The current study aims to determine the opinions of gifted students and prospective teachers attending a nature education program based on a mentoring approach regarding the education process in which they take part together as mentors and mentees. Throughout the project, the activities were carried out in groups of four consisting of two gifted students and two prospective teachers. The study was carried out according to the case study pattern which is one of the qualitative research methods. The study included a total of 32 participants: 16 eight graders (7 females, 9 males) and 16 fourth class prospective teachers (11 females, 5 males). To collect data, two tools were employed in the study: the open-ended questionnaire prepared by the researchers and the diaries in which the participants wrote about what they felt and thought about each day during the project. Data were analyzed by content analysis. Examining prospective teachers’ answers to open-ended questions, they perceive socially positive their participation in the project together with the gifted students and emphasize the need to carry out future studies “to be able to be aware of them”. Examining the opinions of the gifted students, on the other hand, similarly, they all stated positive opinions. Furthermore, when we look at students’ responses at the end of the project and their responses at the beginning of the project, we can see that they emphasize the social outcomes of the project more. Moreover, an examination of the diaries of the prospective teachers revealed that the “Realizing weaknesses”, “Learning new information” and “Fun” were the codes that were most repeated for the prospective teachers while “Pleasing”, “Very nice” and “Fun” for the gifted students. In this respect, we can argue that both target groups feel positive about participating in future projects together.
Araştırmanın amacı mentorlük yaklaşımına dayalı
olarak hazırlanan bir doğa eğitimi programına katılan üstün yetenekli
öğrenciler ve öğretmen adaylarının bu eğitim sürecinde mentor ve mentii olarak
bir arada eğitim almalarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Proje süresince
etkinlikler iki üstün yetenekli öğrenci ve iki öğretmen adayı olacak şekilde
oluşturulan dörderli gruplar halinde yürütülmüştür. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülmüştür. 16 ilköğretim 8. sınıf
öğrencisi (7 kız, 9 erkek) ve 16 son sınıf öğretmen adayı (11 kız, 5 erkek)
olmak üzere toplam 32 katılımcı araştırmada yer almaktadır. Araştırmada, araştırmacılar tarafından hazırlanan açık
uçlu soru formu ve katılımcıların proje süresince, her gün o gün ile ilgili ne
hissettiklerini ve düşündüklerini yazdıkları günlükler veri toplama aracı
olarak kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Öğretmen adaylarının açık uçlu sorulara ilişkin
yanıtları incelendiğinde projede üstün yeteneklilerle birlikte yer almalarını sosyal
açıdan olumlu olarak algıladıkları görülmektedir ve gelecekte “onları fark
edebilmek için” böyle projelerin yapılması gerektiğini belirtmektedirler.
Üstün yetenekli öğrencilerin görüşleri incelendiğinde ise benzer şekilde
hepsinin olumlu görüş belirttikleri görülmektedir. Bunun yanı sıra özellikle
proje sonunda verdikleri yanıtlar başlangıcında verdikleri yanıtlar ile
kıyaslandığında projenin sosyal açıdan kazanımlarına daha fazla vurgu
yaptıkları görülmektedir. Günlüklerden elde edilen veriler incelendiğinde ise
öğretmen adayları açısından “Zayıf yönlerini fark etmek”, “Yeni bilgiler
öğrenmek” ve “Eğlenceli” kodları; üstün yetenekli öğrenciler açısından ise
“Mutluluk verici”, “Çok güzel” ve “Eğlenceli” kodlarının en çok tekrarlandığı
görülmektedir. Bu doğrultuda gelecekteki projelerde iki farklı hedef kitlenin
bir arada bulunmasının her iki hedef kitle açısından da olumlu olarak
algılandığı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.