Araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bilişsel koçluk ve bilişsel esnekliğe dayalı
öğrenme-öğretme ortamları oluşturmaya yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, Kafkas Üniversitesi ve
Mersin Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği öğrencilerinin görüşlerini inceleyen tarama modelinde
betimsel bir çalışma olup, çalışma grubunu toplam (n=492) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından
oluşturulan bilişsel koçluk ve bilişsel esnekliğe dayalı öğrenme-öğretme ortamı anketi uygulanmıştır. Anketlerinin
geçerlik çalışması için literatür taraması yapılmış ve uzmanların görüşü alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesi ile
öğrencilerin, bilişsel koçluğa ve bilişsel esnekliğe dayalı öğrenme-öğretme ortamları oluşturulması konusunda
olumlu görüşlere sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Bilişsel koçluğa dayalı öğrenme ortamlarının
oluşturulmasına ilişkin düzenlenen ankette, 18. maddede birinci sınıflar lehine; 1.,4., 11., 12., 14., 19. ve 20.
maddelerde ikinci sınıflar lehine; 2., 3., 5., 6., 7., 9., 10,. 13., 15., 16., 17. ve 23. maddelerde üçüncü sınıflar lehine
ve 30. maddede ise dördüncü sınıflar lehine anlamlı fark olduğu ve ayrıca cinsiyet açısından erkek öğrenciler
lehine (1, 3, 17 ve 20. maddelerde) anlamlı farklılık oluştuğu belirlenmiştir. Bilişsel esnekliğe dayalı öğrenme
ortamlarının oluşturulmasına ilişkin düzenlenen ankette ise, çoğunluğu üçüncü sınıflar lehine olmak üzere üç
maddede de ikinci sınıflar lehine anlamlı fark olduğu ve ayrıca cinsiyet açısından erkek öğrenciler lehine anlamlı
farklılık oluştuğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmayla, bilişsel koçluk ve bilişsel esneklik doğrultusunda
hazırlanacak eğitim ortamlarına ilişkin olarak öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun olumlu yanıt vermesi,
eğitim ortamlarına yeni girmeye başlayan bu kavramlar açısından son derece önemli görülmektedir.
The purpose of this study is to examine prospective classroom teachers’ views about creating
teaching and learning environments based on cognitive coaching and cognitive flexibility. The study was designed
as a descriptive study in survey method to explore the views of prospective classroom teachers. The participants
were 492 prospective classroom teachers attending Mersin and Kafkas University. The data regarding the
participants’ views were elicited through a survey (Learning-teaching Environments based on Cognitive Coaching
and Cognitive Flexibility) prepared by the researchers. Findings show that prospective teachers have positive
views about creating learning-teaching environments based on cognitive coaching and cognitive flexibility.
Survey results in relation to creating teaching environments based on cognitive coaching indicate that there is a
significant difference in favour of the first graders in the 18th item, in favour of the second graders in the 1st 4th ,
11th , 12th , 14th , 19th and 20th items, and in favour of the third graders in the 2nd , 3rd , 5th , 6th , 7th , 9th , 10th , 13th ,
15th , 16th , 17th and 23rd items, and in terms of the fourth graders in the 30th item. Besides, significant differences
were detected in favour of the male students (1st , 3rd , 17th and 20th items). Survey results in relation to creating
learning environments based on cognitive flexibility reveal significant differences usually in favour of the third
graders while three items demonstrated significant differences in favour of the second graders. Besides, significant
differences were detected in terms of male students. That prospective teachers have positive views about creating
teaching environments based on cognitive coaching and cognitive flexibility seems to have great importance in
terms of these two new concepts in the field of education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 3 |