BibTex RIS Kaynak Göster

Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 3, 203 - 218, 08.10.2016

Öz

Okul, aile ve toplum ilişkileri, okul yönetiminin önemli bir boyutunu oluşturmaktadır. Okulun temel amacı, insanları yaşama hazırlamaktır. Bunu sağlamanın en etkili yolu; okul, aile ve toplum arasında ilişkilerin kurulması ve işletilmesidir. Böyle bir ortaklığın kurulmasında okul müdürü ve öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Bu amaç için yürütülen araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre okul-çevre ilişkilerinin hangi düzeyde yerine getirildiğini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, Gül (2015) tarafından geliştirilen 22 sorudan oluşan likert türü “Okul-çevre İlişkileri” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Sinop ilinde görev yapan 2457 öğretmendir. Araştırmaya basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle 517 öğretmen katılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma bulgularının çözümlenmesinde nicel çözümleme yöntemlerinden frekans, yüzde, Aritmetik Ortalama, Tek Yönlü Varyans Analizi ve t testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenler okul-çevre ilişkileri konusunda kendilerini yeterli görmektedirler. Görüşleri, cinsiyet ve mezuniyet durumlarına göre bir farklılık göstermezken, branş ve öğretmenlikte geçen sürelerine göre anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir. Bulgulara dayalı olarak, ortaya çıkan sonuçlara göre, göreve yeni başlayan öğretmenlere rehberlik yapılmalı ve ilk atamada donanımla okullara gönderilmelidirler.

Kaynakça

  • Akyürek, S. (2004). Okul Çevre İşbirliğinin Geliştirilmesi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Aydın, İ. (2005). “Okul Çevre İlişkileri”, Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, (2. Baskı). Anakara: Pegem A Yayıncılık
  • Balcı, A (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme.(2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Burns, R. C. (1993). Parents and Schools: From Visitors to Partners. Washington DC: National Education Association.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, (11. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chrispeels, J. (1992). Home-School Partnership Planner. San Diego: Country Office of Education
  • Çelik, N.(2005). İlköğretim 1. Kademe Yöneticilerinin, Öğretmenlerinin ve Ana Babalarının Okul Aile İlişkilerinde Yaşadıkları Sorunlar. İstanbul :Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İlköğretim Böl., Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Epstein, J.L. (1995, May). School/family/community partnerships: Caring for the families we share. Phi Delta Kappan, 701−712.
  • Flynn, G. V. (2007). “Increasing Parental Involvement In Our Schools: The Need to Overcome Obstacles, Promote Critical Behaviors, And Provide Teacher Training”, Journal of College Teaching & Learning–February 2007 Volume 4, Number 2 ( 23-4)
  • Gül, İ. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. (2. Baskı), Samsun: Ceylan Ofset
  • Gül, İ. (2009). Okul Yöneticilerinin Liderlik Yaklaşımlarının Okul-Çevre İlişkileri Üzerinde Etkisinin Değerlendirilmesi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi
  • Hoover-Dempsey, K.V., & Sandler, H.M. (1995). Parental involvement in children's education: Why does it make a difference? Teachers College Record, 97, 310-331
  • Langdon, C. A., & Vesper, N. (2000). The sixth Phi Delta Kappa poll of teachers’ attitudes toward the public schools. Phi Delta Kappan, 81(8), 607-611
  • MEBa (2014). İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, (md. 26) www.meb.gov.tr/belirligunler/insan_haklari/bildirge.htm Ereşim: 30.05.2014
  • Karasar, N.(2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26. Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • MEB (2014). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html, Erişim: 30.05.2014
  • MEB (2005). İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25699_0.html Erişim: 30.05.2014
  • Numanoğlu, G. Ve Bayır Ş. (2009). “Bilgisayar Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine İlişkin Görüşleri”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, (2009), (197-212)
  • Öztürk, M.K. (2009). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Okul, Aile ve Toplum İlişkileri Yeterlik Alanına İlişkin Görüşleri ve Öz Değerlendirmeleri Bilig, Bahar / 2009, sayı 49: 113-126
  • Stedman, L.,C. (1985). A New Look at the Effective Schools Literature. Urban Education, 20, 295-326
  • Steinberg, L. (1996). Beyond the classroom: Why school reform has failed and what parents need to do. New York: Simon & Schuster. SEDL (2007). Emerging İssues in School, Family and Community Connections. Advancing the Research Base for Family and Community Connections.İssue3, <http://www.sedl.org/pubs/fam32/7.html> (30.05.2014)
  • Tan, H. (1989). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, Öğretmen Kitapları Dizisi:163
  • Taymaz, H. (2001). Okul Yönetimi. (6. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • TED (2009). Öğretmen Yeterlikleri, Türk Eğitim Derneği (1. Basım): Ankara
  • Williams, T. T., & Sanchez, B. (2013). Identifying and decreasing barriers to parent involvement for inner-city parents. Youth & Society, 45, 54-74.c
  • Yıldırım, C. ve Dönmez, B. (2008). “Okul Aile İşbirliğine İlişkin Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Kış-2008 C.7 S.23 (98- 115)
  • Yiğit, B. ve Bayrakdar, M (2006). Okul-Çevre İlişkileri, Ankara: Pegem A Yayıncılık

The Evaluation of School, Family and Community Relations of Teachers In Terms of Their Views

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 3, 203 - 218, 08.10.2016

Öz

School, family and community relations constitutes an important aspect of the School Management. The main aim of the school is to prepare people to future. The most effective way can be achieved by establishing among school, family and community. Organizations, headmaster and teachers play an important role for establishing such  a partnership. The purpose of this research is to reveal the relationship among the school, family and community according to teachers’ views.  For this purpose; a Likert type questionnaire  consisting of 22 questions is used by the researchers.  The study population consists from  teachers working in province of Sinop who are selected by Easy Sampling Method. 517 teachers were  participated in the survey. In this study Screening Model is used . The  frequency, percentage, arithmetic mean and One-Way Analysis of Variance and t test are used for the analysis of the findings. Therefore this is  a quantitative analysis. The research findings were analyzed according to the sub-problems of the research. According to the findings school teachers view themselves enough in the context of school, family and community relations. There are not any significant differences in terms of gender and graduation but there are  significant differences in terms of their provinces and priority for school, family and community relations. The findings are interpreted and recommendations will be given to researchers for the subsequent researches.

Kaynakça

  • Akyürek, S. (2004). Okul Çevre İşbirliğinin Geliştirilmesi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
  • Aydın, İ. (2005). “Okul Çevre İlişkileri”, Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı, (2. Baskı). Anakara: Pegem A Yayıncılık
  • Balcı, A (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme.(2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Burns, R. C. (1993). Parents and Schools: From Visitors to Partners. Washington DC: National Education Association.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, (11. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Chrispeels, J. (1992). Home-School Partnership Planner. San Diego: Country Office of Education
  • Çelik, N.(2005). İlköğretim 1. Kademe Yöneticilerinin, Öğretmenlerinin ve Ana Babalarının Okul Aile İlişkilerinde Yaşadıkları Sorunlar. İstanbul :Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İlköğretim Böl., Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Epstein, J.L. (1995, May). School/family/community partnerships: Caring for the families we share. Phi Delta Kappan, 701−712.
  • Flynn, G. V. (2007). “Increasing Parental Involvement In Our Schools: The Need to Overcome Obstacles, Promote Critical Behaviors, And Provide Teacher Training”, Journal of College Teaching & Learning–February 2007 Volume 4, Number 2 ( 23-4)
  • Gül, İ. (2013). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. (2. Baskı), Samsun: Ceylan Ofset
  • Gül, İ. (2009). Okul Yöneticilerinin Liderlik Yaklaşımlarının Okul-Çevre İlişkileri Üzerinde Etkisinin Değerlendirilmesi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi
  • Hoover-Dempsey, K.V., & Sandler, H.M. (1995). Parental involvement in children's education: Why does it make a difference? Teachers College Record, 97, 310-331
  • Langdon, C. A., & Vesper, N. (2000). The sixth Phi Delta Kappa poll of teachers’ attitudes toward the public schools. Phi Delta Kappan, 81(8), 607-611
  • MEBa (2014). İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, (md. 26) www.meb.gov.tr/belirligunler/insan_haklari/bildirge.htm Ereşim: 30.05.2014
  • Karasar, N.(2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26. Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • MEB (2014). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html, Erişim: 30.05.2014
  • MEB (2005). İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25699_0.html Erişim: 30.05.2014
  • Numanoğlu, G. Ve Bayır Ş. (2009). “Bilgisayar Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliklerine İlişkin Görüşleri”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 10, Sayı 1, (2009), (197-212)
  • Öztürk, M.K. (2009). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Okul, Aile ve Toplum İlişkileri Yeterlik Alanına İlişkin Görüşleri ve Öz Değerlendirmeleri Bilig, Bahar / 2009, sayı 49: 113-126
  • Stedman, L.,C. (1985). A New Look at the Effective Schools Literature. Urban Education, 20, 295-326
  • Steinberg, L. (1996). Beyond the classroom: Why school reform has failed and what parents need to do. New York: Simon & Schuster. SEDL (2007). Emerging İssues in School, Family and Community Connections. Advancing the Research Base for Family and Community Connections.İssue3, <http://www.sedl.org/pubs/fam32/7.html> (30.05.2014)
  • Tan, H. (1989). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, Öğretmen Kitapları Dizisi:163
  • Taymaz, H. (2001). Okul Yönetimi. (6. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • TED (2009). Öğretmen Yeterlikleri, Türk Eğitim Derneği (1. Basım): Ankara
  • Williams, T. T., & Sanchez, B. (2013). Identifying and decreasing barriers to parent involvement for inner-city parents. Youth & Society, 45, 54-74.c
  • Yıldırım, C. ve Dönmez, B. (2008). “Okul Aile İşbirliğine İlişkin Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Kış-2008 C.7 S.23 (98- 115)
  • Yiğit, B. ve Bayrakdar, M (2006). Okul-Çevre İlişkileri, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Gül

Damla Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 8 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gül, İ., & Aslan, D. (2016). Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 203-218.
AMA Gül İ, Aslan D. Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. INUEFD. Ekim 2016;17(3):203-218.
Chicago Gül, İbrahim, ve Damla Aslan. “Okul, Aile Ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, sy. 3 (Ekim 2016): 203-18.
EndNote Gül İ, Aslan D (01 Ekim 2016) Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17 3 203–218.
IEEE İ. Gül ve D. Aslan, “Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, INUEFD, c. 17, sy. 3, ss. 203–218, 2016.
ISNAD Gül, İbrahim - Aslan, Damla. “Okul, Aile Ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/3 (Ekim 2016), 203-218.
JAMA Gül İ, Aslan D. Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. INUEFD. 2016;17:203–218.
MLA Gül, İbrahim ve Damla Aslan. “Okul, Aile Ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 17, sy. 3, 2016, ss. 203-18.
Vancouver Gül İ, Aslan D. Okul, Aile ve Toplum İlişkilerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. INUEFD. 2016;17(3):203-18.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.