Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of the Tendency to Tolerance and Helpfulness Attitude of 4th Grade Students in Terms of Certain Variable

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 163 - 175, 16.04.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.306509

Öz

The purpose of this study is
to analyze of the tendency to tolerance and helpfulness attitude of 4th grade
students in terms of certain variable. In the research, the descriptive
screening model was used. In the research, one of the purposive sampling models,
the convenience sampling method was used. 265 students from the 4th grade in
primary school have participated to the research. As a data collection tool in
the research, the personal information form, the Tolerance Tendency Scale and
the Helpfulness Attitude Scale  were
used. In the analysis of data, descriptive analysis and multivariate analysis
of variance (MANOVA) was used. Consequently, of primary school 4th grade
students were found to respond to the tolerance tendency scale as completely
adequate level, and as I fully agree to the helpfulness attitude scale. While
the tolerance to tendency scores of the students showed significant differences
regarding gender, father’s educational level; they have not shown significant
difference regarding mother’s educational level and socio-economic level. While
the students’ helpfulness attitude scores showed significant difference
regarding gender, mother’s educational status, father’s educational status, it
did not show a significant difference regarding socio-economic level. Proposals
were developed based on the findings derived from the research.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2011). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay & A. Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Akbulut, Y. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal.
  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersine “yardımseverlik” etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ashford, N. (2009). Hoşgörü. Ankara: Liberte. Can, A. (2013). SPSS ile nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Cookson, P.W. (2001). Fostering moral democracy. Educational Leadership, 59(2), 42-45.
  • Çalışkan, H., & Sağlam, H.İ. (2012). A study on the development of the tendency to tolerance scale and an analysis of the tendencies of primary school students to tolerance through certain variables. Educational Sciences: Theory ve Practice, 12(2), 1440-1445.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yardımseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı. Fraenkel, J.R., Wallen, N.E., & Hyun, H. (2014). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Education. Green, S.B., & Salkind, N.J. (2013). Using spss for windows and macintosh: analyzing and understanding data. New Jersey: Pearson.
  • Hines, A. (2008). Global trends in culture, infrastructure and values. Futurist, 42(5), 18-23.
  • Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with spss. London ve New York: Chapman ve Hall.
  • Kalın, Z.T. (2013). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Erzurum.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı. Karatekin, N., Ekşi, H., Işılak, H., Otrar, M., Koç-Yıldırım, P., & Durmuş, A. (2012). Perese değerler eğitimi öğretmen kitabı, yardımseverlik. Ankara: Nobel.
  • Kerr, D. (2003). Citizenship: Local, national and international. L. Gearon (Ed.) Learning to teach citizenship in the secondary school. New York: Routledge Falmer.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kouchok, K.H. (2008). Çocuklara hoşgörüyü öğretmek için neler yapmalı, neler yapmamalı: mısır örneğinden bazı yansımalar (Çev. Cemil Oruç). Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,13(2), 403-412.
  • Köylü, M. (2016). Teoriden pratiğe değerler eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Leirvik, O. (2007). Hoşgörü, vicdan ve dayanışma: Ahlak ve din eğitiminde küreselleşen kavramlar. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan & M. Zengin (Ed.) Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Öztaşkın-Bektaş, Ö., & İçen, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri ile demokrasi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 39-56.
  • Pallant, J. (2005). Spss survival manual: a step by step guide to data analysis using spss for windows. Australia: Australian Copyright.
  • Pighin, G. (2005). Çocuklara değer aktarımı. (Çev. Ali Yaşar Gök). İzmir: İlya.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı. Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Türk, N., & Nalçacı, A. (2011). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler programında verilen değerleri edinme düzeyleri (Erzincan Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 39-56.
  • Yeşil, R., & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 65-84.
  • Yeşilkayalı, E., & Yıldız-Demirtaş, V. (2013). Ebeveynlerin çocuk haklarına ilişkin tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 1-14.
  • Yiğit, M.F., & Tarman, B. (2013). Değerler eğitimimin ilköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarındaki yeri ve önemi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 79-102.
  • Yüksel, İ., Bağcı, Ş., & Vatansever, E. (2013). İlköğretim son sınıf öğrencilerinin demokratik değerlere sahip olma düzeylerinin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 309-334.

İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 163 - 175, 16.04.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.306509

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin
hoşgörü eğilimleri ile yardımseverlik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmada, tarama modellerinden biri olan betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden tesadüfi
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 265 ilkokul 4. sınıf öğrencisi
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgiler formu,
Hoşgörü Eğilim Ölçeği ile Yardımseverlik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistik ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA)
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin hoşgörü
eğilimleri ölçeğine tamamen uygun düzeyinde, yardımseverlik tutum ölçeğine
tamamen katılıyorum düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğrencilerin
hoşgörü eğilim puanları cinsiyet, baba eğitim durumu açısından anlamlı
farklılık gösterirken; anne eğitim durumu ve sosyo-ekonomik düzey açısından
anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin yardımseverlik tutum puanları
cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu değişkenleri açısından anlamlı
farklılık gösterirken; sosyo-ekonomik düzey açısından anlamlı farklılık
göstermemiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayalı olarak
öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2011). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay & A. Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Akbulut, Y. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları. İstanbul: İdeal.
  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersine “yardımseverlik” etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ashford, N. (2009). Hoşgörü. Ankara: Liberte. Can, A. (2013). SPSS ile nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Cookson, P.W. (2001). Fostering moral democracy. Educational Leadership, 59(2), 42-45.
  • Çalışkan, H., & Sağlam, H.İ. (2012). A study on the development of the tendency to tolerance scale and an analysis of the tendencies of primary school students to tolerance through certain variables. Educational Sciences: Theory ve Practice, 12(2), 1440-1445.
  • Çelik, Z. (2014). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yardımseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Erzurum ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı. Fraenkel, J.R., Wallen, N.E., & Hyun, H. (2014). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Education. Green, S.B., & Salkind, N.J. (2013). Using spss for windows and macintosh: analyzing and understanding data. New Jersey: Pearson.
  • Hines, A. (2008). Global trends in culture, infrastructure and values. Futurist, 42(5), 18-23.
  • Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with spss. London ve New York: Chapman ve Hall.
  • Kalın, Z.T. (2013). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin hoşgörü eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Erzurum.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı. Karatekin, N., Ekşi, H., Işılak, H., Otrar, M., Koç-Yıldırım, P., & Durmuş, A. (2012). Perese değerler eğitimi öğretmen kitabı, yardımseverlik. Ankara: Nobel.
  • Kerr, D. (2003). Citizenship: Local, national and international. L. Gearon (Ed.) Learning to teach citizenship in the secondary school. New York: Routledge Falmer.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kouchok, K.H. (2008). Çocuklara hoşgörüyü öğretmek için neler yapmalı, neler yapmamalı: mısır örneğinden bazı yansımalar (Çev. Cemil Oruç). Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,13(2), 403-412.
  • Köylü, M. (2016). Teoriden pratiğe değerler eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Leirvik, O. (2007). Hoşgörü, vicdan ve dayanışma: Ahlak ve din eğitiminde küreselleşen kavramlar. R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan & M. Zengin (Ed.) Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Öztaşkın-Bektaş, Ö., & İçen, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri ile demokrasi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 39-56.
  • Pallant, J. (2005). Spss survival manual: a step by step guide to data analysis using spss for windows. Australia: Australian Copyright.
  • Pighin, G. (2005). Çocuklara değer aktarımı. (Çev. Ali Yaşar Gök). İzmir: İlya.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi: analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı. Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Türk, N., & Nalçacı, A. (2011). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler programında verilen değerleri edinme düzeyleri (Erzincan Örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 39-56.
  • Yeşil, R., & Aydın, D. (2007). Demokratik değerlerin eğitiminde yöntem ve zamanlama. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 65-84.
  • Yeşilkayalı, E., & Yıldız-Demirtaş, V. (2013). Ebeveynlerin çocuk haklarına ilişkin tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin hoşgörü eğilimleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 1-14.
  • Yiğit, M.F., & Tarman, B. (2013). Değerler eğitimimin ilköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarındaki yeri ve önemi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 79-102.
  • Yüksel, İ., Bağcı, Ş., & Vatansever, E. (2013). İlköğretim son sınıf öğrencilerinin demokratik değerlere sahip olma düzeylerinin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 309-334.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Aslan

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aslan, S. (2017). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 163-175. https://doi.org/10.17679/inuefd.306509
AMA Aslan S. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. Nisan 2017;18(1):163-175. doi:10.17679/inuefd.306509
Chicago Aslan, Serkan. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri Ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, sy. 1 (Nisan 2017): 163-75. https://doi.org/10.17679/inuefd.306509.
EndNote Aslan S (01 Nisan 2017) İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 1 163–175.
IEEE S. Aslan, “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, INUEFD, c. 18, sy. 1, ss. 163–175, 2017, doi: 10.17679/inuefd.306509.
ISNAD Aslan, Serkan. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri Ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (Nisan 2017), 163-175. https://doi.org/10.17679/inuefd.306509.
JAMA Aslan S. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. 2017;18:163–175.
MLA Aslan, Serkan. “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri Ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 18, sy. 1, 2017, ss. 163-75, doi:10.17679/inuefd.306509.
Vancouver Aslan S. İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Hoşgörü Eğilimleri ile Yardımseverlik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. INUEFD. 2017;18(1):163-75.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.