The aim of the present study was to determine social media dependency levels of pre-service social studies teachers. The study was conducted with 191 pre-service teachers (freshmen, sophomore, junior and senior) enrolled at Uşak University, Faculty of Education, Department of Social Studies Instruction. In the study, mixed methodology that includes both qualitative and quantitative research methods was used in data collection, analysis and interpretation. Twenty-six item Social Media Dependency Scale, developed by Bakır Ayğar and Uzun (2018), and a form that included demographic information and open-ended questions, developed by the authors, were used to collect the study data. Quantitative data were analyzed with SPSS V.22 statistics software, while the qualitative data were analyzed with content analysis. In data analysis, t-test was used for paired groups and one-way analysis of variance (ANOVA) was used for more than two groups. The study findings demonstrated that social media dependency levels of pre-service social studies teachers statistically differed based on gender and seniority variables; however, did not statistically differ based on Social Media Application and Income Level. In the qualitative dimension of the study, it was observed that pre-service teachers mostly mentioned Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat categories and thus, the prevalent themes were determined as Entertainment, Daily News, Activities in the Vicinity, Photo and Video Sharing, Flirting with the Opposite Gender, KPSS, General Culture, and Sharing Lecture Notes.
Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medya bağımlılığına ilişkin durumlarını ortaya koyabilmektir. Araştırma, Uşak Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler (1-2-3-4. sınıf) öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören toplam 191 öğretmen adayı üzerinden yürütülmüştür. Araştırmada, elde edilen verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte yer aldığı karma (mixed) yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Bakır Ayğar ve Uzun (2018) tarafından geliştirilen, 26 maddeden oluşan “Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği” İle araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi ve açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 22. istatistik programı kullanılırken; nitel verilerin analizi ise içerik analizine uygun olarak yapılmıştır. Verilerin analizinde ikili gruplarda “t-testi, ikiden fazla olan gruplarda ise tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medya bağımlılığına ilişkin durumlarının “Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi” değişkenlerine göre istatistiksel açıdan farklılaştığı “Sosyal Medya Kullanım Aracı” ve “Ekonomik Gelir Düzeyi” değişkenlerine göre ise farklılaşmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğretmen adaylarının en çok Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat kategorilerine vurgu yaptıkları ve bu doğrultuda eğlence, gündem takibi, yakın çevrenin yapmış olduğu etkinlikler, fotoğraf ve video paylaşımı, karşı cins ile flört, kpss, genel kültür ve ders notu paylaşımlarının takibi, temalarının ön plana çıktığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.