Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 2, 459 - 473, 26.06.2010

Öz

Bu çalışmada Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitülerine bağlı olarak Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları (OFMA) Eğitimi ile Ortaöğretim Sosyal Alanlar (OSA) Eğitimi Anabilim Dallarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin çoklu zekâ türlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Seber (2001) tarafından geliştirilen “Çoklu Zekâ Kendini Değerlendirme Ölçeği”nin yeniden düzenlenmesi ile oluşturulan ölçek, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlarında Fizik, Kimya, Biyoloji ve Matematik Öğretmenliği; Ortaöğretim Sosyal Alanlarında Tarih, Coğrafya ve Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği programlarında lisansüstü eğitim yapan toplam 290 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin sekiz farklı zekâ türünde orta ve ileri seviyede gelişmiş oldukları açığa çıkmıştır. Ayrıca lisansüstü öğrencilerin zekâ türlerinin dağılımı alanlarına göre de değişiklikler göstermiştir

Kaynakça

  • Allix, N. M. (2000). The Theory of Multiple Intelligences: A Case of Missing Cognitive Matter. Australian Journal of Education, 44, 272–288.
  • Azar, A., Presley, A. ve Balkaya, Ö. (2006). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Başarı, Tutum, Hatırlama ve Bilişsel Süreç Becerilerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54.
  • Balım, A. G. (2006). Fen Konularının Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretiminin Öğrencilerin Başarılarına ve Kalıcılığa Etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 23, 10-19.
  • Balım, A. G., Şahin-Pekmez, E. ve Özaçık-Erdem, M. (2004). Asitler Bazlar Konusunda Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Uygulamaların Öğrenci Başarısına Etkisi, Ege Eğitim Dergisi, (5) 2, 13-19.
  • Baum, S., Viens, J., ve Slatin, B., ve Gardner, H. (2005). Multiple Intelligences in the Elementary Classroom: A Teacher's Toolkit. New York: Teachers College Press.
  • Bümen, T. N. (2001). Gözden Geçirme Stratejisi ile Desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı Uygulamalarının Erişi, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirci, N. ve Yağcı, Z. (2008). Fen Bilgisi Dersi “Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik” Ünitesinin Çoklu Zeka Kuramı Etkinliklerine Göre Değerlendirilmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4 (1), 79-97.
  • Demirtaş, Z. ve Duran, A. (2007). İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Gelişmişlik Düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 208-220, [Online]: http://www.e-sosder.com/dergi/20208-220.pdf adresinden 12 Şubat 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Doğan, Y. ve Alkış, S. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Derslerinde Çoklu Zekâ Alanlarını Kullanabilmelerine Yönelik Görüşleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (2), 327-339.
  • Douglas, O., Burton, K. S., ve Reese-Durham, N. (2008). The Effects of the Multiple Intelligence Teaching Strategy on the Academic Achievement of Eighth Grade Math Students. Journal of Instructional Psychology, 35(2), 182-187.
  • Durmaz, H. (2005). Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Fen Bilgisi Öğretimi Uygulaması Hakkındaki Görüşleri, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2 (2), 72-86.
  • Durmaz, H. ve Özyıldırım, H. (2005). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Dersine Karşı Tutumları ve Çoklu Zeka Alanları İle Kimya ve Türkçe Derslerindeki Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6 (1), 67-76.
  • Gardner H. ve Moran, S. (2006).The Science of Multiple Intelligences Theory: A Response to Lynn Waterhouse, Educational Psychologist, 41(4), 227–232.
  • Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: BasicBooks.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2004). Audiences for the Theory of Multiple Intelligences. Teachers College Record, 106, 212–220.
  • Gök, D. ve Harmandar, M. (2005). Çoklu Zekâ Teorisine Göre Hazırlanmış Isı ve Işık Ünitesinin Öğrenci Başarısına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, 973-976.
  • Güneş, G. ve Gökçek, T. (2009). Graduate Students’ Intelligence Areas: Education Faculty Case. 1 st International Living Theorists Conference-Howard Gardner 23-24 May, Mehmet Akif Ersoy Universitesi, Burdur.
  • Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-109.
  • Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2008). Çoklu Zekâ Alanlarına Dayalı Fizik Öğretimine İlişkin Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Görüşleri, Millî Eğitim Dergisi, 179.
  • Hamurcu, H., Günay, Y. ve Özyılmaz, G. (2002). Buca Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Profilleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Hürsen, Ç. ve Özçınar, Z. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Çalışmalarının İçerik Analizi Bakımından Değerlendirilmesi, Cypriot Journal of Educational Sciences, 1 (5), 1-15.
  • İflazoğlu, A. (2008). Çoklu Zeka Kuramının Eğitim Ortamında Kullanımı, Çağdaş Eğitim Dergisi, 33 (350), 15-22.
  • Kaur G. ve Chhikara, S. (2008). Assessment of Multiple Intelligence among Young Adolescents (12-14 Years), J. Hum. Ecol., 23(1), 7-11.
  • Kazak, S., Yürük, N., Çakır, Ö.S. ve Sugur, S. (1999). Çoklu Zeka Kuramı Öğretmen Rolüne İlişkin Görüşler ve Düşünceler, D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı.10, 269-274.
  • Kezar, A. (2001).Theory of Multiple Intelligences: Implications for Higher Education. Innovative Higher Education, 26(2), 141-154.
  • Kıray, G. ve Göktaylar, A. (2004). Çoklu Zekâ Kuramının 4.Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Sürecine Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kocabaş, A. ve Kırmızı, F. (2006). Ebeveynlerin ve Çocuklarının Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırılması, Eurasian Journal of Educational Research, 25, 141-153.
  • Köroğlu, H. ve Yeşildere, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 25-42.
  • Köroğlu, H., Yeşildere, S. ve Cantürk-Günhan, B. (2002). İlköğretim 6. Sınıfta Ölçüler Konusunun Öğretiminde Çoklu Zekâ Kuramına Göre Matematik Öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Moran, S., Kornhaber, M. ve Gardner, H. (2006). Orchestrating Multiple Intelligences. Educational Leadership, 64 (1), 22-27.
  • Ocak, G., Ocak, İ. ve Leblebiciler, N. (2005). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Çeşitleri ve Bölüm Puan Türleri, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, 989-994.
  • Oral, B. (2004). Eğitimde Çoklu Zekâ Kuramları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Özbay, Y. (2001). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Trabzon: Erol Ofset.
  • Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2005). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 178-187.
  • Saban, A. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sarıcaoğlu, A. ve Arıkan, A. (2009).Zekâ Türleri, Öğrencilerin Yabancı Dil Başarıları ve Seçilmiş Değişkenler Üzerine Bir Çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (2), 110-122.
  • Saruhan, Ş. C ve Türker, M. V. (2005). Lisansüstü Adaylarının “Çoklu Zeka Teorisine” Dayalı Kişisel Zeka Algılamaları ile Başvuruda Bulundukları Bilim Dalı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, 13. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Marmara Üniversitesi, 12-14 Mayıs, İstanbul.
  • Seber, G. (2001). Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şengül, S. ve Öz, C. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Kesirler Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Uygun Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi, İlköğretim-Online, 7 (3), 800-813, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 23 Ocak 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Sharifi, H. P. (2008).The Introductory Study of Gardner's Multiple Intelligence Theory, in the Field of Lesson Subjects and the Students' Compatibility.Journal of Educational Innovations, 24, 11-20.
  • Silver, H., Strong, R. ve Perini, M. (1997). Integrating Learning Styles and Multiple Intelligences, Educational Leadership, 55 (1), p. 22-27.
  • Sternberg, R. J., (1994). Commentary: Reforming School Reform: Comments on Multiple intelligences: The Theory in Practice. Teachers College Record, 95, 561–569.
  • Sternberg, R. J., ve Grigorenko, E. L. (2004). Successful Intelligence in the Classroom. Theory into Practice, 43, 274–280.
  • Temiz, N. ve Kiraz, E. (2007). The Implications of Multiple Intelligences Theory on Literacy Education at First Grade, Eurasian Journal of Educational Research, 27, 111-126.
  • Tomal, N. (2006). Lise Coğrafya Derslerinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Kavram Öğretimi, Millî Eğitim Dergisi, 171, 298-317.
  • Uysal, E. ve Eryılmaz, A. (2006). Yedinci ve Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Kendini Değerlendirmesiyle Bulunan Çoklu Zeka Boyutları Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 230-239.
  • Waterhouse, L. (2006). 'Multiple Intelligences, the Mozart Effect, and Emotional Intelligence: A Critical Review', Educational Psychologist, 41(4), 207-225.
  • White, J. (2004) Howard Gardner: The Myth of Multiple Intelligences. Lecture at Institute of Education, http://www.ioe.ac.uk/schools/mst/ltu/phil/HowardGardner_171104.pdf, adresinden 22 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Yenilmez, K. ve Bozkurt, E. (2006). Matematik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramına Yönelik Öğretmen Düşünceleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 90-103.
  • Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Erişilerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 301-315.
  • Yıldırım, İ. (2005). Bireyi Tanıma Teknikleri (Ed: Gürhan Can), Psikolojik Danışma ve Rehberlik. 2. Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. ve Tarım, K. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Dersinde Akademik Başarı ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi, İlköğretim Online, 7 (1), 174-187, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 23 Ocak 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, K., Tarım, K. ve İflazoğlu, A. (2006). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin Matematik Dersindeki Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
  • Yılmaz, G. ve Fer, S. (2003). Çok Yönlü Zeka Alanlarına Göre Düzenlenen Öğretim Etkinliklerine İlişkin Öğrencilerin Görüşleri ve Başarıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 235-245.

A Case Study on the Graduate Students' Multiple Intelligence Types

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 2, 459 - 473, 26.06.2010

Öz

This article is aimed to examine the multiple intelligence types of graduate students pursuing their
degrees at the Secondary Science and Mathematics Education and Secondary Social Education main fields
connected to Karadeniz Technical University (KTU) Graduate School of Natural Science and Social Science. For
this purpose, “Multiple Intelligence Self Evaluation Scale” developed by Seber (2001) was modified and used as a
data collection tool. The sample of the study was comprised of total 290 graduate students educated at the programs
of Physics, Chemistry, Biology, and Mathematics Education in Secondary Science and Mathematics Education
Field; History, Geography, Turkish Language and Literature in Secondary Social Education Field. According to the
results, multiple intelligence areas of graduate students have mostly developed at medium and advanced level. The
distribution of the intelligence types of the graduate students have also changed based on their areas.

Kaynakça

  • Allix, N. M. (2000). The Theory of Multiple Intelligences: A Case of Missing Cognitive Matter. Australian Journal of Education, 44, 272–288.
  • Azar, A., Presley, A. ve Balkaya, Ö. (2006). Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Başarı, Tutum, Hatırlama ve Bilişsel Süreç Becerilerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 45-54.
  • Balım, A. G. (2006). Fen Konularının Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğretiminin Öğrencilerin Başarılarına ve Kalıcılığa Etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 23, 10-19.
  • Balım, A. G., Şahin-Pekmez, E. ve Özaçık-Erdem, M. (2004). Asitler Bazlar Konusunda Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Uygulamaların Öğrenci Başarısına Etkisi, Ege Eğitim Dergisi, (5) 2, 13-19.
  • Baum, S., Viens, J., ve Slatin, B., ve Gardner, H. (2005). Multiple Intelligences in the Elementary Classroom: A Teacher's Toolkit. New York: Teachers College Press.
  • Bümen, T. N. (2001). Gözden Geçirme Stratejisi ile Desteklenmiş Çoklu Zeka Kuramı Uygulamalarının Erişi, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirci, N. ve Yağcı, Z. (2008). Fen Bilgisi Dersi “Yaşamımızı Yönlendiren Elektrik” Ünitesinin Çoklu Zeka Kuramı Etkinliklerine Göre Değerlendirilmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4 (1), 79-97.
  • Demirtaş, Z. ve Duran, A. (2007). İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Gelişmişlik Düzeyleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 208-220, [Online]: http://www.e-sosder.com/dergi/20208-220.pdf adresinden 12 Şubat 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Doğan, Y. ve Alkış, S. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Derslerinde Çoklu Zekâ Alanlarını Kullanabilmelerine Yönelik Görüşleri, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XX (2), 327-339.
  • Douglas, O., Burton, K. S., ve Reese-Durham, N. (2008). The Effects of the Multiple Intelligence Teaching Strategy on the Academic Achievement of Eighth Grade Math Students. Journal of Instructional Psychology, 35(2), 182-187.
  • Durmaz, H. (2005). Öğretmen Adaylarının Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Fen Bilgisi Öğretimi Uygulaması Hakkındaki Görüşleri, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2 (2), 72-86.
  • Durmaz, H. ve Özyıldırım, H. (2005). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Dersine Karşı Tutumları ve Çoklu Zeka Alanları İle Kimya ve Türkçe Derslerindeki Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6 (1), 67-76.
  • Gardner H. ve Moran, S. (2006).The Science of Multiple Intelligences Theory: A Response to Lynn Waterhouse, Educational Psychologist, 41(4), 227–232.
  • Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: BasicBooks.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (2004). Audiences for the Theory of Multiple Intelligences. Teachers College Record, 106, 212–220.
  • Gök, D. ve Harmandar, M. (2005). Çoklu Zekâ Teorisine Göre Hazırlanmış Isı ve Işık Ünitesinin Öğrenci Başarısına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, 973-976.
  • Güneş, G. ve Gökçek, T. (2009). Graduate Students’ Intelligence Areas: Education Faculty Case. 1 st International Living Theorists Conference-Howard Gardner 23-24 May, Mehmet Akif Ersoy Universitesi, Burdur.
  • Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-109.
  • Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2008). Çoklu Zekâ Alanlarına Dayalı Fizik Öğretimine İlişkin Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin ve Öğretmenlerinin Görüşleri, Millî Eğitim Dergisi, 179.
  • Hamurcu, H., Günay, Y. ve Özyılmaz, G. (2002). Buca Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Profilleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Hürsen, Ç. ve Özçınar, Z. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Çalışmalarının İçerik Analizi Bakımından Değerlendirilmesi, Cypriot Journal of Educational Sciences, 1 (5), 1-15.
  • İflazoğlu, A. (2008). Çoklu Zeka Kuramının Eğitim Ortamında Kullanımı, Çağdaş Eğitim Dergisi, 33 (350), 15-22.
  • Kaur G. ve Chhikara, S. (2008). Assessment of Multiple Intelligence among Young Adolescents (12-14 Years), J. Hum. Ecol., 23(1), 7-11.
  • Kazak, S., Yürük, N., Çakır, Ö.S. ve Sugur, S. (1999). Çoklu Zeka Kuramı Öğretmen Rolüne İlişkin Görüşler ve Düşünceler, D.E.Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı.10, 269-274.
  • Kezar, A. (2001).Theory of Multiple Intelligences: Implications for Higher Education. Innovative Higher Education, 26(2), 141-154.
  • Kıray, G. ve Göktaylar, A. (2004). Çoklu Zekâ Kuramının 4.Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Sürecine Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Kocabaş, A. ve Kırmızı, F. (2006). Ebeveynlerin ve Çocuklarının Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırılması, Eurasian Journal of Educational Research, 25, 141-153.
  • Köroğlu, H. ve Yeşildere, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 25-42.
  • Köroğlu, H., Yeşildere, S. ve Cantürk-Günhan, B. (2002). İlköğretim 6. Sınıfta Ölçüler Konusunun Öğretiminde Çoklu Zekâ Kuramına Göre Matematik Öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Moran, S., Kornhaber, M. ve Gardner, H. (2006). Orchestrating Multiple Intelligences. Educational Leadership, 64 (1), 22-27.
  • Ocak, G., Ocak, İ. ve Leblebiciler, N. (2005). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Çeşitleri ve Bölüm Puan Türleri, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli, 989-994.
  • Oral, B. (2004). Eğitimde Çoklu Zekâ Kuramları, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Özbay, Y. (2001). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Trabzon: Erol Ofset.
  • Özyılmaz-Akamca, G. ve Hamurcu, H. (2005). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 178-187.
  • Saban, A. (2001). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sarıcaoğlu, A. ve Arıkan, A. (2009).Zekâ Türleri, Öğrencilerin Yabancı Dil Başarıları ve Seçilmiş Değişkenler Üzerine Bir Çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (2), 110-122.
  • Saruhan, Ş. C ve Türker, M. V. (2005). Lisansüstü Adaylarının “Çoklu Zeka Teorisine” Dayalı Kişisel Zeka Algılamaları ile Başvuruda Bulundukları Bilim Dalı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, 13. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Marmara Üniversitesi, 12-14 Mayıs, İstanbul.
  • Seber, G. (2001). Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şengül, S. ve Öz, C. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Kesirler Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramına Uygun Öğretimin Öğrenci Tutumuna Etkisi, İlköğretim-Online, 7 (3), 800-813, [Online]: http://ilkogretim- online.org.tr adresinden 23 Ocak 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Sharifi, H. P. (2008).The Introductory Study of Gardner's Multiple Intelligence Theory, in the Field of Lesson Subjects and the Students' Compatibility.Journal of Educational Innovations, 24, 11-20.
  • Silver, H., Strong, R. ve Perini, M. (1997). Integrating Learning Styles and Multiple Intelligences, Educational Leadership, 55 (1), p. 22-27.
  • Sternberg, R. J., (1994). Commentary: Reforming School Reform: Comments on Multiple intelligences: The Theory in Practice. Teachers College Record, 95, 561–569.
  • Sternberg, R. J., ve Grigorenko, E. L. (2004). Successful Intelligence in the Classroom. Theory into Practice, 43, 274–280.
  • Temiz, N. ve Kiraz, E. (2007). The Implications of Multiple Intelligences Theory on Literacy Education at First Grade, Eurasian Journal of Educational Research, 27, 111-126.
  • Tomal, N. (2006). Lise Coğrafya Derslerinde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Kavram Öğretimi, Millî Eğitim Dergisi, 171, 298-317.
  • Uysal, E. ve Eryılmaz, A. (2006). Yedinci ve Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Kendini Değerlendirmesiyle Bulunan Çoklu Zeka Boyutları Üzerine Bir Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 230-239.
  • Waterhouse, L. (2006). 'Multiple Intelligences, the Mozart Effect, and Emotional Intelligence: A Critical Review', Educational Psychologist, 41(4), 207-225.
  • White, J. (2004) Howard Gardner: The Myth of Multiple Intelligences. Lecture at Institute of Education, http://www.ioe.ac.uk/schools/mst/ltu/phil/HowardGardner_171104.pdf, adresinden 22 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Yenilmez, K. ve Bozkurt, E. (2006). Matematik Eğitiminde Çoklu Zekâ Kuramına Yönelik Öğretmen Düşünceleri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 90-103.
  • Yıldırım, K. (2006). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Erişilerine Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 301-315.
  • Yıldırım, İ. (2005). Bireyi Tanıma Teknikleri (Ed: Gürhan Can), Psikolojik Danışma ve Rehberlik. 2. Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. ve Tarım, K. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Dersinde Akademik Başarı ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi, İlköğretim Online, 7 (1), 174-187, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 23 Ocak 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Yıldırım, K., Tarım, K. ve İflazoğlu, A. (2006). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin Matematik Dersindeki Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2), 81-96.
  • Yılmaz, G. ve Fer, S. (2003). Çok Yönlü Zeka Alanlarına Göre Düzenlenen Öğretim Etkinliklerine İlişkin Öğrencilerin Görüşleri ve Başarıları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 235-245.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül Güneş Bu kişi benim

Tuba Gökçek

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, G., & Gökçek, T. (2010). Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 459-473.
AMA Güneş G, Gökçek T. Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması. İOO. Haziran 2010;9(2):459-473.
Chicago Güneş, Gönül, ve Tuba Gökçek. “Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması”. İlköğretim Online 9, sy. 2 (Haziran 2010): 459-73.
EndNote Güneş G, Gökçek T (01 Haziran 2010) Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması. İlköğretim Online 9 2 459–473.
IEEE G. Güneş ve T. Gökçek, “Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması”, İOO, c. 9, sy. 2, ss. 459–473, 2010.
ISNAD Güneş, Gönül - Gökçek, Tuba. “Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması”. İlköğretim Online 9/2 (Haziran 2010), 459-473.
JAMA Güneş G, Gökçek T. Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması. İOO. 2010;9:459–473.
MLA Güneş, Gönül ve Tuba Gökçek. “Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması”. İlköğretim Online, c. 9, sy. 2, 2010, ss. 459-73.
Vancouver Güneş G, Gökçek T. Lisansüstü Öğrencilerin Çoklu Zeka Türleri Üzerine Özel Durum Çalışması. İOO. 2010;9(2):459-73.