In this study, it was aimed to develop a valid and reliable scale in order to measure the attitudes of secondary school students towards algebra learning in mathematics lessons. The developed scale is a 5 point likert type attitude scale. The research was carried out in may 2014-2015 education year. The work was conducted with 336 students. Findings reached in the measurements are 95% confidence level. For construct validity, Explicit Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were applied. cronbach alpha reliability coefficient of the Algebra Learning Area Attitude Scale (AAS) was ,96 before analysis and ,90 after the analysis. KMO test value of scale data was found ,949 and Bartlett test was found 9556,76 (p < ,05). The 28-item AAS obtained consists of four factors. The fit indices were calculated as ?2/df=1,83 , GFI= ,88 , AGFI= ,86 , NFI= ,95 , NNFI= ,97 , CFI= ,98 RMSEA= ,05 and SRMR= ,049. As a result of the research, a valid and reliable attitude scale was developed.
Mathematics education attitude scale development the field of learning algebra fit model
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin matematik dersinde cebir öğrenme alanına yönelik
tutumlarının ölçülebilmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen
ölçek 5’li likert tipi bir tutum ölçeğidir. Araştırma, 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılı içerisinde yapılmıştır.
Çalışmalar beş farklı devlet ortaokulundan 336 öğrenci ile yürütülmüştür. Yapı geçerliği için yapılan
açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. CTÖ (Cebir Öğrenme
Alanı Tutum Ölçeği) açımlayıcı faktör analizi öncesi cronbach alpha güvenirlik katsayısı ,96 , analiz
sonrasında ise ,90 olarak hesaplanmıştır. Ölçek verilerinin KMO testi değeri ,949 ve Bartlett testi 9556,76
(p<0,05) olarak bulunmuştur. Elde edilen 28 maddelik CTÖ dört faktörden oluşmaktadır. Uyum
indeksleri χ
2
/df =1,83 ; GFI= ,88 ; AGFI= ,86 ; NFI= ,95 ; NNFI= ,97 ; CFI= ,98 ; RMSEA= ,05 ;
SRMR= ,049 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği
geliştirilmiştir.
Matematik eğitimi cebir öğrenme alanı tutum ölçek geliştirme uyum modeli
Diğer ID | JA47PJ34ZE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 14 |