Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Ortamda Marka İmaj Transferi Ve İtibar Göstergeleri: Rolex-Roger Federer Örneği

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 597 - 625, 31.12.2020
https://doi.org/10.46442/intjcss.803493

Öz

İtibar kavramının tüm iletişim çalışmalarında stratejik bir unsur olarak ele alınmasıyla birlikte, markaların pazarlama iletişimi çalışmalarındaki imaja yönelik reklamlarında da karşımıza çıkması kaçınılmazdır. Küresel markalar, konumlandırmaları gereği, kendi itibarlarını ve imajlarını oluştururken, uyguladıkları iletişim stratejisiyle doğru orantılı olarak çeşitli kavram, kişi ve göstergelerden yararlanmaktadırlar. Bu bağlamda, bir yandan tüketiciler nezdinde söz konusu imaja ve itibara yönelik unsurların ne derece önemli olduğunun belirlenmesine yönelik araştırmalar yapmak, diğer yandan bu araştırmaların sonuçlarına göre göstergeleri kullanarak pazarlama ve reklam çalışmalarını yapmak marka iletişiminde önemli olmaktadır. Marka iletişiminde ünlülerin kullanılması da oldukça yaygın bir itibar çalışması ve imaj transferi unsurudur. Bu çalışmada, Rolex markasının dijital, elektronik ve basılı mecralarda Roger Federer’i kullanması örneği, markaya atfedilen itibar ve imaj transferi ipuçları açısından, hem tüketicilere yönelik bir anket çalışması yapılarak hem de dijital ve basılı mecralarda yer alan reklamlardaki göstergelerin Roland Barthes’ın “düzanlam” ve “yananlam” teorisi kullanılarak incelenmesi yapılmıştır. Böylece, reklamlarda ve marka iletişiminde ünlü kullanımı göstergelerinin tüketicilere yansıması ve itibar kavramına yönelik unsurlar hep birlikte ele alınarak, günümüz iletişim çalışmalarının komplike yapısı ortaya konulmaktadır.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Akdu, S., (2017). Compensation Strategies for Service Deficits in Tourism Sector, A Research on Perception of Service Quality and its relationship with Perception of Corporate Image, Unpublished PhD Dissertation, Gümüşhane, Gümüşhane University, Institute of Social Sciences.
  • Barthes, R., (1979). Göstergebilim İlkeleri. Çev. B. Vardar & M. Rifat. Kültür Bakanlığı Yayınları, Onay:23 Mayıs 1979/831.0-711 sayı. Birinci Baskı, Metaksan Ltd Şti: Ankara.
  • Bearden, W. O., & Etzel, M. J. (1982). Reference Group Influence On Product And Brand Purchase Decisions. Journal Of Consumer Research, 9, 183-194.
  • Http://Dx.Doi.Org/10.1086/208911. Bircan, U. (2015). “Roland Barthes ve Göstergebilim”. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Cilt:13, Sayı:26, 17-41.
  • Dobni, D., & Zinkhan, G. M. (1990). In Search Of Brand Image: A Foundation Analysis. Advances In Consumer Research, 17(1), 110-119.
  • Fiske, J., (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. 2. Basım. Bilim ve Sanat Yayınları: Ankara.
  • Hatch, M. J. and Schultz, M. (1997). “Relations Between, Organizational Culture, Identity and Image” European Journal of Marketing, Vol: 31, 5/6, 356-357. Karaköse, T. (2007). DNA, Reputation and Management Enterprises, Nobel Publications, Ankara.
  • Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57, 1-22. http://dx.doi.org/10.2307/1252054.
  • Keller, K.L. (2003). Brand Synthesis: The Multidimensionality of Consumer Knowledge. Journal of Consumer Research, 29, 595-600. http://dx.doi.org/10.1086/346254.
  • Koçak, S. (2018) Kurumsal İletişim Unsurlarıyla İtibar Yönetimi, Der Yayınları:İstanbul.
  • Mudambi, S. M., Doyle, P. & Wong, V. (1997). An Exploration of Branding in Industrial Markets. Industrial Marketing Management, 26(5), 433-446.
  • Shockley-Zalabak, P. Ellis K. and G. Winograd (2000). Organizational Trust: What It Means, Why It Matters, Organization Development Journal, Vol 18:4.
  • Yaşlıoğlu, M. M., (2012). A Model Proposal to Measure Corporate Reputation and Perception of Corporate Reputation in Companies, Application in Automotive Sector, Unpublished PhD Dissertation, İstanbul, İstanbul University, Institute of Social Sciences.
  • Foger Federer Reklamı 1, http://chronoscope.ru/2011/05/lords-of-the-balls/, Erişim Tarihi 04.07.2020.
  • Foger Federer Reklamı 2, https://www.ebay.ca/itm/Publicite-advertising-2010-La-Montre-Rolex-Oyster-Perpetual-avec-Roger-Federer-/3221052455797, Erişim Tarihi 04.07.2020.
  • Foger Federer Reklamı 3, https://cofounderstown.com/rolex-doesnt-just-show-time-teaches-cbe96, Erişim Tarihi 04.07.2020.
  • Foger Federer Reklamı 4, https://www.oversmartwatch.com/5-more-remarkable-rolex-ads-from-days-gone-by/, Erişim Tarihi: 04.07.2020.
  • https://www.rolex.com/tr/about-rolex-watches/2013-2019.html, Erişim Tarihi: 20.07.2020.
  • https://paratic.com/rolex-hakkindaki-sasirtici-bilgiler/, Erişim Tarihi: 20.07.2020.
  • https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/sponsor-canavari-milyonluk-raketler-2180025, Erişim Tarihi 21.07.2020.
  • https://www.haberler.com/roger-federer/biyografisi/, Erişim Tarihi:21.07.2020.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Sevinç Koçak 0000-0002-9503-3379

Merve Çelik Varol 0000-0002-0698-929X

Erdem Varol 0000-0003-3940-2122

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2020
Kabul Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçak, S., Çelik Varol, M., & Varol, E. (2020). Dijital Ortamda Marka İmaj Transferi Ve İtibar Göstergeleri: Rolex-Roger Federer Örneği. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 597-625. https://doi.org/10.46442/intjcss.803493

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi