İletişim ve medya alanyazınının asırlık mirası karşımızda duruyor. Farklı epistemolojik kavrayışların merak edilen soruları çeşitlendirdiği, metodolojik araçların bu sorulara göre işe koşulduğu, yönetsel ve pragmatik hedeflerle çizilen sınırların eleştirel ufuklarla aşıldığı bir tarihsel gerçeğe bakıyoruz. Sosyal bilim pratiği içinde alandaki niceliksel görünümleri temsil eden anaakım üretimler, yönetsel amaçları beslediği kadar, bilimin soru sormanın yanı sıra değiştirme hedefini üzerinde taşıyan eleştirel ve niteliksel çabalara “veri” sağlayabiliyor. Bu çabalar metnin ve dağıtımın odağa alındığı ekonomi-politik çözümlemelerle, anlamın taraflar arasındaki müzakereden süzüldüğü önermesine yaslanan kültürel incelemelerle ve/veya ortodoks yapı belirlenimciliğine karşı ideolojik başatlığa ve endüstriyel kültür alanına dikkati çeken eleştirel toplumsal araştırmalarla sürüyor.
Günümüz teknik olanaklarının çeşitlenmesi alanyazının hem geleneksel gövdesini genişletiyor hem de yeni patikalar edinmesini beraberinde getiriyor. Böylece iletişim ve medya alanyazını içinde yayıncılık, halkla ilişkiler, gazetecilik, reklam, sinema, kişilerarası iletişim, fotoğrafçılık ve tasarım gibi temel alanların siyasetle, ekonomiyle, ideolojiyle ve kültürle bağının kurulduğu disiplinlerarası ufkun sınırları; temel sosyal bilim alanlarının yanı sıra bilgi işleme, yapay zeka, veri bilimi, mesleki eğitim, kültürel miras, dijitalleşme gibi odaklarla genişlemeyi sürdürüyor. im: İletişim ve medya çalışmaları dergisi, bu somut durumdan yola çıkarak iletişim ve medya çalışmalarının çok disiplinli odağını gözeten bilim insanlarının ve araştırmacıların çalışmalarını ilgili akademik çevrelerle paylaşmak amacıyla yayın hayatına başlıyor. İletişimin kültürel bağlamını gösterme, medyanın yapısal konumunu işaretleme ve toplumsal dönüşümlere anlam yükleme pratiğinin somutlaşacağı im, kapsayıcı bir akademik çevre oluşturmayı hedefliyor.
Başkent Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin otuzuncu yılını karşılamaya hazırlandığımız bu dönemde, “Bilim bizde toplanır bizden yayılır” vizyonundan güç alarak içeriğiyle evrensel bilim etiğinin taviz vermeden savunulduğu, biçimiyle ise tasarımsal duruşumuzun akademik metin üretimiyle kaynaştığı bir toplumsal katkı kamusallığı oluşturma hedefinde şekilleniyor. İlk sayısı 2025 yılının Haziran ayında çıkacak olan dergi, altı aylık aralıklarla yılda iki sayıyla Haziran ve Aralık aylarında okuyucusuyla buluşacak. Bir dizi araçsal kaygıya değil, doğrudan akademik amaçlara dayanan yayın politikamız; açık, şeffaf ve katılımcı mekanizmalar işletilerek gönüllülük ilkesiyle görev alan tüm editoryal kadronun emeğine, hakemlerin özverisine ve danışma kurulunun düşünsel katkılarına emanet olacak.
Bu düşüncelerle 2025 yılının Haziran ayında yayımlanacak ilk sayısı için im, toplumsal dönüşümün kapsamını şekillendirdiği iletişim ve medya alanyazınını besleyecek özgün araştırma makalesi, derleme, çeviri, kitap ve eser eleştirisi, değini ve söyleşi türünde yazılmış çalışmaları bekliyor.
im: İletişim ve medya çalışmaları dergisi CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmaktadır