In this study, the
purpose were to i) determine the level of the basic psychological needs of
middle school students in mathematics, and ii) examine the autonomy,
attachment, and sufficiency needs of the students by considering grade levels
and genders of the students. The study was conducted with 484 students (235
girls and 249 boys) studying at a public school in Izmir. In order to
determine the basic psychological needs of the students in mathematics, Basic
Psychological Need Scale was used. The end-term mathematical class grades
were used to determine the mathematical success levels of the students. Descriptive
statistical analyses, MANOVA and Bonferroni tests were made use of in the
analyses of the data. According to the descriptive analyses results, the
needs of the students for autonomy, attachment and sufficiency in mathematics
classes were determined to be over medium level. While the highest mean value
of the students in mathematics was in attachment dimension, the lowest mean
value was determined in sufficiency dimension. According to MANOVA and
Bonferroni test results, it was understood that the autonomy, attachment and
sufficiency needs of the students with high mathematics success levels were
higher than those with medium and low-level mathematical success. On the
other hand, the autonomy, attachment and sufficiency need points of the sixth
graders were found to be higher than those of seventh graders. It was
determined that the basic psychological needs of the students did not differ
at a significant level according to gender variable. As a conclusion, it is
recommended that students are guided in mathematics classes for classroom
activities that are proper for their abilities, interests and developments to
cover their basic needs in mathematics, and feasible targets are set.
Bu araştırmada ortaokul
öğrencilerinin, i) matematiğe yönelik temel psikolojik ihtiyaçlarının
düzeyini belirlemek, ii) özerklik, aidiyet ve yeterlik ihtiyaçlarının başarı
düzeyi, sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkenlerini dikkate alarak incelemek
amaçlanmıştır. Araştırma, İzmir şehir merkezindeki bir devlet okulunda
öğrenim gören 484 (235’i kız, 249’u erkek) ortaokul öğrencisi ile
yürütülmüştür. Öğrencilerin matematiğe yönelik temel psikolojik ihtiyaçlarını
belirlemek için temel psikolojik ihtiyaçları ölçeği, matematik başarılarını
belirlemek için ise dönem sonu matematik ders notları kullanılmıştır. Verilerin
analizinde, betimsel istatistiksel teknikler, MANOVA ve Bonferroni testi
kullanılmıştır. Betimsel analiz sonuçlarına göre, araştırmaya katılan
öğrencilerin matematiğe yönelik özerklik, aidiyet ve yeterlik ihtiyaçları
orta düzeyin üstünde yer almaktadır. Öğrencilerin matematiğe yönelik temel
ihtiyaçlarından en yüksek ortalama değer aidiyet ihtiyacı boyutunda iken en
düşük ortalama değer ise yeterlik ihtiyacı boyutunda bulunmuştur. MANOVA ve
Bonferroni testi sonuçlarına göre, matematik başarısı yüksek düzeyde bulunan
öğrencilerin; özerklik, aidiyet ve yeterlik ihtiyacı puanlarının, matematik
başarısı orta ve düşük düzeyde bulunan öğrencilere göre daha yüksek olduğu
anlaşılmıştır. Diğer yandan altıncı sınıf öğrencilerin; özerklik, aidiyet ve
yeterlik ihtiyacı puanlarının yedinci sınıftaki öğrencilere göre daha yüksek
olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının cinsiyet değişkenine
göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Sonuç olarak,
matematiğe yönelik temel ihtiyaçlarının karşılanmasında öğrencilerin
derslerine karşı kendini hazır hissetmesine, yeteneğine, ilgisine ve
gelişimine uygun ders etkinliklerine yönlendirilmesine ve
gerçekleştirilebilir hedefler belirlenmesine yardımcı olunması öneri olarak
sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.