Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 3, 841 - 850, 26.06.2010

Öz

Araştırmanın amacı, İlk okuma Yazma Öğretimi dersine ilişkin Likert tipi bir tutum ölçeği geliştirmektir. Okuma ve yazma, ilköğretiminin birinci sınıfında bireylere kazandırılan birbiri ile ilişkili iki önemli beceridir. Sınıf öğretmenleri bu becerileri öğrencilerine kazandırmak için gerekli bilgiyi ise İlk okuma Yazma Öğretimi dersinde almaktadırlar. Bu açıdan bakıldığında İlk okuma Yazma Öğretimi dersi büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda da sınıf öğretmeni adaylarının İlk okuma Yazma Öğretimi dersine ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmesinin önemli olduğu düşünülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ndeki sınıf öğretmenliği 3. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada 161 öğrenciye ulaşılmıştır. Ölçek geliştirme ise şu dört aşamadan oluşmuştur: madde havuzunun oluşturulması, uzman görüşlerinin alınması, uygulama, geçerlik ve güvenirliğin hesaplanması. Analizler sonucunda 19 maddelik bir tutum ölçeği geliştirilmiştir. Üç boyuttan oluşan ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise 0.92 olarak hesaplanmıştır

Kaynakça

  • Ahioğlu, Ş.S. (2007). Öğretmen ve veli görüşlerine göre farklı sosyoekonomik düzeydeki ailelerini ilköğretim birinci sınıf öğrencilerin okuma yazma sürecini etkileme biçiminin değerlendirilmesi.Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstütüsü, Adana. İnternetten 24 Nisan 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık
  • Akyüz, Y. (2007). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve öğrenme. (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Büyüköztürk, Şener. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2006). Etkinlik temelli ilkokuma ve yazma öğretimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Demirel, M. (2006). İlk okuma yazma öğretimindeki değişiklikler üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. İnternetten 7 Mayıs 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 45-52.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1978). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güven, B ve Uzman, E. (2006). Ortaöğretim coğrafya dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 2. İnternetten 12 Nisan 2008’de http://eku.comu.edu.tr/makaleler/ozler/2.html adresinden alınmıştır.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 2, 227-237.
  • Karaca, E. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme dersine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 213-229. İnternetten 12 Mart 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Karadağ, R. ve Gültekin, M. (2007). İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Bireşim Yöntemlerinin Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 102-121. İnternetten 14 Mart 2008’de http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/rkaradag.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitimde Yansımalar: V, 21. Yüzyıl Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma-Geliştirme Merkezi Yayını.
  • Kılınç, S. ve Salman, S. (2007). Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1, 23-35. İnternetten 23 Nisan’da http://eku.comu.edu.tr/makaleler/ozler/2.html adresinden alınmıştır.
  • Komatsu, C. (2004). The importance of fluent component skills in mathematical comprehension. Doktoral Thesis, Louisiana State University. İnternetten 24 Mayıs 2008’de http://etd.lsu.edu/docs/available/etd adresinden alınmıştır.
  • Küçükahmet, L. (1998). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Nartgün, Z. (2008). Duyuşsal nitelikler ve ölçülmesi. S. Erkan ve M. Gömleksiz (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 144-188). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özenç, E.G. (2007). İlk Okuma Yazma Öğretiminde Oyunla Öğretim Yöntemine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi. İnternetten 14 Nisan 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları
  • Paris, S.G. (2005). Reinterpreting The Development of Reading Skills. Reading Research Quaterly. 40, 2, 184-202. İnternetten 23 Nisan 2008’de http://www.reading.org/Library/Retrieve.cfm?D=10.1598/RRQ.40.2.3&F=RRQ-40-2-Paris.pdf adresinden alınmıştır.
  • Samancı, S. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemiyle Okuma Yazma Öğretiminde İlköğretim Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Problemler. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. İnternetten 26 Nisan 2008’de Üniversitesi. http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sünbül, S.D. (2006). Farklı Likert Tipi Ölçek Geliştirme Teknikleri İle Geliştirilen Tutum Ölçeklerinin Psikometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi. 24 Şubat 2008 tarihinde http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Şahinel, M.G. ve Karasu, M. (Nisan, 2007). Türkçe 1-5. Sınıflar Öğretim Programı İlk Okuma- Yazma Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda Sunuldu, Eskişehir.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Turan, M. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Ses Temelli Cümle Yöntemi ile Çözümleme Yöntemine İlişkin Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda Sunuldu, Eskişehir.
  • Turgut, M. F. (1983). Eğitimde Ölçme v Değerlendirme Metodları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yurduseven, S. (2007). İlk Okuma Yazma Programının Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. İnternetten 17 Mart 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) (1998). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi.

Development of Attitude Scale about the Lesson of the Teaching of Primary Reading and Writing

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 3, 841 - 850, 26.06.2010

Öz

The aim of this research is to build up a likert type attitude scale for the lesson of The Teaching of
Primary Reading and Writing in which two important related skills are taught to children during the first grade in
primary school. Primary school teachers get the knowledge in the Teaching Reading and Writing lesson in order to
have the students acquire reading and writing skills. At this point, Teaching Reading and Writing lesson has great
importance. Therefore, it was thought that developing a scale was necesary to determine the attitudes of the primary
school teacher candidates towards the Teaching of Primary Reading and Writing lesson.The sample of research was
the third grade students from the primary school education department in Mehmet Akif Ersoy University and 161
students were participated in the research . Development of the scale had following four stages: preparing the item
pool, talking to experts, application and calculating the validity and reliability. At the end of the analysis, an attitude
scale which is including 19 items was developed. Inner consistency coefficient of the three dimensions of scale was
calculated with cronbach alpha (0.92).

Kaynakça

  • Ahioğlu, Ş.S. (2007). Öğretmen ve veli görüşlerine göre farklı sosyoekonomik düzeydeki ailelerini ilköğretim birinci sınıf öğrencilerin okuma yazma sürecini etkileme biçiminin değerlendirilmesi.Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstütüsü, Adana. İnternetten 24 Nisan 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık
  • Akyüz, Y. (2007). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve öğrenme. (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Büyüköztürk, Şener. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2006). Etkinlik temelli ilkokuma ve yazma öğretimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Demirel, M. (2006). İlk okuma yazma öğretimindeki değişiklikler üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. İnternetten 7 Mayıs 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 45-52.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1978). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güven, B ve Uzman, E. (2006). Ortaöğretim coğrafya dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 2. İnternetten 12 Nisan 2008’de http://eku.comu.edu.tr/makaleler/ozler/2.html adresinden alınmıştır.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 2, 227-237.
  • Karaca, E. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme dersine yönelik bir tutum ölçeği geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 213-229. İnternetten 12 Mart 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Karadağ, R. ve Gültekin, M. (2007). İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Bireşim Yöntemlerinin Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 102-121. İnternetten 14 Mart 2008’de http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/rkaradag.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli öğretmen sorunu. Eğitimde Yansımalar: V, 21. Yüzyıl Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi. Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma-Geliştirme Merkezi Yayını.
  • Kılınç, S. ve Salman, S. (2007). Okul deneyimi derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1, 23-35. İnternetten 23 Nisan’da http://eku.comu.edu.tr/makaleler/ozler/2.html adresinden alınmıştır.
  • Komatsu, C. (2004). The importance of fluent component skills in mathematical comprehension. Doktoral Thesis, Louisiana State University. İnternetten 24 Mayıs 2008’de http://etd.lsu.edu/docs/available/etd adresinden alınmıştır.
  • Küçükahmet, L. (1998). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Nartgün, Z. (2008). Duyuşsal nitelikler ve ölçülmesi. S. Erkan ve M. Gömleksiz (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 144-188). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özenç, E.G. (2007). İlk Okuma Yazma Öğretiminde Oyunla Öğretim Yöntemine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi. İnternetten 14 Nisan 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Özgüven, İ. E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: Pdrem Yayınları
  • Paris, S.G. (2005). Reinterpreting The Development of Reading Skills. Reading Research Quaterly. 40, 2, 184-202. İnternetten 23 Nisan 2008’de http://www.reading.org/Library/Retrieve.cfm?D=10.1598/RRQ.40.2.3&F=RRQ-40-2-Paris.pdf adresinden alınmıştır.
  • Samancı, S. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemiyle Okuma Yazma Öğretiminde İlköğretim Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Problemler. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. İnternetten 26 Nisan 2008’de Üniversitesi. http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sünbül, S.D. (2006). Farklı Likert Tipi Ölçek Geliştirme Teknikleri İle Geliştirilen Tutum Ölçeklerinin Psikometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi. 24 Şubat 2008 tarihinde http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Şahinel, M.G. ve Karasu, M. (Nisan, 2007). Türkçe 1-5. Sınıflar Öğretim Programı İlk Okuma- Yazma Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda Sunuldu, Eskişehir.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Turan, M. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Ses Temelli Cümle Yöntemi ile Çözümleme Yöntemine İlişkin Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda Sunuldu, Eskişehir.
  • Turgut, M. F. (1983). Eğitimde Ölçme v Değerlendirme Metodları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yurduseven, S. (2007). İlk Okuma Yazma Programının Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. İnternetten 17 Mart 2008’de http://tez2.yok.gov.tr/tez.htm adresinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) (1998). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Arslan

Alper Aytaç

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, D., & Aytaç, A. (2010). İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 9(3), 841-850.
AMA Arslan D, Aytaç A. İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İOO. Eylül 2010;9(3):841-850.
Chicago Arslan, Derya, ve Alper Aytaç. “İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 9, sy. 3 (Eylül 2010): 841-50.
EndNote Arslan D, Aytaç A (01 Eylül 2010) İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İlköğretim Online 9 3 841–850.
IEEE D. Arslan ve A. Aytaç, “İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”, İOO, c. 9, sy. 3, ss. 841–850, 2010.
ISNAD Arslan, Derya - Aytaç, Alper. “İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. İlköğretim Online 9/3 (Eylül 2010), 841-850.
JAMA Arslan D, Aytaç A. İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İOO. 2010;9:841–850.
MLA Arslan, Derya ve Alper Aytaç. “İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. İlköğretim Online, c. 9, sy. 3, 2010, ss. 841-50.
Vancouver Arslan D, Aytaç A. İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. İOO. 2010;9(3):841-50.