ÖZ
Dijitalleşme, eğitim, ekonomi, eğlence ve iletişim gibi gündelik yaşamın ayrılmaz parçası olan alanları etkilemekte ve dönüştürmektedir. Gün geçtikçe daha fazla ürün ve servisin dijital ortamlarda kullanıcılara sağlandığı hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerdeki insanların dijital olarak sağlanan ortamlardan giderek daha fazla oranda yararlandıkları görülmektedir. İnternet temelli popüler olan diğer iletişim protokollerinden farklı olan blogların demokratikleştirici bir potansiyele sahip olduğu ifade edilmektedir. Haberlerin paylaşılması ve kamuoyu oluşturulması için kaynak olabilecek özelliklere sahip olan bloglar, bir kurum ya da kuruluş çatısı altında oluşturulabilmektedir. Bireysel amaçlar çerçevesinde de ortaya konulabilen bloglar başkalarıyla iletişim kurmanın yeni yollarından biri olarak ortaya çıkmakta, internette duygu, düşünce, tercihler gibi kişisel ifadelerin daha geniş bir kesimle paylaşılmasını sağlamaktadır. Metin temelli olabildiği gibi video içeriğine de sahip olabilen blogların ele aldığı içerik büyük bir çeşitlilik taşımaktadır. Türsel açıdan sahip oldukları bu farklılıklara göre blogları değerlendiren çalışmalar içeriklerinin detaylı bir biçimde incelenebilmesi açısından işlevseldirler. Gerçekleştirilen bu çalışmada Türk vloggerların üretmiş oldukları video günlüklere odaklanılmaktadır. Yöntem olarak literatür taramasının kullanıldığı çalışmada, Gercely (2018)’in belirlediği vlog türlerine göre abone sayısı iki milyondan fazla olan 18 vlog kanalı değerlendirilmiştir. Bunların 8’nin şaka ve komedi, 3’ünün oyun, 2’sinin eğitici/öğretici, 1 tanesinin güzellik/moda/fitness, 1 tanesinin hayat tarzı, ve 1’inin ürün inceleme olduğu tespit edilmiştir. Film/TV/Kitap yorumu ve seyahat vloglarında ise abone sayısı iki milyondan fazla Türk vlogger tespit edilememiştir. Araştırmanın yapıldığı dönemde en yüksek takipçisi olan birer vlogger bu başlıkların altında değerlendirmeye alınmıştır.
Yok
Proje değil
Editör ve dergide emeği geçenlere teşekkürler.
ABSTRACT
Digitalization affects and transforms areas that are an integral part of daily life such as education, economy, entertainment and communication. It is seen that people in both developed and developing countries, where more and more products and services are provided to users in digital environments, are increasingly benefiting from digitally provided environments. It is stated that blogs, which are different from other popular communication protocols based on the Internet, have a democratizing potential. Blogs, which can be a source for sharing news and creating public opinion, can be created under the umbrella of an institution or organization. Blogs, which can also be put forward within the framework of individual purposes, emerge as one of the new ways to communicate with others, and allow personal expressions such as feelings, thoughts and preferences to be shared with a wider audience. The content of blogs, which can be text-based as well as video content, has a great variety. Studies that evaluate blogs according to these differences in terms of species are functional in terms of examining their contents in detail. This study focuses on the video diaries produced by Turkish vloggers. In the study, in which literature review was used as a method, 18 vlog channels with more than two million subscribers were evaluated according to the vlog types determined by Gercely (2018). It was determined that 8 of them were jokes and comedy, 3 of them were gaming, 2 of them were training/teaching, 1 of them was beauty/fashion/fitness, 1 of them was lifestyle, and 1 of them was product review. More than two million Turkish vloggers could not be identified in the movie/TV/book commentary and travel vlogs. Vloggers with the highest followers at the time of the research were evaluated under these headings.
Proje değil
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Proje değil |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 22 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi