Matematik Derslerinde Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Materyallerini Kullanımı
Yıl 2012,
Cilt: 11 Sayı: 4, 1121 - 1130, 26.06.2012
Veli Toptaş
,
Serkan Çelik
,
E.tuğçe Karaca
Öz
Materyaller hem görsel hem de dokunsal olarak ilgi çekici olmakla birlikte, açık ve somut bir şekilde soyut
matematiksel fikirleri temsil ederler.Bu çalışmanın odak noktası ilköğretim matematik programında belirtilen
materyallerdir.Bu çalışmada 4. ve 5. Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde materyal kullanımlarını
sorgulamaktır. Çalışmanın verileri kullanımı için izin alınmış bir anket formu ile elde edilmiştir. Çalışmanın
katılımcılarını 2011-2012 eğitim öğretim yılında Kırıkkale il merkezindeki 25 ilköğretim okulunda çalışan 137 4. ve
5. Sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın bulguları sınıf öğretmenlerinin materyalleri kullanımları yeterli
düzeyde yüksek değildir. Çalışmanın bulgularına dayanarak öneriler sunulmuş ve çalışmanın sınırlılıkları
tartışılmıştır.
Kaynakça
- Ardahan, H., & Ersoy, Y. (2002). İlköğretim Okullarında Kesirlerin Öğretimi-II. <http://www.matder.org.tr/>. (2005.10.18).
- Ball, D. L. (1992). Magical hopes: Manipulatives and the reform of math education. American Educator, 16, 14-18.
- Battista, M.T. (2001). A research –Based Perspective on Teaching School Geometry. In Subject-Specific Instructional Methods and Activities, J. Brophy (Eds.) Advances in Research on Teaching Series, v.8, 145-188. NY: JAI Press, Elsevier Science.
- Boggan, M., Harper, S., & Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 31-6.
- Breen, J.J. (2000). Achievement of Van Hiele Level Two in Geometry Thinking By Eighth Grade Students Through The Use of Geometry Computer-Based Guided Instruction. Dissertation Abstract Index, 60(07), 116A. 258
- Bruner, J. (1960). The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Cain-Caston, M. (1996). Manipulative queen [Electronic version]. Journal of Instructional Psychology, 23(4), 270-274. Retrieved December 10, 2009 from Ebscohost database.
- Castro M. A. (2006). Preparing elementary preservice teachers to use mathematics curriculum materials. The Mathematics Educator, 16(2), 14-24.
- Çekirdekçi, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf matematik dersinde sınıf öğretmenlerinin programda belirtilen materyalleri kullanma düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Dienes, Z. P. (1961). Building up mathematics. Hutchinson Ed. LTD: London.
- Driscoll, M. J. (1981). Research Within Reach: Elementary School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics & CEMREL, Inc
- Edwards, T. G. (1995). Cooperative learning in response to an innovative curriculum as a manifestation of change in teaching practice. Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Columbus, OH.
- Güven, B., Karataş, İ. (2003). Dinamik Geometri Yazılımı Cabri ile Geometri Öğrenme: Öğrenci Görüşleri.The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET January April ISSN: 1303-6521 Volume 2, Issue 2, Article 10.
- Hamurcu, H. (2000). “İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımı ve Bu Açıdan İl Eğitim Araçları Merkezi Çalışmalarının Değerlendirilmesi (İzmir Örneği)”. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Unpublished Doctoral Thesis. İzmir.
- Heddens, J. (1986). Bridging the gap between the concrete and the abstract. Arithmetic Teacher, 33(6), 14-17.
- Hartshorn, R., & Sue, B. (1990). Experiential learning of mathematics: Using manipulatives. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Charleston WV.
- Hiebert, J., & Weame, D. (1992). Links between teaching and leaming place value with understanding in first grade. Journal for Research in Mathematics Education, 23, 98122.
- Johnson, C. D. (2002). The Effects of the Geometrer‟s Sketchpad on the Van Hiele Levels and Academic of High School Students, Unpublished Doctoral Dissertation. Wayne State University, Detroit, Michigan.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. (12. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kelly, C. A. (2006). Using manipulatives in mathematical problem solving: A performance based analysis [Electronic version]. The Montana Mathematics Enthusiast, 3(2), 184193.
- National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Olkun, S., & Aydoğdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? Neyi Sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2(1), 28–35. [Online] <http://ilkogretim-online.org.tr/vol2say1/index.htm>. (2005.02.21).
- Olkun, S., Şahin, Ö., Gülbağcı, H., Dikkartın F.T., & Akkurt. Z. (2008). Modelleme yoluyla problem çözme ve genelleme: İlköğretim öğrencileriyle bir çalışma. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, 2-4 Mayıs.
- Özdemir, S.M. (2000). Müfredat laboratuar okullarında görev yapan öğretmenlerin eğitim araç-gereçlerini etkili kullanma durumlarına ve hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir araştırma. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara
- Piaget, J. P. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press, New York.
- Raphael, D., & Wahlstrom, M. (1989). The influence of instructional aids on mathematics achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 20(2), 173–190.
- Remillard, J. (2000). Can curriculum materials support teachers' learning? Two fourth-grade teachers' use of a new mathematics text. Elementary School Journal, 100(4), 331–350.
- Sarı, S. (2010). Somut materyallerle öğretimin dördüncü sınıf öğrencilerinin geometri başarısına etkisi. Yüksek Lisans, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, METU, Ankara.
- Skemp, R. R. (1987). The psychology of learning mathematics. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Sowell, E. J. (1989). Effects of manipulative materials in mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 20(5), 498–505.
- Suydam, M.N., Higgins, J.L. (1977). Activity-based learning in elementary school mathematics: Recommendations from research. ERIC Information Analysis Center for Science, Mathematics and Environmental Education, Columbus, Ohio.
- Suydam, M. N. (1986). Manipulative materials and achievement. Arithmetic Teacher, 33(6), 1032.
- Teker, A. (2002). Ankara ili merkez ilköğretim okullarında görev yapan 4 ve 5. sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersinde eğitim araç-gereçlerini kullanma durumlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
- Thompson, P.W. (1999). Concrete materials and teaching for mathematical understanding, Arithmetic Teacher, 41(9), 556-558.
- Toptaş, V. (2008). Geometri alt öğrenme alanlarının öğretiminde kullanılan öğretim materyalleri ile öğretme-öğrenme sürecinin bir birinci sınıfta incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 41(1), 299-323.
- Trafton, P., Reys, B., & Wasman, D. (2001). Standards-based mathematics curriculum materials: A phrase in search of a definition. Phi Delta Kappan, 83, 259-264.
- Uçar, M. (1998). İlköğretim ders araç-gereçleri kullanımı konusunda öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Afyon.
- Uttal, D. H., Scudder, K. V., & DeLoache, J. S. (1997). Manipulatives as symbols: A new perspective on the use of concrete objects to teach mathematics. Journal of Applied Developmental Psychology, 18, 37-54.
- Van de Walle, J., & Lovin, L. H. (2005). Teaching student-centered mathematics: Grades K-3. Allyn & Bacon.
- Yalın, H. İ. (1997). Eğitim Teknolojisi Öğretim Tasarımı. Ankara: Pegem Yayınevi
- Yılmaz, S., Keşan, C., & Nizamoğlu, Ş. (2000). İlköğretimde ve ortaöğretimde geometri öğretimi- öğreniminde öğretmenler-öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. IV. Fen Bilimleri Kongresi Bildirileri 6–8 Eylül. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları., Ankara.
Pedagogical Materials Use of Primary Grade Teachers in Mathematics Education
Yıl 2012,
Cilt: 11 Sayı: 4, 1121 - 1130, 26.06.2012
Veli Toptaş
,
Serkan Çelik
,
E.tuğçe Karaca
Öz
As having both visual and tactile appeal, the rationale under the use of manipulative
materials is to represent abstract mathematical ideas in an explicit and concrete manner. The focus of the
study was on geometry-related course materials indicated in the course curriculum. In this study, the
teachers of 4th and 5th grade in mathematics lessons were questioned on their use of instructional
materials. The data gathered through an adopted questionnaire form and its use consent was obtained. The
sample of the research is 137 teachers of 4th and 5th grades in the 25 primary schools in Kirikkale in
2011-2012 academic year. The findings of the study revealed that primary grade teachers‟ actual
utilization of course materials is not satisfactorily high. Suggestions were made on further research and
the limitations of the study discussed as well.
Kaynakça
- Ardahan, H., & Ersoy, Y. (2002). İlköğretim Okullarında Kesirlerin Öğretimi-II. <http://www.matder.org.tr/>. (2005.10.18).
- Ball, D. L. (1992). Magical hopes: Manipulatives and the reform of math education. American Educator, 16, 14-18.
- Battista, M.T. (2001). A research –Based Perspective on Teaching School Geometry. In Subject-Specific Instructional Methods and Activities, J. Brophy (Eds.) Advances in Research on Teaching Series, v.8, 145-188. NY: JAI Press, Elsevier Science.
- Boggan, M., Harper, S., & Whitmire, A. (2010). Using manipulatives to teach elementary mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 31-6.
- Breen, J.J. (2000). Achievement of Van Hiele Level Two in Geometry Thinking By Eighth Grade Students Through The Use of Geometry Computer-Based Guided Instruction. Dissertation Abstract Index, 60(07), 116A. 258
- Bruner, J. (1960). The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Cain-Caston, M. (1996). Manipulative queen [Electronic version]. Journal of Instructional Psychology, 23(4), 270-274. Retrieved December 10, 2009 from Ebscohost database.
- Castro M. A. (2006). Preparing elementary preservice teachers to use mathematics curriculum materials. The Mathematics Educator, 16(2), 14-24.
- Çekirdekçi, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf matematik dersinde sınıf öğretmenlerinin programda belirtilen materyalleri kullanma düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Dienes, Z. P. (1961). Building up mathematics. Hutchinson Ed. LTD: London.
- Driscoll, M. J. (1981). Research Within Reach: Elementary School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics & CEMREL, Inc
- Edwards, T. G. (1995). Cooperative learning in response to an innovative curriculum as a manifestation of change in teaching practice. Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Columbus, OH.
- Güven, B., Karataş, İ. (2003). Dinamik Geometri Yazılımı Cabri ile Geometri Öğrenme: Öğrenci Görüşleri.The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET January April ISSN: 1303-6521 Volume 2, Issue 2, Article 10.
- Hamurcu, H. (2000). “İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Araç-Gereç Kullanımı ve Bu Açıdan İl Eğitim Araçları Merkezi Çalışmalarının Değerlendirilmesi (İzmir Örneği)”. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Unpublished Doctoral Thesis. İzmir.
- Heddens, J. (1986). Bridging the gap between the concrete and the abstract. Arithmetic Teacher, 33(6), 14-17.
- Hartshorn, R., & Sue, B. (1990). Experiential learning of mathematics: Using manipulatives. ERIC Digest. ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Charleston WV.
- Hiebert, J., & Weame, D. (1992). Links between teaching and leaming place value with understanding in first grade. Journal for Research in Mathematics Education, 23, 98122.
- Johnson, C. D. (2002). The Effects of the Geometrer‟s Sketchpad on the Van Hiele Levels and Academic of High School Students, Unpublished Doctoral Dissertation. Wayne State University, Detroit, Michigan.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. (12. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kelly, C. A. (2006). Using manipulatives in mathematical problem solving: A performance based analysis [Electronic version]. The Montana Mathematics Enthusiast, 3(2), 184193.
- National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Olkun, S., & Aydoğdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? Neyi Sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2(1), 28–35. [Online] <http://ilkogretim-online.org.tr/vol2say1/index.htm>. (2005.02.21).
- Olkun, S., Şahin, Ö., Gülbağcı, H., Dikkartın F.T., & Akkurt. Z. (2008). Modelleme yoluyla problem çözme ve genelleme: İlköğretim öğrencileriyle bir çalışma. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, 2-4 Mayıs.
- Özdemir, S.M. (2000). Müfredat laboratuar okullarında görev yapan öğretmenlerin eğitim araç-gereçlerini etkili kullanma durumlarına ve hizmet içi eğitim ihtiyaçlarına yönelik bir araştırma. Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara
- Piaget, J. P. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press, New York.
- Raphael, D., & Wahlstrom, M. (1989). The influence of instructional aids on mathematics achievement. Journal for Research in Mathematics Education, 20(2), 173–190.
- Remillard, J. (2000). Can curriculum materials support teachers' learning? Two fourth-grade teachers' use of a new mathematics text. Elementary School Journal, 100(4), 331–350.
- Sarı, S. (2010). Somut materyallerle öğretimin dördüncü sınıf öğrencilerinin geometri başarısına etkisi. Yüksek Lisans, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, METU, Ankara.
- Skemp, R. R. (1987). The psychology of learning mathematics. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Sowell, E. J. (1989). Effects of manipulative materials in mathematics instruction. Journal for Research in Mathematics Education, 20(5), 498–505.
- Suydam, M.N., Higgins, J.L. (1977). Activity-based learning in elementary school mathematics: Recommendations from research. ERIC Information Analysis Center for Science, Mathematics and Environmental Education, Columbus, Ohio.
- Suydam, M. N. (1986). Manipulative materials and achievement. Arithmetic Teacher, 33(6), 1032.
- Teker, A. (2002). Ankara ili merkez ilköğretim okullarında görev yapan 4 ve 5. sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi dersinde eğitim araç-gereçlerini kullanma durumlarının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
- Thompson, P.W. (1999). Concrete materials and teaching for mathematical understanding, Arithmetic Teacher, 41(9), 556-558.
- Toptaş, V. (2008). Geometri alt öğrenme alanlarının öğretiminde kullanılan öğretim materyalleri ile öğretme-öğrenme sürecinin bir birinci sınıfta incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 41(1), 299-323.
- Trafton, P., Reys, B., & Wasman, D. (2001). Standards-based mathematics curriculum materials: A phrase in search of a definition. Phi Delta Kappan, 83, 259-264.
- Uçar, M. (1998). İlköğretim ders araç-gereçleri kullanımı konusunda öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Afyon.
- Uttal, D. H., Scudder, K. V., & DeLoache, J. S. (1997). Manipulatives as symbols: A new perspective on the use of concrete objects to teach mathematics. Journal of Applied Developmental Psychology, 18, 37-54.
- Van de Walle, J., & Lovin, L. H. (2005). Teaching student-centered mathematics: Grades K-3. Allyn & Bacon.
- Yalın, H. İ. (1997). Eğitim Teknolojisi Öğretim Tasarımı. Ankara: Pegem Yayınevi
- Yılmaz, S., Keşan, C., & Nizamoğlu, Ş. (2000). İlköğretimde ve ortaöğretimde geometri öğretimi- öğreniminde öğretmenler-öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. IV. Fen Bilimleri Kongresi Bildirileri 6–8 Eylül. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları., Ankara.