The artistic activities carried out during the preschool education period provide important contributions to the development of the child and may also contain important information about the child and the development of the child. In this context, it is important to know the environmental factors affecting children's art products and their effects. In this study, it is aimed to find out which environmental elements of 48-60 months children are affected and how they reflect these elements to art works. The research was carried out in a kindergarten of the Ministry of National Education in Etimesgut district of Ankara. Since the preschool education institution covers the art activities of the five-year-old children, the application environment of the research is the five-year-old kindergarten. Seventeen students with five age groups were included in the study. The research data consists of art activity documents, simultaneous video recordings, interview records taken in parallel with the formation of the art product and researcher notes kept instant. The research method was determined as case study. The research data were analyzed by content analysis. It was observed that children aged 5 years use environmental factors extensively in their art activities. The findings of the study revealed that the most influential environmental factors of the five-year-old children were friend interaction, teacher (authority) interaction, educational program content, physical environment elements, social environment outside the school, and spiritual learning of the person's life.
Sanat, çağlar boyunca
insan hayatında var olmuş bir alandır. Günümüzde sanat eğitiminin önemi
anlaşılmaya başlanmış ve sanat eğitiminin gerekliliği yadsınamaz hale
gelmiştir. Bu bağlamda görsel sanatlar eğitimi okullarda yerini almış
durumdadır. İnsan hayatında önemli yer tutan bir diğer eğitim alanı ise
şüphesiz okul öncesi eğitimdir. Okul öncesi eğitim döneminin çocuğun gelişimi
açısından kritik bir dönem olduğu ortaya çıkmış ve bu alana gösterilen özen
geçmişten günümüze giderek artmıştır. Okul öncesi eğitimde görsel sanatlara
ilişkin uygulamalar sanat etkinlikleri aracılığıyla sağlanmaktadır. Okul
öncesi eğitim kurumunda yer alan sanat etkinlikleri öğrencilerin çeşitli
alanlarda gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla yer alan etkinliklerden
biridir. Sanat etkinliklerinde çocuklar öğretmen tarafından belirlenen
çalışmalarını diğer arkadaşlarıyla birlikte aynı ortamda öğretmen
rehberliğinde gerçekleştirmektedirler. Bu etkinlikler boyunca birçok unsur
ortaya çıkmakta ve çocukların sanat ürününe yansıyabilmektedir. Aynı zaman da
öğrencilerin daha önceki öğrenmeleri ve deneyimleri çevresel unsurlar olarak
sanat ürününde görülebilmektedir. Okul öncesi eğitim gibi önemli bir gelişim
döneminde gerçekleştirilen sanatsal faaliyetler çocuğun gelişimine önemli
katkılar sağlamakla birilikte çocuk ve çocuğun gelişimi hakkında da önemli
bilgiler içerebilmektedir. Bu bağlamda çocukların sanat ürünlerinde etkili
olan çevresel unsurların ve nasıl etkileri olduğunun bilinmesi önem
kazanmaktadır. Bu çalışmada 48-60 ay çocuklarının hangi çevresel unsurlardan
nasıl etkilendikleri ve bu unsurları sanat çalışmalarına nasıl
yansıttıklarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.