BibTex RIS Kaynak Göster

THE SCALE FOR IDENTIFICATION OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ PERCEPTION OF STRESS LED BY HIDDEN CURRICULUM

Yıl 2017, Sayı: 12, 26 - 39, 01.06.2017

Öz

Some negative features of hidden curriculum can lead to students’ perception of stress. What levels of stress perception hidden curricula and their negative effects lead to among students need to be known and such negativities need to be eliminated. This study aims to test validity and reliability of the “Scale for Identification of Primary School Students’ Perception of Stress Led by Hidden Curriculum” developed with the aim of knowing primary schools students’ levels of stress resulting from hidden curriculum. Exploratory Factor Analysis, confirmatory factor analysis and Cronbach Alpha coefficients are calculated. The sample for exploratory factor analysis consists of 510 students in the central primary schools of the city of Kilis with lower-middle-upper socioeconomic levels; for confirmatory factor analysis the sample consists of 469 students from three different primary schools in the city of Kilis with lower-middle-upper socioeconomic levels. The reliability coefficient of the “The Scale for Identification of Primary School Students’ Perception of Stress Led by Hidden Curriculum” including 45 articles and three dimensions, is calculated as .947. As a result of confirmatory analysis fit indices are calculated as NFI=0,96, NNFI=0,97, CFI=0,98, RMSEA=0.065.

Kaynakça

  • Akbulut, N., Aslan, S. (2016). Örtük Program Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış-2016 Cilt:15 Sayı:56 (169-176).(a)
  • Akbulut, N. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Örtük Program Algılama Düzeyleri İle Eğitim Stresi Algılama Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,(Yüksek Lisans Tezi) Sakarya.(b)
  • Apple, M.W. (1980). “The Other Side of The Hidden Curriculum: Correspondence Theories and The Labor Process”, Journal of Education, Vol. 162, İssue 1, Feb-1980, p.47-66.
  • Apple, M. W. (2004). İdeology and Curriculum, Routledge Falmer, New York, 2004.
  • Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Psikolojisi Eğitimin Psikolojik Temelleri (5.Basım). Ankara, Umut Yayın.
  • Baydilek, N. B., Türkoğlu, A. (2016). Okul Öncesi Eğitim Programı ve Örtük Program Bağlamında Akıl Yürütme Becerilerinin Yeri, İlköğretim Online, 15(2), 367-377.
  • Bayram,N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları. Ezgi Kitapevi, Bursa,ss.42-76.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis For Applied Research. Guilford Press,New York,London,pp246-250.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3.Baskı), Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Cemiloğlu, M. (2006). “Eğitim Bilimi Açısından Örtük Program ve Halk Anlatılarının Örtük Program Bağlamında Değerlendirilmesi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2), s.257-269.
  • Çengel, M. (2013). Sınıf İkliminin Oluşması Sürecinde Örtük Program: Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma (Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tez),Aydın.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık,Ankara,ss.268-304.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (8. Baskı), Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • Erden,M .(1998). Eğitimde Program Değerlendirme, Pegem Yayıncılık, Ankara .
  • Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. R.(2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1):53-60
  • Jackson, P. W. (1990). Life in Classrooms, Teachers College Press (Reprint. Originally published New York, 1968), New York.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Third edition, The Guilford Press, New York, London,pp.212-214.
  • Nunnally, J. C., Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory. (Third Edition). McGraw-Hill, New York.
  • Pullant, J. (2001). SPSS Survival Manuel. A Step-By-Step Guide To Data Analyses Using Spss For Windows. Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük ve Yüksek Okul Yaşam Kalitesine Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma (Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Adana.
  • Selye, H. (1950). Stres. Canada, Montreal, Acta, Inc. Medical Publıshers.
  • Selye, H. (1957). The Stres of Life. London, Lowe & Brydone (Printers), Ltd.
  • Snyder, B. R.(1971). The hidden curriculum.Newyork: Knopf,.pp.7-9.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. (3Ed.). New York: Harpercollins College Publishers.
  • Türedi, H.(2008). Örtük Programın Eğitimde Yeri ve Önemi, (Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Sakarya.
  • Vallance, E.(1983). “Hiding the Hidden Curriculum: An İnterpretation of the Language of Justification in Ninetennth Century Educational Reform”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, p.9-27.
  • Wilkinson, G.(2005) Stres, Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Yılmaz,V., Çelik, H.E.(2009). LİSREL İle Yapısal Eşitlik Modellemesi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Yüksel, S., .(2002). Yükseköğretimde Eğitim Öğretim Faaliyetleri ve Örtük Program, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XV, Sayı:2002.
  • Yüksel, S., .(2004). Örtük Program Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ

Yıl 2017, Sayı: 12, 26 - 39, 01.06.2017

Öz

Örtük programın bazı olumsuz unsurları öğrencilerde stres algısına neden olabilmektedir. Okullardaki örtük program ve olumsuz unsurlarının öğrencilerde ne düzeyde stres algısına neden olduğu tespit edilmeli ve bu olumsuzluklar giderilmeye çalışılmalıdır. Bu araştırma ilköğretim öğrencilerinin örtük programdan kaynaklanan stres düzeylerini belirlemek amacıyla geliştirilmiş olan “İlköğretim Öğrencilerinin Örtük Programdan Kaynaklanan Stres Algılarının Belirlenmesi Ölçeği” nin geçerlik ve güvenirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Geçerlik-güvenirlik testleri olarak “Açımlayıcı Faktör Analizi”, “Doğrulayıcı Faktör Analizi” ve “Cronbach Alpha” katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmanın örneklemini açımlayıcı faktör analizi için Kilis ili merkez ilköğretim okullarından alt-orta-üst sosyoekonomik düzeydeki üç ilköğretim okulundan 510 öğrenci ;doğrulayıcı faktör analizi için ise Kilis ili merkez ilköğretim okullarından alt-orta-üst sosyoekonomik düzeydeki farklı üç ilköğretim okulundan 469 öğrenci oluşturmaktadır. 45 madde ve üç alt boyuttan oluşan “İlköğretim Öğrencilerinin Örtük Programdan Kaynaklanan Stres Algıları Ölçeği”nin güvenirlik katsayısı 0,947olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonunda ise uyum indeksleri NFI=0,96, NNFI=0,97, CFI=0,98, RMSEA=0.065 olarak hesaplanmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, N., Aslan, S. (2016). Örtük Program Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış-2016 Cilt:15 Sayı:56 (169-176).(a)
  • Akbulut, N. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Örtük Program Algılama Düzeyleri İle Eğitim Stresi Algılama Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,(Yüksek Lisans Tezi) Sakarya.(b)
  • Apple, M.W. (1980). “The Other Side of The Hidden Curriculum: Correspondence Theories and The Labor Process”, Journal of Education, Vol. 162, İssue 1, Feb-1980, p.47-66.
  • Apple, M. W. (2004). İdeology and Curriculum, Routledge Falmer, New York, 2004.
  • Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Psikolojisi Eğitimin Psikolojik Temelleri (5.Basım). Ankara, Umut Yayın.
  • Baydilek, N. B., Türkoğlu, A. (2016). Okul Öncesi Eğitim Programı ve Örtük Program Bağlamında Akıl Yürütme Becerilerinin Yeri, İlköğretim Online, 15(2), 367-377.
  • Bayram,N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları. Ezgi Kitapevi, Bursa,ss.42-76.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis For Applied Research. Guilford Press,New York,London,pp246-250.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3.Baskı), Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • Cemiloğlu, M. (2006). “Eğitim Bilimi Açısından Örtük Program ve Halk Anlatılarının Örtük Program Bağlamında Değerlendirilmesi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (2), s.257-269.
  • Çengel, M. (2013). Sınıf İkliminin Oluşması Sürecinde Örtük Program: Meslek Liseleri Üzerine Bir Araştırma (Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tez),Aydın.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları, Pegem Akademi Yayıncılık,Ankara,ss.268-304.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (8. Baskı), Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • Erden,M .(1998). Eğitimde Program Değerlendirme, Pegem Yayıncılık, Ankara .
  • Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. R.(2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1):53-60
  • Jackson, P. W. (1990). Life in Classrooms, Teachers College Press (Reprint. Originally published New York, 1968), New York.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Third edition, The Guilford Press, New York, London,pp.212-214.
  • Nunnally, J. C., Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory. (Third Edition). McGraw-Hill, New York.
  • Pullant, J. (2001). SPSS Survival Manuel. A Step-By-Step Guide To Data Analyses Using Spss For Windows. Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Sarı, M. (2007). Demokratik Değerlerin Kazanımı Sürecinde Örtük Program: Düşük ve Yüksek Okul Yaşam Kalitesine Sahip İki İlköğretim Okulunda Nitel Bir Çalışma (Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Adana.
  • Selye, H. (1950). Stres. Canada, Montreal, Acta, Inc. Medical Publıshers.
  • Selye, H. (1957). The Stres of Life. London, Lowe & Brydone (Printers), Ltd.
  • Snyder, B. R.(1971). The hidden curriculum.Newyork: Knopf,.pp.7-9.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. (3Ed.). New York: Harpercollins College Publishers.
  • Türedi, H.(2008). Örtük Programın Eğitimde Yeri ve Önemi, (Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.) Sakarya.
  • Vallance, E.(1983). “Hiding the Hidden Curriculum: An İnterpretation of the Language of Justification in Ninetennth Century Educational Reform”, The Hidden Curriculum and Moral Education, (Ed. Giroux H., Purpel, D.), MrCutran Publishing Corporation, California, p.9-27.
  • Wilkinson, G.(2005) Stres, Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Yılmaz,V., Çelik, H.E.(2009). LİSREL İle Yapısal Eşitlik Modellemesi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Yüksel, S., .(2002). Yükseköğretimde Eğitim Öğretim Faaliyetleri ve Örtük Program, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XV, Sayı:2002.
  • Yüksel, S., .(2004). Örtük Program Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA35ZB49PT
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Figen Yıldırım

Mehmet Gürol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Yıldırım, F., & Gürol, M. (2017). İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(12), 26-39.
AMA Yıldırım F, Gürol M. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ. INES Journal. Haziran 2017;(12):26-39.
Chicago Yıldırım, Figen, ve Mehmet Gürol. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 12 (Haziran 2017): 26-39.
EndNote Yıldırım F, Gürol M (01 Haziran 2017) İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12 26–39.
IEEE F. Yıldırım ve M. Gürol, “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ”, INES Journal, sy. 12, ss. 26–39, Haziran 2017.
ISNAD Yıldırım, Figen - Gürol, Mehmet. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 12 (Haziran 2017), 26-39.
JAMA Yıldırım F, Gürol M. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ. INES Journal. 2017;:26–39.
MLA Yıldırım, Figen ve Mehmet Gürol. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 12, 2017, ss. 26-39.
Vancouver Yıldırım F, Gürol M. İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖRTÜK PROGRAMDAN KAYNAKLANAN STRES ALGILARININ BELİRLENMESİ ÖLÇEĞİ. INES Journal. 2017(12):26-39.