin ders aktivitelerinde kullanımına yönelik öğretmen görüş ve yeterliklerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 170-195.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS İle Veri Analizi, Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bennet, C. K. (1994). „Reconceptualising Staff Development for Technology Diffusion‟ Journal of Information Technology for Teacher Education, Vol. 3, No. 2, pp. 147-161. URL:
  • http://ictl.intimal.edu.my/ictl2007/proceeding/Full_Paper/1D-02-Paper%2062%20(Malaysia).pdf Erişim: 20 Temmuz, 2011.
  • Bottino, R. M. (2004). „The evolution of ICT-based learning environments: which perspectives for the school of the future?‟ British Journal of Educational Technology,Vol:35, Issue:5, pp.:553-567
  • British Educational Communications and Technology Agency (Becta) (2003) Becta‟s ICT Advice services for teachers, http://www.mmiweb.org.uk/publications/ict/Advice_Presentation.pdf Erişim: 18 Haziran 2011.
  • Büyüköztürk Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Carter, C. D. (1997). Doing Quantative Psychological Research: From Design to Report, UK: Psychology Press Ltd.
  • Çapri, B. ve Kan, A. (2006). Öğretmen Kişilerarası Öz-Yeterlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(1). pp. 48-61.
  • Çepni, S. (2009) Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 3. Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demiraslan, Y. ve Usluel, Y. K. (2008). ICT integration processes in Turkish schools: Using activity theory to study issues and contradictions. Australasian Journal of Educational Technology 24 (4), 458-474.
  • Devolder, A., Vanderlinde, R., Braak, Johan, ve Tondeur, J. (2010). Identifying multiple roles of ICT coordinators, http://ugent.academia.edu/AnnelineDevolder/Papers/221335/Identifying_Multiple_Roles_of_ICT_c oordinators, Erişim: 5 Haziran 2011. Education, 55, pp. 1651-1655. URL:
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fullan, M. (1993). Why Teachers Must Become Change Agents? Educational Leadership, Volume 50, Number 6, pp.12-16. URL: http://www.michaelfullan.ca/Articles_98-99/03_93.pdf Erişim. 12 Mayıs 2011.
  • Gardner, J. (1995). Guest Editorial: IT Trends in Teacher Education World-wide, Journal of Computer Assisted Learning, 11, 1-2.
  • Gömleksiz M.N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14 (2), 185-195.
  • Hu, L. ve Bentler P.M. (1999). “Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives”, Structural Equation Modeling. 6. pp. 1-55,
  • Karasar, N. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kline, R. B.(2005) Principles and Practice of Structural Equation Modeling. (Second Edition). NY: Guilford Publications.
  • Lai, K.W., Trewern, A. & Pratt, K. (2002). Computer Coordinators as Change Agents: Some New Zealand Observations. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 539-551.
  • Lai, K.W., & Pratt, K. (2004). Information and communication technology (ICT) in secondary schools: the role of the computer coordinator. British Journal of Educational Technology, 35 (4), 461–475.
  • Leask, M., and Pachler, N. (1999). „Introduction‟. Learning to Teach Using ICT in the Secondary School, London: Routledge.
  • Light, D. (2009). The Role of ICT in Enhancing Education in Developing Countries: Findings from an Evaluation of the Intel Teach Essentials Course in India, Turkey, and Chile, Journal of Education for International Development, 4:2, URL: http://www.equip123.net/JEID/articles/4_2/Light.pdf Erişim: 26 Haziran 2011.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2011). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Örgün ve Yaygın Eğitim Kurumlarında Bilgisayar Laboratuvarlarının Düzenlenmesi ve İşletilmesi ile Bilgisayar ve Bilgisayar Koordinatör Öğretmenlerinin Görevleri Hakkında Yönerge, Tebliğler Dergisi: 15 MART 1993/2378. Internet adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2378_1.html Erişim: 20 Haziran, 2011.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2008). Trends Shaping Education, 2008 Edition, OECD, Centre for Educational Research and Innovation.
  • Özdamar, K.(1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, 2.Baskı, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Schermelleh-Engel K. ve Moosbrugger, H. (2003).Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Test of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures, Methods of Psychological Research Online. 8 (2), 23-74.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri, Türk Psikoloji Yazıları. 3(6), 49-74.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics, 4th Edition, MA: Allyn and Bacon, Inc.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, 1.Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences [Online]. 7:2. Erişim: 25 Haziran, 2011, URL: http://www.insanbilimleri.com/en
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y.(1992). Ölçekleme Teknikleri, Ankara: ÖSYM Yayınları. URL-1
  • Bilişim Teknolojisi Formatör Öğretmen (Okul Bilgisayar Formatörü) Görevleri
  • (http://www.bilisimogretmenleri.net/bilisim-teknolojisi-formator-ogretmen-gorevleri-t10.html)
  • Usluel, Y., Mumcu, F. & Demiraslan, Y. (2007). ICT in teaching-learning process: Teachers‟ views on the integration of ICT and on the perceived obstacles to this integration. Hacettepe University Journal of Education, 32, 164-179.
  • Watson, D. (2006). Understanding the relationship between ICT and education means exploring innovation and change. Education and Information Technologies, 11, 199–216. URL: http://users.ntua.gr/vvesk/ictedu/article7_watson.pdf Erişim: 10 Haziran, 2011
  • Yiğit, N., Alev, N., Altun,T. (2007) Exploring Science Teacher Candidates‟ Attitudes Towards Physics and Computer Aided Physics Education Based on Different Variables, 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer Aided Learning (IMCL), Amman, Jordan18-20 Nisan 2007.
  • Yiğit, N., Alev, N., Özmen, H., Altun, T., ve Akyıldız, S. (2009) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Trabzon: Akademi Kitabevi.

Development of Information and Communications Technologies (ICT) Co-ordinators\' Role Perceptions Scale (ICTCRPS)

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 4, 869 - 881, 26.06.2012

Öz

The objective of this study is to develop a valid and reliable scaling tool to identify role perceptions of
primary and secondary school ICT Co-ordinators. Total 179 ICT Co-ordinators who work in Trabzon province
participated in the study. Exploratory and confirmatory factor analysis revealed that the scale is composed of 3
factors. Item load values are 0,645-0,845 for Factor I; 0,736-0,821 for Factor II; and 0,837-0,848 for Factor III. In
order to test the reliability of the scale, Cronbach Alfa reliability and two-halves test correlation (Spearman Brown)
coefficients were checked and the said values were found as 0,83 and 0,67 respectively. As a conclusion; it was
determined as the outcome of the study on the basis of validity and reliability checks that the developed scale is a
practical and useful scaling tool

Kaynakça

  • Abbott, C. (2001). ICT: Changing Education, London: Routledge/Falmer Press
  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Abu Samah, B. A. & Fooi, F. S. (2007). „Understanding the role of teachers in realizing the potential of ICT in Education.‟ International Conference on Teaching and http://ictl.intimal.edu.my/ictl2007/proceeding/Full_Paper/1D-02-Paper%2062%20(Malaysia).pdf Erişim: 15 Haziran 2011. (ICTL), November 15-16, Putrajaya, Malaysia. URL:
  • Ager, R. (2000). The Art of Information and Communications Technology for Teachers, London: David Fulton Publishers.
  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of Integrating Computer Technologies into Education in Turkey. Educational Technology & Society, 9 (1), 176-187.
  • Alev, N. (2003). Integrating Information and Communications Technology (ICT) into Pre-service Science Teacher Education: The Challenges of Change in a Turkish faculty of Education, unpublished EdD Thesis, University of Leicester, School of Education, UK
  • Altun, T. (2002). Factors Influencing Teachers‟ Change in Classroom Practice due to Introduction of Information and Communications Technology (ICT) in Turkey, Unpublished EdD Thesis, University of Nottingham, School of Education, Nottingham, UK.
  • Altun, T. (2007). Information and Communications Technology (ICT) In Initial Teacher Education: What Can Turkey Learn From Range of International Perspectives? Journal of Turkish Science Education, 4 (2), 45-60.
  • Altun, T. ve Bektaş, E. (2010). Views of Regional Boarding School teachers about the use of ICT in education. Procedia Social and Behavioral Sciences, (9), 462–467. URL: www.sciencedirect.com.
  • Altun, T. ve Sancak, H. (2010). Bilişim teknolojilerinin ders aktivitelerinde kullanımına yönelik öğretmen görüş ve yeterliklerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 170-195.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS İle Veri Analizi, Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bennet, C. K. (1994). „Reconceptualising Staff Development for Technology Diffusion‟ Journal of Information Technology for Teacher Education, Vol. 3, No. 2, pp. 147-161. URL:
  • http://ictl.intimal.edu.my/ictl2007/proceeding/Full_Paper/1D-02-Paper%2062%20(Malaysia).pdf Erişim: 20 Temmuz, 2011.
  • Bottino, R. M. (2004). „The evolution of ICT-based learning environments: which perspectives for the school of the future?‟ British Journal of Educational Technology,Vol:35, Issue:5, pp.:553-567
  • British Educational Communications and Technology Agency (Becta) (2003) Becta‟s ICT Advice services for teachers, http://www.mmiweb.org.uk/publications/ict/Advice_Presentation.pdf Erişim: 18 Haziran 2011.
  • Büyüköztürk Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Carter, C. D. (1997). Doing Quantative Psychological Research: From Design to Report, UK: Psychology Press Ltd.
  • Çapri, B. ve Kan, A. (2006). Öğretmen Kişilerarası Öz-Yeterlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(1). pp. 48-61.
  • Çepni, S. (2009) Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 3. Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demiraslan, Y. ve Usluel, Y. K. (2008). ICT integration processes in Turkish schools: Using activity theory to study issues and contradictions. Australasian Journal of Educational Technology 24 (4), 458-474.
  • Devolder, A., Vanderlinde, R., Braak, Johan, ve Tondeur, J. (2010). Identifying multiple roles of ICT coordinators, http://ugent.academia.edu/AnnelineDevolder/Papers/221335/Identifying_Multiple_Roles_of_ICT_c oordinators, Erişim: 5 Haziran 2011. Education, 55, pp. 1651-1655. URL:
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fullan, M. (1993). Why Teachers Must Become Change Agents? Educational Leadership, Volume 50, Number 6, pp.12-16. URL: http://www.michaelfullan.ca/Articles_98-99/03_93.pdf Erişim. 12 Mayıs 2011.
  • Gardner, J. (1995). Guest Editorial: IT Trends in Teacher Education World-wide, Journal of Computer Assisted Learning, 11, 1-2.
