Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK İMAJINA YÖNELİK ALGILARI İLE AKADEMİK MOTİVASYONLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 362 - 373, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.794807

Öz

Bu araştırmada amaç, hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik imajı ve akademik motivasyonları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. İlişkisel tanımlayıcı ve korelasyonel özellikte olan bu araştırma, Türkiye’nin Batı Bölgesi’nde bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde Ocak-Şubat 2020 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklem seçiminde, herhangi bir örnekleme yöntemine gidilmedi. Araştırmanın yapıldığı fakültenin hemşirelik bölümünde eğitim gören, araştırmaya katılmayı kabul ederek anket formunu eksiksiz dolduran 411 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturdu. Araştırmanın veri toplama araçları “Kişisel Bilgi Formu”, “Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Ölçeği” ve “Akademik Motivasyon Ölçeği” idi. Verilerin istatistiksel analizinde; sayı–yüzde dağılımları, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman korelasyon analizi kullanıldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.37±1.76 (18-30) olup büyük çoğunluğu kadın (%74.7) idi. Öğrencilerin Hemşirelik İmajı Ölçeği’nden aldıkları puan ortalamaları 101.00±11.26 olup hemşirelik imajı düzeyleri zayıf bulundu. Hemşirelik öğrencilerinin akademik motivasyonlarının orta düzeyde olduğu saptandı. Öğrencilerin hemşirelik imajı puanları arttıkça, akademik motivasyon puanlarının da artış gösterdiği belirlendi. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik imaj algılarını ve akademik motivasyon düzeylerini arttıracak psiko-eğitimsel müdahale çalışmalarının planlanmasının yararlı olacağına inanmaktayız.

Kaynakça

  • Alemdağ, C., Öncü, E. Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlilikleri. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 25(1), 23–35.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: geliştirmesi, geçerliliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98.
  • Coetzee, L. R. (2011). The relationship between students’ academic selfconcept, motivation and academic achievement at the university of the free state. Master of Education-with Specialisation in Adult Education, University of South Africa.
  • Çıtak-Tunç, G., Akansel, N., Özdemir, A. (2010). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, 3(1), 24-31.
  • Çıtlık-Sarıtaş, S., Büyükbayram, Z., Anuş-Topdemir, E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlilik düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 8(3), 839-49.
  • Dil, S., Bulantekin, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde akademik başarı düzeyi ile aile işlevselliği ve kontrol odağı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(1), 17-24.
  • Dost, A., Bahçecik, N. (2015). Hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeği geliştirilmesi. G.O.P. Taksim E.A.H. JAREN, 1(2), 51-9.
  • Duran, S., Karadaş, A., Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin olumsuz otomatik düşünceleri ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Kocaeli Medical J, 6(2), 30-37.
  • Elibol, E., Seren-Harmancı, A. K. (2017). Reasons nursing students choose the nursing profession and their nursing image perception: a survey study. Nurs Pract Today, 4(2), 67-78.
  • Erdal, G., Gücüyener, İ., Erdal, K. (2013). Eğitim kurumlarında kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve eğitime katkısı. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3), 54-61.
  • Ergül, H. F. (2005). Motivasyon ve motivasyon teknikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 67-9.
  • Eymur, G., Geban, Ö. (2011). An investigation of relationship between motivation and academic achievement of pre-service chemistry teachers. Eğitim ve Bilim, 36, 246-55.
  • Fletcher, K. (2007). Image: changing how women nurses think about themselves. literature review. J Adv Nurs, 58, 207-15.
  • Ghiasvand, A. M., Naderi, M., Tafreshi, M. Z., Ahmadi, F., Hosseini, M. (2017). Relationship between time management skills and anxiety and academic motivation of nursing students in Tehran. Electronic physician, 9(1), 3678-84.
  • Gömleksiz, M. N., Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. TSA, 17(3), 99-127.
  • Henning, M. (2007). Students’ motivation to learn, academic achievement, and academic advising. Unpublished doctoral dissertation, AUT University, New Zealand.
  • Karagüven, M.H.Ü. (2012). The Adaptation of academic motivation scale to turkish. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2611-18.
  • Kartal, H., Kantek, F. (2018). Yönetici hemşirelerde hemşirelik imajı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi, 14, 190-7.
  • Kızılcık-Özkan, Z., Ünver, S., Avcıbaşı, İ. M., Semerci, R., Yıldız-Fındık, Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(1), 38-47.
  • Koç, M., Avşaroğlu, S., Sezer, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 483-99.
  • Özata, M., Aslan, Ş. (2011). Hastanede çalışan hemşirelerin mesleki imaj algılarının araştırılması. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (1), 251-68.
  • Özdelikara, A., Boğa, N. M., Çayan, N. (2015). Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alanı dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 5(2), 1-5.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Hem Derg, 12(3), 9-17.
  • Rafii, F., Saeedi, M., Parvizy, S. (2019). Academic motivation in nursing students: a hybrid concept analysis. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(5), 315–22.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S. (2011). Profesyonel kimliğin dışa yansıyan boyutu: profesyonel imaj ve hemşirelik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 8 (2), 28-37.
  • Sarıkoç, G., Öksüz, E. (2017). Academıc motivation and academic self-efficacy of nursing students. J Clin Anal Med, 8(1), 47-51.
  • Sis-Çelik, A. S., Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., Çetin, S. (2013). Determination of the ımage of nursing profession in community. FNJN, 21(3), 147-53.
  • Yurt, E., Bozer, E. N. (2015). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(3), 669-85.

Investigation of the Relationship between Nursing Students' Perceptions for Nursing Image and Academic Motivations

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 362 - 373, 25.03.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.794807

Öz

The aim of this study is to determine the relationship between nursing students' nursing image and academic motivation. This relational descriptive and correlative type research was carried out in the Faculty of Health Sciences Nursing Department of a university in West Region of Turkey between January- February 2020. In the sample selection of the research, no sampling method was used. 411 students who were educated in the nursing department of the faculty where the research was conducted, and agreed to participate in the research and filled the questionnaire completely formed the sample of the research. The data collection tools of the study were "Personal Information Form", "Image Scale for Nursing Profession" and "Academic Motivation Scale". In the statistical analysis of the data; number-percentage distributions, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Spearman correlation analysis were used. The average age of the students participating in the study was 20.37±1.76 (18-30) and the majority were women (74.7%). The mean scores of the students from the Nursing Image Scale were 101.00±11.26 and their nursing image levels were found to be weak. Nursing students' academic motivations were detected to be moderate. It was determined that as the nursing image scores of the students increased, their academic motivation scores also increased. We believe that it will be beneficial to plan psychoeducational intervention studies that will increase nursing students' perceptions of nursing image and academic motivation levels.

Kaynakça

  • Alemdağ, C., Öncü, E. Yılmaz, A. K. (2014). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının akademik motivasyon ve akademik öz-yeterlilikleri. Hacettepe Journal of Sport Sciences, 25(1), 23–35.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: geliştirmesi, geçerliliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98.
  • Coetzee, L. R. (2011). The relationship between students’ academic selfconcept, motivation and academic achievement at the university of the free state. Master of Education-with Specialisation in Adult Education, University of South Africa.
  • Çıtak-Tunç, G., Akansel, N., Özdemir, A. (2010). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanat Dergisi, 3(1), 24-31.
  • Çıtlık-Sarıtaş, S., Büyükbayram, Z., Anuş-Topdemir, E. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlilik düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 8(3), 839-49.
  • Dil, S., Bulantekin, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde akademik başarı düzeyi ile aile işlevselliği ve kontrol odağı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(1), 17-24.
  • Dost, A., Bahçecik, N. (2015). Hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeği geliştirilmesi. G.O.P. Taksim E.A.H. JAREN, 1(2), 51-9.
  • Duran, S., Karadaş, A., Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin olumsuz otomatik düşünceleri ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Kocaeli Medical J, 6(2), 30-37.
  • Elibol, E., Seren-Harmancı, A. K. (2017). Reasons nursing students choose the nursing profession and their nursing image perception: a survey study. Nurs Pract Today, 4(2), 67-78.
  • Erdal, G., Gücüyener, İ., Erdal, K. (2013). Eğitim kurumlarında kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve eğitime katkısı. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3), 54-61.
  • Ergül, H. F. (2005). Motivasyon ve motivasyon teknikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 67-9.
  • Eymur, G., Geban, Ö. (2011). An investigation of relationship between motivation and academic achievement of pre-service chemistry teachers. Eğitim ve Bilim, 36, 246-55.
  • Fletcher, K. (2007). Image: changing how women nurses think about themselves. literature review. J Adv Nurs, 58, 207-15.
  • Ghiasvand, A. M., Naderi, M., Tafreshi, M. Z., Ahmadi, F., Hosseini, M. (2017). Relationship between time management skills and anxiety and academic motivation of nursing students in Tehran. Electronic physician, 9(1), 3678-84.
  • Gömleksiz, M. N., Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. TSA, 17(3), 99-127.
  • Henning, M. (2007). Students’ motivation to learn, academic achievement, and academic advising. Unpublished doctoral dissertation, AUT University, New Zealand.
  • Karagüven, M.H.Ü. (2012). The Adaptation of academic motivation scale to turkish. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2611-18.
  • Kartal, H., Kantek, F. (2018). Yönetici hemşirelerde hemşirelik imajı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi, 14, 190-7.
  • Kızılcık-Özkan, Z., Ünver, S., Avcıbaşı, İ. M., Semerci, R., Yıldız-Fındık, Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(1), 38-47.
  • Koç, M., Avşaroğlu, S., Sezer, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 483-99.
  • Özata, M., Aslan, Ş. (2011). Hastanede çalışan hemşirelerin mesleki imaj algılarının araştırılması. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, (1), 251-68.
  • Özdelikara, A., Boğa, N. M., Çayan, N. (2015). Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alanı dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. DÜ Sağlık Bil Enst Derg, 5(2), 1-5.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Hem Derg, 12(3), 9-17.
  • Rafii, F., Saeedi, M., Parvizy, S. (2019). Academic motivation in nursing students: a hybrid concept analysis. Iranian journal of nursing and midwifery research, 24(5), 315–22.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S. (2011). Profesyonel kimliğin dışa yansıyan boyutu: profesyonel imaj ve hemşirelik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 8 (2), 28-37.
  • Sarıkoç, G., Öksüz, E. (2017). Academıc motivation and academic self-efficacy of nursing students. J Clin Anal Med, 8(1), 47-51.
  • Sis-Çelik, A. S., Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., Çetin, S. (2013). Determination of the ımage of nursing profession in community. FNJN, 21(3), 147-53.
  • Yurt, E., Bozer, E. N. (2015). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(3), 669-85.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dilan DENİZ AKAN 0000-0002-8258-8658

Cansu KOŞAR ŞAHİN 0000-0003-2366-3977

Esin SEVGİ DOĞAN

Simge YILDIZ Bu kişi benim 0000-0002-1221-8352

Gülçin GÖKTAŞ Bu kişi benim 0000-0002-0432-6708

Sezgi ÇINAR PAKYÜZ

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2020
Kabul Tarihi 5 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA DENİZ AKAN, D., KOŞAR ŞAHİN, C., SEVGİ DOĞAN, E., YILDIZ, S., vd. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HEMŞİRELİK İMAJINA YÖNELİK ALGILARI İLE AKADEMİK MOTİVASYONLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1), 362-373. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.794807