Bu çalışmanın amacı okul
yöneticilerinin beş faktör kişilik özelliklerine göre erteleme davranış
eğilimlerinin belirlenmesidir. Ayrıca araştırma ile beş faktör kişilik
özelliklerinin, erteleme davranışı üzerindeki etkisi de araştırılmıştır. Bu
çalışma nedensel karşılaştırmalı
araştırma modeli ile tasarlanmıştır. Çalışmada tabakalı örneklem tekniği
kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 3349, örneklemini ise 379 okul yöneticisi
oluşturmaktadır. Okul yöneticilerinin erteleme eğilimlerini ölçmek için ‘Tuckman Erteleme
Eğilimi Ölçeği’ ve kişilik özelliklerini ölçebilmek için ise ‘Beş Faktör
Kişilik Özellikleri Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem ile erteleme davranışı
arasında anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Ayrıca, kişilik özellikleri
(duygusal denge, sorumluluk ve uyumluluk) ile erteleme davranışı arasında
anlamlı bir etkileşim söz konusudur. Bunun yanında kişilik özellikleri,
erteleme davranışı eğiliminin %42’lik bir bölümünü açıklamaktadır. Türkiye’de
öğretmen adaylarının erteleme ve kişilik özelliklerinin incelendiği az sayıda
araştırma olmasına rağmen, okul yöneticileri örnekleminde, her iki kavramın
ilişkilerinin birlikte ele alındığı araştırmalara rastlanamamıştır. Alanyazındaki
bu önemli eksikliği giderme amacıyla gerçekleştirilen bu çalışma, Türk eğitim
bilimleri alanyazınında erteleme davranışı ile kişilik özelliklerini okul
yöneticileri örneklemi üzerinde inceleyen ilk çalışma olma özelliği
taşımaktadır. İleride
yapılacak araştırmalar için yeni çalışma alanları açan bu çalışmanın, yönetim
ve eğitim bilimleri alanyazınına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Erteleme Erteleme Eğilimi Beş Faktör Kişilik Özellikleri Okul Yöneticisi
The
purpose of this study is to determine the behavioral tendencies of procrastination
according to the big-five personality traits of school administrators. The research also investigated the effects of big-five
personality traits on procrastination behavior. This study was designed with a
correlational survey model. Stratified
sampling technique was used in the study. The universe consists of 3349 and the
sample consists of 379 school administrators. The
'Tuckman Procrastination Tendency Scale' was used to measure procrastination
tendencies of school administrators and 'Five Factor Personality Traits Scale'
was used to measure personality traits. As
a result of the research, a significant difference was determined between
gender, marital status, age, professional tenure and procrastination behavior. There is also a significant interaction between
personality traits (neuroticism, conscientiousness, and agreeableness) and
procrastination behavior. Personality traits, on the other hand, account for
42% of the tendency to procrastination behavior. Although
there are only a few studies on the procrastination and personality traits of
prospective teachers in Turkey, there have been no studies of the relationship
between the two concepts in the sample of school administrators. This study aimed at solving this important deficiency
in the literature is the first study to examine the procrastination behavior
and personality traits on the sample of school administrators in Turkish
educational science literature. This
work, which opens up new fields of study for future research, is thought to
contribute to the literature on management and educational sciences.
Procrastination Procrastination Tendency Big-Five Personality Traits School Administrator
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |