The Maliki Sect emerged in result of Imam Malik (d. 179/795) and his
students’ fiqhi (Islamic jurisprudential) activities split into various schools
such as Egypt, Kairawan, Madina, Andalus, and Iraq due to either geographical
or methodological reasons. Each school has its own tradition, and there are the
names and knowledge circles that were influential in the formation and
establishment of these traditions. There were many Maliki faqihs (Islamic
jurisprudent) who were influential in founding and establishing the Kairawan
school. Sahnun ibn Said (d. 240/854), the prominent figure in the whole sect,
was actually the representative of the Kairawan school, and al-Mudawwanah
al-Kubra penned by him is the main reference resource of that school. The
publication activities in the school were mostly based on el-Mudawwanah, and a
lot of glosses have been penned about that text. Ebul Hasan al-Lahmi, the
subject of article, and his students were influential during the establishment
process of this school. The piece entitled Tabsira, in which Lahmi authored his
knowledge accumulation, was also a gloss on el-Mudawwanah. In this study,
Lahmi’s life, scientific personality, publications, and significance during the
foundation process of Maliki school are analyzed.
Fiqh (jurisprudence) Maliki Sect Kairawan Ebul Hasan al-Lahmî et-Tabsira
İmam Mâlik (ö. 179/795) ve
öğrencilerinin fıkhi faaliyetleri sonucu ortaya çıkan Mâlikî Mezhebi kendi
içinde gerek coğrafik gerekse de metodolojik nedenlere bağlı olarak Mısır,
Kayravân, Medîne, Endülüs ve Irak gibi farklı ekollere ayrılmıştır. Her ekolün kendine
göre geleneği, bu geleneğin tesis ve teşekkülünde etkili olan isimler ve ilim
halkaları söz konusudur. Kayravân ekolünün tesis edilmesinde ve temellerinin
atılmasında öne çıkan birçok Malikî fakîhi bulunmaktadır. Genel olarak Mâlikî
Mezhebi’nin tamamında ön plandaki isim olan Sahnûn b. Saîd (ö. 240/854) esasen
Kayravân ekolünün temsilcisidir ve telif ettiği el-Müdevvenetü’l-kübrâ da
ekolün temel başvuru kaynağıdır. Ekol içinde yapılan telif çalışmaları daha
ziyade el-Müdevvene merkezli olmuş, metin üzerinde birçok şerh kaleme
alınmıştır. Makalenin konusu olan
Ebü’l-Hasan el-Lahmî (ö. 478/1085) ve öğrencileri ise bu ekolün teşekkül
sürecinde etkili olmuşlardır. Lahmî’nin ilmi birikimini kaleme aldığı
et-Tabsira isimli eser de el-Müdevvene üzerine yapılmış şerhlerden biridir. Bu
çalışmada Lahmî’nin hayatı, ilmi şahsiyeti, telifleri ve Kayravân Mâlikî
ekolünün teşekkül sürecindeki yeri incelenecektir.
Fıkıh Mâlikî Mezhebi Kayravân Eb’ul-Hasan el-Lahmî et-Tabsira
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 50 |