The effects of social environment in which individual exists on consumption cannot be
ignored. These effects are higher in collectivist cultures where interactions among people are
high like Turkey. But studies are too lack which investigates the relationships among religious
group and consumer preferences which is one of the important type of social set. People tend
to behave suitable with the expectancies of religious groups and group members that they
participate in or sympathize. The goal of this research is pointing out the relationships among
connection level with religious groups and consumer choices. Under this framework, extend
literature investigation is made and relationships among religious groups and consumer
choices is tried to be explained theoretically. After that, these relationships are tested with
initial data which is collected by survey method that is conducted with 452 consumers in
Kirikkale. To reach research goals, difference and correlation analyses are made. According
to research results, it is seen that religious group driven consumption behavior varies in terms
of membership condition and religious group sympathy. Moreover, it is understood that,
religious group attachment, which has individual and social dimensions, is meaningfully
related with sensitive consumption to group relations, suitable product preference to religion
and preference of firm that suitable with political view.
Tüketim üzerinde bireyin içinde bulunduğu sosyal çevre etkilidir. Bu etkiler Türkiye gibi insanlar arası etkileşimin yüksek olduğu dayanışmacı kültürel ortamlarda daha belirgin olmaktadır. Ancak önemli bir sosyal birliktelik türü olarak dini grupların tüketici tercihleri ile ilişkisini inceleyen araştırmalar son derece azdır. İnsanlar, maddi ve manevi katılımda bulunduğu veya yakınlık duyduğu dini gruplara ve grup üyelerinin beklentilerine uygun davranma eğiliminde olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketicinin dini grupla olan ilişki düzeyinin tüketim tercihleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu kapsamda öncelikle kapsamlı literatür incelemesi gerçekleştirilmekte ve dini grupların tüketici tercihleri ile ilişkisi teorik olarak açıklanmaktadır. Ardından bireyin dini grupla olan ilişki düzeyinin satın alma kararları ile ilişkileri Kırıkkale ilinde 452 tüketici ile gerçekleştirilen anket çalışmasından elde edilen birincil verilerle test edilmektedir. Araştırma amaçlarına ulaşmak için ilişki ve farklılık analizleri gerçekleştirilmektedir. Araştırma sonucunda, dini grup kaynaklı tüketim davranışının dini gruba üye olma ve dini grup sempatisine göre farklılaştığı görülmektedir. Ayrıca, bireysel ve sosyal boyutlardan oluşan dini grup bağlılığının, grup ilişkilerine duyarlı tüketim, inanca uygun ürün tercihi ve siyasi görüşe uygun firma tercihi ile ilişkili olduğu anlaşılmaktadır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt 3 (Özel Sayı 1) |