Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği)

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 2, 770 - 786, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.63454

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin 4+4+4 kesintili zorunlu eğitim sistemi ile ilgili yaşamış oldukları sorunları ve sorunlara dayalı geliştirmiş oldukları çözüm önerilerini belirlemektir. Araştırmaya 36 ortaokul öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veriler açık-uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır.  Araştırma sonucunda; öğretmenlerin çoğu 4+4+4 kesintili zorunlu eğitim sistemi ile ilgili olumsuz düşüncelere sahip olduklarını, yeni eğitim sistemine yönelik daha çok okullarla ilgili sorunlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir.  4+4+4 kesintili zorunlu eğitim sistemiyle birlikte uygulanmaya başlanan seçmeli derslerde öğretmenlerin çoğu derslik yetersizliğinden dolayı sorun yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayalı olarak; yeni eğitim sistemi araştırmada ortaya çıkan sorunlara dayalı olarak gözden geçirilmeli, okullara Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından gerekli olan araç-gereçler temin edilmeli, öğrencilerin ilgi ve istidatları doğrultusunda ve üst düzey düşünme becerilerini, yaratıcılıklarını geliştirecek seçmeli dersler programa konulmalı gibi önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Traditions. California: SAGE.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demir, S.B., Doğan, S. ve Pınar, M.A. (2013). 4+4+4 Yeni Eğitim Sisteminin Yansımaları: Eğitim-Öğretim Sürecinin Branş Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8 (9), 1081-1098.
  • Demir, S.B. (2013). Evulation of the New Education System by Social Studies Teachers. Educational Research and Rewiews, 8 (17), 1525-1532.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve Fatih Projesi Yasa Tasarısı = Reform mu? İlköğretim-Online, 11 (3), 556- 577.
  • Kazu, İ.Y. ve Eroğlu, M. (2012). Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının 12 Yıllık Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi (27-29 Eylül 2012), Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Külekçi, E. (2013). 4+4+4 Eğitim Sistemi Kapsamında Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 369-377.
  • MEB. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim: Sorular-Cevaplar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Memişoğlu, S.P. ve İsmetoğlu, M. (2013). Zorunlu Eğitimde 4+4+4 Uygulamasına İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 14-25.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Researchand Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Milles, M.B. and Huberman, A.M. (2002). The Qualitative Researcher’s Companion. California: Sage Publications.
  • Örs, Ç., Erdoğan, H. ve Kipici, K. (2013). Eğitim Yöneticileri Bakış Açısıyla 12 Yıllık Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 131-154.
  • Patton, M. Q. (1997). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. California: SAGE.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research Evulation Methods. California: SAGE.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • URL 1: http://dosyalar.hurriyet.com.tr/Ankara-universitesi-gorusu.pdf, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • URL 2 : http://fed.boun.edu.tr/form_files/Bogazi%C3%A7i_%C3%9Cniversitesi_Egitim_ Fak%C3%BCltesi%E2%80%99nin_G%C3%BCncellenen_G%C3%B6r%C3%BC%C5%9F%C3%BC.p df, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • URL 3: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/belge/4+4+4EgtFakKurulKarar.pdf, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • URL 4: http://www.metu.edu.tr/system/files/IlkveOrtaogretimdeYapilanmaOnerisiODTU EgitimFakultesiGorusu.pdf, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Ünal, D. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin 4+4+4 Uygulamasına Yönelik Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (4), 324-337.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Secondary School Teachers’ Problems Encountered In the 4+4 +4 Intermittent Compulsory Education System (Elazıg Case)

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 2, 770 - 786, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.63454

Öz

The purpose of this study is to determine the problems encountered by the secondary school teachers in the 4 +4 +4 intermittent compulsory education system and their proposals for solutions which they have developed based on the problems. 36 Secondary School Teachers have attended the research. The data were collected by using an open - ended questionnaire in the research. A phenomenology design which is one of the qualitative research designs was used. Content analysis was used for the analysis of the data. As a result of the research; the majority of the teachers have stated that they have negative thoughts on the 4 +4 +4 intermittent compulsory education system, mostly; they have encountered problems with schools in the new education system. The majority of the teachers have stated that they have encountered problems due to lack of classrooms for elective courses started to be implemented by the 4 +4 +4 intermittent compulsory education system. Based on the evidence as a result of the research provided suggestions that are presented. Some of the suggestions were as follows; the new education system should be revised based on issues emerged in the research, necessary tools and materials should be provided to the schools by the General Directorate of Educational Technologies, elective courses which will develop students' higher-level thinking skills and creativity in accordance with their aptitude should be placed on programs and etc

Kaynakça

  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Traditions. California: SAGE.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demir, S.B., Doğan, S. ve Pınar, M.A. (2013). 4+4+4 Yeni Eğitim Sisteminin Yansımaları: Eğitim-Öğretim Sürecinin Branş Öğretmenlerinin Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8 (9), 1081-1098.
  • Demir, S.B. (2013). Evulation of the New Education System by Social Studies Teachers. Educational Research and Rewiews, 8 (17), 1525-1532.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve Fatih Projesi Yasa Tasarısı = Reform mu? İlköğretim-Online, 11 (3), 556- 577.
  • Kazu, İ.Y. ve Eroğlu, M. (2012). Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının 12 Yıllık Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi (27-29 Eylül 2012), Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Külekçi, E. (2013). 4+4+4 Eğitim Sistemi Kapsamında Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 369-377.
  • MEB. (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim: Sorular-Cevaplar. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Memişoğlu, S.P. ve İsmetoğlu, M. (2013). Zorunlu Eğitimde 4+4+4 Uygulamasına İlişkin Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 14-25.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Researchand Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Milles, M.B. and Huberman, A.M. (2002). The Qualitative Researcher’s Companion. California: Sage Publications.
  • Örs, Ç., Erdoğan, H. ve Kipici, K. (2013). Eğitim Yöneticileri Bakış Açısıyla 12 Yıllık Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 131-154.
  • Patton, M. Q. (1997). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. California: SAGE.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research Evulation Methods. California: SAGE.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • URL 1: http://dosyalar.hurriyet.com.tr/Ankara-universitesi-gorusu.pdf, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • URL 2 : http://fed.boun.edu.tr/form_files/Bogazi%C3%A7i_%C3%9Cniversitesi_Egitim_ Fak%C3%BCltesi%E2%80%99nin_G%C3%BCncellenen_G%C3%B6r%C3%BC%C5%9F%C3%BC.p df, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • URL 3: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/belge/4+4+4EgtFakKurulKarar.pdf, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • URL 4: http://www.metu.edu.tr/system/files/IlkveOrtaogretimdeYapilanmaOnerisiODTU EgitimFakultesiGorusu.pdf, 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Ünal, D. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin 4+4+4 Uygulamasına Yönelik Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (4), 324-337.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsel Aybek Bu kişi benim

Serkan Aslan

Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aybek, B., & Aslan, S. (2015). Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği). İlköğretim Online, 14(2), 770-786. https://doi.org/10.17051/io.2015.63454
AMA Aybek B, Aslan S. Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği). İOO. Nisan 2015;14(2):770-786. doi:10.17051/io.2015.63454
Chicago Aybek, Birsel, ve Serkan Aslan. “Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği)”. İlköğretim Online 14, sy. 2 (Nisan 2015): 770-86. https://doi.org/10.17051/io.2015.63454.
EndNote Aybek B, Aslan S (01 Nisan 2015) Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği). İlköğretim Online 14 2 770–786.
IEEE B. Aybek ve S. Aslan, “Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği)”, İOO, c. 14, sy. 2, ss. 770–786, 2015, doi: 10.17051/io.2015.63454.
ISNAD Aybek, Birsel - Aslan, Serkan. “Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği)”. İlköğretim Online 14/2 (Nisan 2015), 770-786. https://doi.org/10.17051/io.2015.63454.
JAMA Aybek B, Aslan S. Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği). İOO. 2015;14:770–786.
MLA Aybek, Birsel ve Serkan Aslan. “Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği)”. İlköğretim Online, c. 14, sy. 2, 2015, ss. 770-86, doi:10.17051/io.2015.63454.
Vancouver Aybek B, Aslan S. Ortaokul Öğretmenlerinin 4+4+4 Kesintili Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Yaşadıkları Sorunlar (Elazığ İli Örneği). İOO. 2015;14(2):770-86.