  • Gömleksiz M.N. (2004). Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14 (2), 185-195.
  • Hu, L. ve Bentler P.M. (1999). “Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives”, Structural Equation Modeling. 6. pp. 1-55,
  • Karasar, N. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemi, 20. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kline, R. B.(2005) Principles and Practice of Structural Equation Modeling. (Second Edition). NY: Guilford Publications.
  • Lai, K.W., Trewern, A. & Pratt, K. (2002). Computer Coordinators as Change Agents: Some New Zealand Observations. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 539-551.
  • Lai, K.W., & Pratt, K. (2004). Information and communication technology (ICT) in secondary schools: the role of the computer coordinator. British Journal of Educational Technology, 35 (4), 461–475.
  • Leask, M., and Pachler, N. (1999). „Introduction‟. Learning to Teach Using ICT in the Secondary School, London: Routledge.
  • Light, D. (2009). The Role of ICT in Enhancing Education in Developing Countries: Findings from an Evaluation of the Intel Teach Essentials Course in India, Turkey, and Chile, Journal of Education for International Development, 4:2, URL: http://www.equip123.net/JEID/articles/4_2/Light.pdf Erişim: 26 Haziran 2011.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2011). Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Örgün ve Yaygın Eğitim Kurumlarında Bilgisayar Laboratuvarlarının Düzenlenmesi ve İşletilmesi ile Bilgisayar ve Bilgisayar Koordinatör Öğretmenlerinin Görevleri Hakkında Yönerge, Tebliğler Dergisi: 15 MART 1993/2378. Internet adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2378_1.html Erişim: 20 Haziran, 2011.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2008). Trends Shaping Education, 2008 Edition, OECD, Centre for Educational Research and Innovation.
  • Özdamar, K.(1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, 2.Baskı, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Schermelleh-Engel K. ve Moosbrugger, H. (2003).Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Test of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures, Methods of Psychological Research Online. 8 (2), 23-74.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri, Türk Psikoloji Yazıları. 3(6), 49-74.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidel, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics, 4th Edition, MA: Allyn and Bacon, Inc.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, 1.Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. International Journal of Human Sciences [Online]. 7:2. Erişim: 25 Haziran, 2011, URL: http://www.insanbilimleri.com/en
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y.(1992). Ölçekleme Teknikleri, Ankara: ÖSYM Yayınları. URL-1
  • Bilişim Teknolojisi Formatör Öğretmen (Okul Bilgisayar Formatörü) Görevleri
  • (http://www.bilisimogretmenleri.net/bilisim-teknolojisi-formator-ogretmen-gorevleri-t10.html)
  • Usluel, Y., Mumcu, F. & Demiraslan, Y. (2007). ICT in teaching-learning process: Teachers‟ views on the integration of ICT and on the perceived obstacles to this integration. Hacettepe University Journal of Education, 32, 164-179.
  • Watson, D. (2006). Understanding the relationship between ICT and education means exploring innovation and change. Education and Information Technologies, 11, 199–216. URL: http://users.ntua.gr/vvesk/ictedu/article7_watson.pdf Erişim: 10 Haziran, 2011
  • Yiğit, N., Alev, N., Altun,T. (2007) Exploring Science Teacher Candidates‟ Attitudes Towards Physics and Computer Aided Physics Education Based on Different Variables, 2nd International Conference on Interactive Mobile and Computer Aided Learning (IMCL), Amman, Jordan18-20 Nisan 2007.
  • Yiğit, N., Alev, N., Özmen, H., Altun, T., ve Akyıldız, S. (2009) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Trabzon: Akademi Kitabevi.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taner Altun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Altun, T. (2012). Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 11(4), 869-881.
AMA Altun T. Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi. İOO. Aralık 2012;11(4):869-881.
Chicago Altun, Taner. “Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 11, sy. 4 (Aralık 2012): 869-81.
EndNote Altun T (01 Aralık 2012) Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi. İlköğretim Online 11 4 869–881.
IEEE T. Altun, “Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi”, İOO, c. 11, sy. 4, ss. 869–881, 2012.
ISNAD Altun, Taner. “Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 11/4 (Aralık 2012), 869-881.
JAMA Altun T. Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi. İOO. 2012;11:869–881.
MLA Altun, Taner. “Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 4, 2012, ss. 869-81.
Vancouver Altun T. Bilişim Teknolojileri Formatör Öğretmenleri Rol Algı Ölçeğinin (BİTEFÖRAÖ) Geliştirilmesi. İOO. 2012;11(4):869-81.