Avrupa Konseyinin 2001’de yayınlanan Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metniyle, yabancı dil eğitiminde kültürlerarasılık ve kültürlerarası yaklaşım önem kazanmış, kültürlerarası bilinç/farkındalık yabancı dil öğretim ve öğreniminin hedeflerinden biri olmuştur. Çalışma kapsamında, Türkiye’de yabancı dil eğitimi alanında 2001-2019 yılları arasında gerçekleştirilen ve kültürlerarasılığa odaklanan lisansüstü tezlerin farklı değişkenler (dil eğitim alanı, tez düzeyi yıl, araştırma modeli, veri toplama tekniği ve örneklem) açısından incelenmesi ve bu alandaki eğilimlerin ve eksikliklerin belirlenerek, ileride yapılacak çalışmalara ışık tutulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Alman dili eğitimi, Fransız dili eğitimi, İngiliz dili eğitimi, Türkçe yabancı dil eğitimi ve Kore dili eğitimi alanlarında yapılmış toplam 80 tez doküman analiz tekniğiyle incelenmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre en fazla çalışmanın İngiliz dili eğitim alanında yapıldığı ve en çok çalışılan konunun kültürlerarası (iletişim) becerisi olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmalarda en fazla kültürlerarası tutum, görüş ve algıların incelendiği, en çok başvurulan araştırma modelinin karma model, en çok kullanılan veri toplama tekniğinin ise anket olduğu tespit edilmiştir. Tezlerin hedef kitlesinin ise ağırlıklı olarak öğretim elemanları ile üniversite öğrencileri tarafından oluşturulduğu dikkati çekmiştir.
Kültürlerarasılık kültürlerarası iletişim becerisi yabancı dil eğitimi doküman analizi
Anadolu Üniversitesi
1805E134
With the Common European Framework of Reference for Languages published in 2001, interculturality and intercultural approach has gained importance in foreign language education, intercultural awareness has been one of the objectives of foreign language teaching and learning. This study aimed at investigating the postgraduate theses that focus on interculturality and carried out between the years 2001 and 2019 in the field of foreign language education in Turkey in terms of different variables; identifying the trends and deficiencies in this field, and shedding light on future studies. For the purpose of the study, all 80 theses carried (German Language Teaching, French Language Teaching, English Language Teaching, Turkish Foreign Language Teaching, Korean Language Teaching) were reached and analyzed with document analysis technique. According to the results, it was determined that the highest number of studies were carried out in English Language Teaching and the most studied topic was in intercultural communication skill. It was found that intercultural attitudes, opinions and perceptions were mostly examined, the most frequently used research model was mixed model, and the most used data collection technique was questionnaire. The study also revealed that the target group of the theses was mainly composed of faculty members and university students.
Interculturality, Intercultural communication skill, foreign language education, document analysis
1805E134
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1805E134 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.