Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TV DİZİLERİNDEKİ POLİS TEMSİLİNİN POLİS EŞLERİ ÜZERİNDEKİ “POLİS” ALGISINA ETKİSİ: BEHZAT Ç. DİZİSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 141 - 157, 30.11.2021
https://doi.org/10.47107/inifedergi.887021

Öz

İletişimin ayrı bir bilim olarak kabul edilmesinden günümüze kadar gelen süreçte araştırmacılar tarafından çeşitli etki araştırmaları yapılmıştır. Etki yoluyla bireylerde algı oluşturularak farklı bir gerçeklik yaratabilmektedir. Televizyon, yayınlanan programlar aracılığıyla kendi gerçeğini izleyicilere aktararak bireylerin tutum ve davranışlarında değişikliklere neden olmaktadır. Bu bağlamda elinizdeki çalışmada televizyonun izleyici üzerindeki etkisi, polisiye bir televizyon dizisi olan “Behzat Ç.” aracılığıyla incelenmiştir. Söz konusu yapımdaki polis temsilinde sunulan gerçeklerle, polis eşlerinin gördüğü gerçeklerin ne ölçüde örtüştüğünü ortaya konması amaçlanmıştır.
Makale, televizyonda temsiller yoluyla sunulan gerçekliğin yarattığı etkinin aslolana yakınlaştıkça ne yönde değiştiğini görebilmek açısından önemlidir. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak bireylerin sunduğu fikirlerin diğer katılımcılar tarafından geliştirilerek daha detaylı bilgilere ulaşma imkânı tanıması ve geniş bir bakış açısı sunarak büyük resmin görünmesini sağlamasına olanak sağlayan odak grup görüşmesi tercih edilmiştir. Bu amaçla; Diyarbakır’da görev yapan 10 polis memurunun eşiyle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Çalışma sonucunda yapılan analizlerde Behzat Ç. dizisinde izleyiciye gösterilen olaylar ve karakterlerin, gerçek olay ve karakterlerle paralellik gösterdiği ancak karakterler yoluyla sunulan temsillerin gerçek hayattaki tutum ve davranışlarla her noktada örtüşmediği tespit edilmiştir. Bu nedenle dizilerde sunulanın gerçek hayatta bunu yaşayanlara mutlak bir etkisinin olmadığı sonucu ortaya çıkmış, televizyon ve izleyiciler arasındaki ilişkiyi çok boyutlu ele almak gerektiği, televizyonun yaratabileceği etkinin türünün ve derecesinin birçok etkenle birlikte değerlendirilerek anlaşılabileceği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Arkonaç, S. A. (2003). Psikoloji zihin süreçleri bilimi. İstanbul: Alfa.
  • Arslan, A. (2006). Meedyanın Birey Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1-12.
  • Bakan, İ., & Kefe, İ. (2012). Kurumsal açıdan algı ve algı yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 19-34.
  • Baltaş, A., & Baltaş, Z. (2007). Bedenin dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Behzat Ç.: Bir Ankara polisiyesi künye. (2020, Nisan 27). www.startv.com.tr: http://www.startv.com.tr/video/arsiv/dizi/behzatc adresinden alındı
  • Bulduklu, Y., & Karaçor, S. (2019). Kitle İletişim Kuramları. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Cereci, S. (2014). Türk televizyon dizilerinin küresel başarısı: Evrensel insan yaklaşımı. The Journal of Academic Social Science Studies(28), 1-12.
  • Çelenk, S. (2010). Aşk-ı Memnu'dan Aşk'ı Memnu'ya yerli dizi serüvenimiz. Birikim Dergisi(256), 18-27.
  • Çöteli, S. (2016). İnternetten izlenen dizi ve seriyallerin "Araç iletidir" ve Kullanımlar ve Doyumlar" bağlamında incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 120-134.
  • Erdem, H. S. (2012). Varlığın Cezbesinde Dil ve Hakikat-Nietzche Değinileriyle. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 18.
  • Erdem, S. (2015). Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: Spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekan kurgusu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 276-296.
  • Esslin, M. (1991). TV beyaz camın arkası. (M. Çiftkaya, Çev.) İstanbul: 2001.
  • Geçer, E. (2018). Gerçekliğin Paradoksal Yenilgisi. İstanbul: Okur kitaplığı.
  • Göker, G. (2015). Tele-yaşamlar: Gerçeklik ve kurgu bağlamında Türkiye'de realite programlar. Global Media Journal TR Edition, 6(11), 261-282.
  • İmik, N., & Yağbasan, M. (2007). Televizyon dizilerinde kullanılan müziklerin genç izleyicilerin dizileri izleme oranına etkisi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(28), 103-114.
  • Karaboğa, T. (2016). Televizyon dizilerinde tüketim olgusu. International Journal of Human Sciences, 13(1), 2072-2101.
  • Kayapa, N., & Tong, T. (2011). Sanal gerçeklik ortamında algı. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezlerinden Üretilmiş Yayınlar(3), 348-354.
  • Kırtepe, S. (2014). Televizyon dizilerinin toplum üzerindeki etkileri sosyo-kültürel bir çözümleme (Erzurum örneği). Doktora tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Kırtepe, S. (2015). Televizyon dizileri hakkında izleyici değerlendirmeleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(1), 230-260.
  • Otan, O. (2013). Televizyonda Gerçeklik Algısı. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Öneren, M. (2013). İmaj yönetiminin TV dizi seyircileri üzerindeki etkisi. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 157(24), 75-85.
  • Penpece, D., & Yılmaz, E. (2014). Demografik değişkenler ve dizi türünün dizi tanıtım mecralarına etkisi üzerine bir araştırma. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 2(1), 1-10.
  • Polat, H. (2019). Medya'da Kadın ve Temsil Biçimi: TV Dizileri Üzerinden Bir Tartışma. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 77-96.
  • Polisiye. (2020, Nisan 27). www.diziler.com: https://www.diziler.com/arama-sonuc?keyword=polisiye adresinden alındı
  • Postman, N. (1994). Televizyon: Öldüren eğlence. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Televizyon izleme eğilimleri araştırması. (2020, Nisan 24). www.rtuk.gov.tr: https://www.rtuk.gov.tr/rtuk-kamuoyu-arastirmalari/3890/5776/televizyon-izleme-egilimleri-arastirmasi-2018.html adresinden alındı
  • TRT'nin unutulmaz dizileri. (2020, Nisan 27). www.trtarsiv.com: https://www.trtarsiv.com/ozel-video/trtnin-unutulmaz-dizileri adresinden alındı
  • Tunç, A., & Atılgan, A. (2017). Algı üzerine kurulu yönetsel bir anlayış: Algının yönetimi. Internatıonal Journal Of Dıscıplınes Economıcs & Admınıstratıve Scıences Studıes , 228-238.
  • Yücel, H. (2013). İmgeden yoruma. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlkkan Yener 0000-0002-8360-0401

Ekmel Geçer 0000-0003-3367-2236

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yener, İ., & Geçer, E. (2021). TV DİZİLERİNDEKİ POLİS TEMSİLİNİN POLİS EŞLERİ ÜZERİNDEKİ “POLİS” ALGISINA ETKİSİ: BEHZAT Ç. DİZİSİ ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 6(2), 141-157. https://doi.org/10.47107/inifedergi.887021