Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of the Epistemological Beliefs of Prospective Teachers in Terms of Certain Variable

Yıl 2018, , 328 - 340, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.350368

Öz

Epistemological
beliefs refer to the systems of the certainty of knowledge, the source of
knowledge, the creation of knowledge by the individuals, the acquisition of
knowledge and subjective beliefs about the structure of knowledge. They
influence the decisions and choices of a teacher in teaching methods, classroom
management, and so on. In this regard, it is of great importance to analyze
the epistemological beliefs of prospective teachers in terms of several
variables and to present a general framework. The objective of this study is
the investigation of the epistemological beliefs of prospective teachers in
terms of certain variable. Descriptive survey model was used in this research.
426 prospective teachers participated in the research. Personal Information
Form, and "Epistemological Beliefs Scale" were used as data
collection tool in this study. Descriptive statistics and multivariate
variance analyses methods were used (MANOVA) for the analysis of the data
obtained. Following the research, it was observed that the opinions of
prospective teachers concerning the Epistemological Beliefs Scale were as
“partially I agree”. No significant difference was observed between the
Epistemological Beliefs scores of the prospective teachers in terms of gender,
however significant difference was observed in terms of their class levels,
department and university entrance score type variables.
Various recommendations have been developed based upon the findings.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15. Bakır, S., & Adak, F. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 3(4), 24-36. Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık. Belet, Ş.D., & Güven, M. (2011). Meta-cognitive strategy usage and epistemological beliefs of primary school teacher trainees. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 31-57. Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242. Burr, J.E., & Hofer, B.K. (2002). Personal epistemology and theory of mind: Deciphering young children's beliefs about knowledge and knowing. New Ideas in Psychology, 20(2), 199-224. Cevizci, A. (2005). Felsefe ansiklopedisi. İstanbul: Paradigma Yayıncılık. Demirel, A., & Çam, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24), 873-905. Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik inançlar. Y. Kuzgun & D. Deryakulu (Edt.), Eğitimde bireysel farklılıklar içinde (s. 261-290). Ankara: Nobel Yayın. Er, K.O. (2013). A study of the epistemological beliefs of teacher candidates in terms of various variables, Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 50, 207-226. Eroğlu, S.E., & Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-312. Field, A. (2009). Discovering statics using SPSS. London: SAGE. Fraenkel, J.R., Wallen, N.E., & Hyun, H. (2014). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Education. Green, S.B., & Salkind, N.J. (2013). Using SPSS for windows and macintosh: Analyzing and understanding data. New Jersey: Pearson. Güven, M. (2009). The epistemological beliefs of distance education students. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 10(3), 217-246. Harteis, C., Gruber, H., & Hertramph, H. (2010). How epistemic beliefs influence e-learning in daily work-life. Educational Technology & Society, 13(3), 201–211. Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with spss. London & New York: Chapman & Hall. Hofer, B.K., & Pintrich, P.R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88 – 140. Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı. Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Kazu, İ.Y., & Erten, P. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 57-75. Kienhues D, Bromme R. & Stahl E. (2008). Changing epistemological beliefs: the unexpected impact of a short-term intervention. British Journal of Educational Psychology, 78(4), 545-565. Meral, M., & Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146. Oğuz, A. (2008). Investigation of Turkish trainee teachers’ epistemological beliefs. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(5), 709-720. Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Ankara: Nisan Kitapevi. Pajares, M.F. (1992). Teacher's beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. Pallant, J. (2005). Spss survival manual: a step by step guide to data analysis using spss for windows. Australia: Australian Copyright. Schommer-Aikins, M. (2002). An evolving theoretical framework for an epistemological belief system. In B.K. Hofer & P.R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Mahwah, NJ: Erlbaum. Schommer Aikins, M., & Duell, O.K. (2013). Domain specific and general epistemological beliefs their effects on mathematics. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 317-330. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504. Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319. Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., & Bajaj, A. (1997). The development of epistemological beliefs among scondary students: a longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 89(1), 37-40. Seçer, İ. (2015). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı. Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Boston, Pearson Education, Inc. Terzi, A. R., Şahan, H. H., Çelik, H., & Zöğ, H. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 344-356. Yılmaz-Tüzün, Ö., & Topçu M.S. (2013). Exploration of preservice science teachers’ epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. Elementary Education Online, 12(3), 659-673.

Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, , 328 - 340, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.350368

Öz

Epistemolojik inançlar bilginin kesinliği, bilginin
kaynağı, bilginin birey tarafından oluşturulması, bilginin öğrenilmesi ve
bilginin yapısıyla ilgili öznel inanç sistemlerini tanımlamaktadır.
Epistemolojik inançlar bir öğretmenin öğretim yöntemini, sınıf yönetimi gibi
boyutlarda vereceği kararlarını ve seçimlerini etkilemektedir. Bu bakımdan
öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını çeşitli değişkenler açısından
inceleyip genel bir resmini ortaya koymak önem taşımaktadır. Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını çeşitli değişkenler
açısından incelemektir. Araştırmanın modelini, tarama modellerinden betimsel
tarama modeli oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim
akademik yılında bir devlet üniversitesindeki eğitim fakültesinde öğrenim gören
öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit tesadüfi
yöntemle seçilmiş 429 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, kişisel
bilgiler formu ile Aypay (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Epistemolojik
İnanç Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik ve
çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
öğretmen adaylarının öğrenme süreci, doğuştan/sabit yetenek, bilginin kesinliği
alt boyutlarına "kısmen katılıyorum" düzeyinde ve öğrenme çabası alt
boyutuna "katılıyorum" düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür.
Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile cinsiyetleri arasında
doğuştan/sabit yetenek ile bilginin kesinliği alt boyutunda erkek öğretmen
adaylarının lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmen adaylarının
epistemolojik inanç ölçeğine ait boyutları ile sınıf düzeyi, üniversiteye giriş
puan türü ve öğrenim görülen bölüm değişkenleri açısından anlamlı farklık elde
edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak çeşitli
öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15. Bakır, S., & Adak, F. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 3(4), 24-36. Bakırcıoğlu, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık. Belet, Ş.D., & Güven, M. (2011). Meta-cognitive strategy usage and epistemological beliefs of primary school teacher trainees. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 31-57. Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242. Burr, J.E., & Hofer, B.K. (2002). Personal epistemology and theory of mind: Deciphering young children's beliefs about knowledge and knowing. New Ideas in Psychology, 20(2), 199-224. Cevizci, A. (2005). Felsefe ansiklopedisi. İstanbul: Paradigma Yayıncılık. Demirel, A., & Çam, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24), 873-905. Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik inançlar. Y. Kuzgun & D. Deryakulu (Edt.), Eğitimde bireysel farklılıklar içinde (s. 261-290). Ankara: Nobel Yayın. Er, K.O. (2013). A study of the epistemological beliefs of teacher candidates in terms of various variables, Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 50, 207-226. Eroğlu, S.E., & Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-312. Field, A. (2009). Discovering statics using SPSS. London: SAGE. Fraenkel, J.R., Wallen, N.E., & Hyun, H. (2014). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Education. Green, S.B., & Salkind, N.J. (2013). Using SPSS for windows and macintosh: Analyzing and understanding data. New Jersey: Pearson. Güven, M. (2009). The epistemological beliefs of distance education students. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 10(3), 217-246. Harteis, C., Gruber, H., & Hertramph, H. (2010). How epistemic beliefs influence e-learning in daily work-life. Educational Technology & Society, 13(3), 201–211. Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with spss. London & New York: Chapman & Hall. Hofer, B.K., & Pintrich, P.R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88 – 140. Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı. Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Kazu, İ.Y., & Erten, P. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 57-75. Kienhues D, Bromme R. & Stahl E. (2008). Changing epistemological beliefs: the unexpected impact of a short-term intervention. British Journal of Educational Psychology, 78(4), 545-565. Meral, M., & Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146. Oğuz, A. (2008). Investigation of Turkish trainee teachers’ epistemological beliefs. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(5), 709-720. Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Ankara: Nisan Kitapevi. Pajares, M.F. (1992). Teacher's beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. Pallant, J. (2005). Spss survival manual: a step by step guide to data analysis using spss for windows. Australia: Australian Copyright. Schommer-Aikins, M. (2002). An evolving theoretical framework for an epistemological belief system. In B.K. Hofer & P.R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Mahwah, NJ: Erlbaum. Schommer Aikins, M., & Duell, O.K. (2013). Domain specific and general epistemological beliefs their effects on mathematics. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 317-330. Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504. Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319. Schommer, M., Calvert, C., Gariglietti, G., & Bajaj, A. (1997). The development of epistemological beliefs among scondary students: a longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 89(1), 37-40. Seçer, İ. (2015). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı. Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Boston, Pearson Education, Inc. Terzi, A. R., Şahan, H. H., Çelik, H., & Zöğ, H. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 344-356. Yılmaz-Tüzün, Ö., & Topçu M.S. (2013). Exploration of preservice science teachers’ epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. Elementary Education Online, 12(3), 659-673.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Aslan

Birsel Aybek

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Aslan, S., & Aybek, B. (2018). Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 328-340. https://doi.org/10.17679/inuefd.350368
AMA Aslan S, Aybek B. Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. Ağustos 2018;19(2):328-340. doi:10.17679/inuefd.350368
Chicago Aslan, Serkan, ve Birsel Aybek. “Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Ağustos 2018): 328-40. https://doi.org/10.17679/inuefd.350368.
EndNote Aslan S, Aybek B (01 Ağustos 2018) Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 2 328–340.
IEEE S. Aslan ve B. Aybek, “Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, INUEFD, c. 19, sy. 2, ss. 328–340, 2018, doi: 10.17679/inuefd.350368.
ISNAD Aslan, Serkan - Aybek, Birsel. “Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (Ağustos 2018), 328-340. https://doi.org/10.17679/inuefd.350368.
JAMA Aslan S, Aybek B. Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. 2018;19:328–340.
MLA Aslan, Serkan ve Birsel Aybek. “Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2018, ss. 328-40, doi:10.17679/inuefd.350368.
Vancouver Aslan S, Aybek B. Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. 2018;19(2):328-40.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.