Öğretmenler Öğretmenlik Meslek Kanunu Kariyer Basamakları Düzenlemesi Hakkında Ne Düşünüyor?
Yıl 2023,
, 1301 - 1323, 15.09.2023
Gökhan Aksoy
,
Gökhan Taşkın
Öz
Bu çalışmanın amacı 2022 yılında kabul edilen Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda düzenlenen öğretmen kariyer basamaklarına ilişkin öğretmenlerin düşüncelerini ortaya koymaktır. Çalışma nicel araştırma modellerinden tarama modeli ile yürütülmüştür. Tarama modeli var olan durumu ortaya çıkarır. Çalışma evreni, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Konya ilinde görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Çalışmada örnekleme yapılırken uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışma 325 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak ‘’Öğretmenlik Meslek Kanunu İlişkin Düşünce Anketi’’ kullanılmıştır. Anket 11 maddeden oluşmaktadır. Ankette 10 madde 5li likert tipi, 1 madde ise açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Çalışmada veriler analiz edilirken nonparametrik testler olan Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların kariyer planlama düzenlemesinde sınav uygulamasına katılmadıkları görülmüştür. Katılımcılar, Öğretmenlik Meslek Kanunu düzenlemesinin özel bir ihtisas mesleği olmasına yönelik önemli bir adım olduğunu düşünmektedir. Öğretmenlik Meslek Kanunu kariyer planlamasında lisansüstü mezun öğretmenlere yönelik yapılan düzenlemeler lisansüstü mezunu katılımcılar tarafından olumlu karşılanırken lisans mezunu katılımcılar tarafından olumsuz karşılanmaktadır. Katılımcılar uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik için mesleki kıdem olmasını isterken Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda yer alan mesleki kıdem süresini uzun olduğu için olumsuz karşılamaktadır. Çalışma sonuçlarına göre Öğretmenlik Meslek Kanunu düzenlemesinde Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’nın düzenleme yaparken daha geniş bir eğitim paydaş grubunun görüşünü alması önerilir.
Kaynakça
- Altan, M.Z. (2017). Profesyonel öğretmenliğe doğru (5. Baskı). Pegem.
- Altan, M.Z. & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 24-42.
- Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
- Drucker, P. F. (1992, 1994). Yeni gerçekler. (Çev. B. Karanakçı) (4. Baskı.) Ankara: İş Bankası Yayınları.
Eroğlu, A. (2022). Türkiye’de öğretmen istihdamı politikaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Genç, A. G. S. Z. (2000). Bilgi toplumunda öğretmen eğitimi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(23), 375-386.
- Genç, Y. & Balyer, A. (2023). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies - Education, 18(1), 97-121. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.66432
- Gül, İ., & Güngör, C. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1098-1123. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1090770
- Gündoğdu, K. & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin uzman öğretmen görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 363- 388.
- İş, A. & Birel, F. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1967-1990.https://doi.org/10.17755/esosder.1141748
- Kanunu, Ö. M. K. (2022). Kanun Numarası 7354. Kabul Tarihi, 14(2),2022. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm
- Kanunu, M. E. T. (1973). Kanun numarası: 1739. Kabul Tarihi, 14(6), 1973. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
- Kocakaya, M. (2006). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme sisteminin öğretmenler tarafından algılanması (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
- Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2022). 2021-2022 örgün eğitim istatistikleri açıklandı. https://www.meb.gov.tr/2021-2022-orgun-egitim-istatistikleriaciklandi/haber/27552/tr
- Özer, M. (2023). Bakan Özer'den öğretmenlere müjde: 10 yıl görev süresi şartı 5 yıla düşüyor. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/bakan-ozerden-ogretmenlere-mujde-10-yil-gorev-suresi-sarti-5-yila-dusuyor-42266461
- Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Sunat, Ş. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu teklifi hangi değişiklikleri ön görüyor? Öğretmenlik Meslek Kanunu nedir? https://www.cumhuriyet.com.tr/turkiye/ ogretmenlik-meslek-kanunuteklifi-hangi degisiklikleri-on-goruyor-ogretmenlik-meslek-kanunu-nedir-1904173
- Taşkın, G., & Aksoy, G. (2020). An evaluation of the systems of transition to secondary education in Turkey. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 29-39.
- Taşkın, G., & Aksoy, G. (2022). What are teachers' expectatıons about teachıng professıonal law regulations?. VI-International European Conference on Interdıscıplınary Scıentıfıc Research.
- TBMM (2022). Öğretmenlik meslek kanunu teklifi, Ankara: Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (2/4056). https://www5.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem27/yil01/ ss302.pdf
- Varkey GEMS Foundation. (2013). Teacher status index 2013. London. https://jordankmportal.com/resources/2013-global-teacher-status-index
- Varkey GEMS Foundation. (2018). Global teacher status index 2018. https://www.varkeyfoundation.org/what-we-do/research/global-teacher-status-index-2018
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yükseköğretim Kurulu [YÖK], (2018). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları.