The purpose of the present study is to understand how pre-service science teachers’ teaching efficacy beliefs are shaped and what sources contributed to these efficacy beliefs. Researcher interviewed to five students in their final year of an undergraduate elementary science education program. Bandura’s (1997) hypothesized sources (mastery experience, vicarious experience, verbal persuasion, and emotional and physiological states) contributed pre-service science teachers efficacy beliefs based on mastery experiences. Science content, knowledge, personality traits and resource provision are also mentioned by pre-service teachers as factors influencing their effectiveness. The results implied the importance of both school experience and faculty courses taken through undergraduate education. Future directions for research and practice are considered.
science teaching sources of teacher efficacy beliefs pre-service science teachers
.Bu araştırma fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının nasıl şekillendiğini ve hangi
kaynakların öz-yeterlik inançlarına katkıda bulunduğunu araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmacı bir fen
bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören ve son sınıf öğrencisi olan 5 öğretmen adayıyla
görüşmeler yapmıştır. Bandura (1997) tarafından öne sürülen öz-yeterlik inanç bilgi kaynaklarının (dolaylı
deneyimler, sözel ikna ve duyuşsal durumlar) öğretmenlik deneyimleri temelinde öğrencilerin öğretim
yeterliliği inançları hakkında karar vermelerinde etkili olduğu görülmüştür. Fen konu alanının analizi,
algılanan bilgi düzeyi ve kişilik özellikleri ile kaynak temini gibi etmenlerin de öğretmen adayları
tarafından dikkate alındığı görülmüştür. Sonuçlar okul deneyimi ve öğretmenlik öğrenimi sürecinde alınan
derslerin kalitesinin ve içeriğinin önemini vurgular niteliktedir.
fen öğretimi fen öğretmen adayları öğretim yeterliliği inanç kaynakları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 3 |