Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 1, 29 - 67, 30.04.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.750513

Öz

Bu araştırmada, 7. sınıf fen bilimleri dersi hücre ve bölünmeler ünitesine yönelik olarak gelişim öz-teorisi doğrultusunda hazırlanan etkinliklerin, öğrencilerin düşünce tarzı, hücre ve bölünmeler ünitesine ilişkin akademik başarıları ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında Kastamonu il merkezindeki bir devlet ortaokulunda iki şubede öğrenim gören 54 yedinci sınıf öğrencisi ile araştırma yapılmıştır. Basit rastgele örneklem seçimi ile bu şubelerden biri deney (N=27), diğeri ise kontrol grubu (N=27) olarak belirlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere hücre ve bölünmeler ünitesi 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına göre anlatılırken, aynı konu deney grubundaki öğrencilere mevcut öğretim programına ilaveten gelişim öz-teorisi doğrultusunda hazırlanan etkinliklerle desteklenerek anlatılmıştır. Nicel araştırma yaklaşımı temelinde yürütülen araştırmada, ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında; hücre ve bölünmeler ünitesi başarı testi, fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği ve düşünce tarzı ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı yardımı ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizi ile ulaşılan bulgular doğrultusunda gelişim öz-teorisine göre tasarlanan etkinliklerin öğrencilerin gelişime açık düşünce tarzı seviyesini artırdığı görülmüştür. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin hücre ve bölünmeler ünitesine ait akademik başarı ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının, kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarı ve motivasyonlarından daha yüksek olduğu, dolayısı ile uygulanan etkinlerin öğrencilerin hücre ve bölünmeler ünitesine ait akademik başarılarını ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını artırıcı yönde etki ettiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Williamson, V. M., & Westbrook, S. L. (1994). A cross-age study of the understanding five concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2),147-165.
  • Bedford, S. (2017). Growth mindset and motivation: A study into secondary school science learning. Research papers in education, 32(4), 424-443.
  • Blackwell, L., Trzesniewski, K., & Dweck, C.S. (2007). Implicit theories of ıntelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78, 246-263.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Campbell, A., Craig, T., & Collier-Reed, B. (2020). A framework for using learning theories to inform “growth mindset” activities. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(1), 26-43.
  • Claro, S., Paunesku, D., & Dweck, C. S. (2016). Growth mindset tempers the effects of poverty on academic achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(31), 8664-8668.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G., & Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pagem Akademi.
  • De Castella, K., & Byrne, D. (2015). My intelligence may be more malleable than yours: The revised implicit theories of intelligence (self-theory) scale is a better predictor of achievement, motivation, and student disengagement. European Journal of Psychology of Education, 30(3), 245-267.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Dehoff, M. E. (2010). Genetics education in the laboratory: addressing students’ misconceptions through ınstruction and activities. Association for University Regional Campuses of Ohio Journal, 16, 63-89.
  • Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
  • Dweck, C. S. (2006). Aklını en doğru şekilde kullan, (Çev.: U. Kaya), İstanbul: Yakamoz Yayıncılık.
  • Dweck, C., & Dweck, S. (2015). Growth. British Journal of Educational Psychology, 85(2), 242-245.
  • El-Hani, C. N. (2014). Mendel in genetics teaching: Some contributions from history of science and articles for teachers. Science & Education, 24, 173-204.
  • Erdoğan, A., Özsevgeç, L. C., & Özsevgeç, T. (2014). Öğretmen adaylarının genetik okuryazarlık düzeyleri üzerine bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(2), 23-38.
  • Erten, S. (2008). İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin insan biyolojisi konularına yönelik ilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 135-147.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Grant, H., & Dweck, C. S. (2003). Clarifying achievement goals and their impact. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 541-553.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (5. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karagöz, M., & Çakır, M. (2011). Problem solving in genetics: Conceptual and procedural difficulties. Educational sciences:Theory & Practice, 11(3), 1668-1674.
  • Keenan, M. (2018). The impact of growth mindset on student self-efficacy. Degree of Master of Education, Goucher College, Baltimore, Maryland.
  • King, R. B. (2020). Mindsets are contagious: The social contagion of implicit theories of intelligence among classmates. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 349-363.
  • McMillan, H., & Schumacher, J. S. (2006). Research in education evidence-based ınquiry. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Orosz, G., Péter-Szarka, S., Bőthe, B., Tóth-Király, I., & Berger, R. (2017). How not to do a mindset intervention: Learning from a mindset intervention among students with good grades. Frontiers in psychology, 8, 311-322.
  • Özçelik, D. A. (1989). Test hazırlama klavuzu. (İkinci Baskı) Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları, 5.
  • Peterson, R. F., & Treagust, D. F. (1989). Grade-12 students’ misconceptions of covalent bonding and structure. Journal of Chemical Education, 66(6), 459-460.
  • Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher's classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and teacher education, 77, 204-213.
  • Seals, C. (2018). Teacher beliefs: Effects of a teacher based mindset intervention on math student motivation and achievement. Ph.D. Dissertation, Michigan State University, USA.
  • Shapiro, S. S., & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (Complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591-611.
  • Sheffler, P. C., & Cheung, C. S. (2019). The role of peer mindsets in students’ learning: An experimental study. British Journal of Educational Psychology, First published: 18 June 2019.
  • Stec, G. (2015). Encouraging mastery in the classroom: The effect of goal orientation on academic performance. Degree of Master of Education. Goucher College, Baltimore, Maryland.
  • Tsui, C. Y., & Treagust, D. F. (2003). Genetics reasoning with multiple external representations. Research in Science Education, 33, 111-35.
  • Turgut M. F. (1995). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9. Baskı). Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Vickova, J., Kubiatko, M., & Usak, M. (2016). Czech high school students’ misconceptions about basic genetic concepts: Preliminary results. Journal of Baltic Science Education, 15(6), 738-746.
  • Walters, S. (2014). Growth mindsets: A literature review. Temescal Associates. 15 Mayıs 2020 tarihinde http://www.temescalassoc.com/db/el/files/2015/02/Growth-Mindsets-Lit-Review.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zakrajsek, J. A. (2017). Promoting growth mindset in middle school students: An intervention using read-alouds. Doctoral dissertation, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 1, 29 - 67, 30.04.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.750513

Öz

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Williamson, V. M., & Westbrook, S. L. (1994). A cross-age study of the understanding five concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2),147-165.
  • Bedford, S. (2017). Growth mindset and motivation: A study into secondary school science learning. Research papers in education, 32(4), 424-443.
  • Blackwell, L., Trzesniewski, K., & Dweck, C.S. (2007). Implicit theories of ıntelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78, 246-263.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Campbell, A., Craig, T., & Collier-Reed, B. (2020). A framework for using learning theories to inform “growth mindset” activities. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(1), 26-43.
  • Claro, S., Paunesku, D., & Dweck, C. S. (2016). Growth mindset tempers the effects of poverty on academic achievement. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(31), 8664-8668.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G., & Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pagem Akademi.
  • De Castella, K., & Byrne, D. (2015). My intelligence may be more malleable than yours: The revised implicit theories of intelligence (self-theory) scale is a better predictor of achievement, motivation, and student disengagement. European Journal of Psychology of Education, 30(3), 245-267.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Dehoff, M. E. (2010). Genetics education in the laboratory: addressing students’ misconceptions through ınstruction and activities. Association for University Regional Campuses of Ohio Journal, 16, 63-89.
  • Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
  • Dweck, C. S. (2006). Aklını en doğru şekilde kullan, (Çev.: U. Kaya), İstanbul: Yakamoz Yayıncılık.
  • Dweck, C., & Dweck, S. (2015). Growth. British Journal of Educational Psychology, 85(2), 242-245.
  • El-Hani, C. N. (2014). Mendel in genetics teaching: Some contributions from history of science and articles for teachers. Science & Education, 24, 173-204.
  • Erdoğan, A., Özsevgeç, L. C., & Özsevgeç, T. (2014). Öğretmen adaylarının genetik okuryazarlık düzeyleri üzerine bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 8(2), 23-38.
  • Erten, S. (2008). İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin insan biyolojisi konularına yönelik ilgileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 135-147.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Grant, H., & Dweck, C. S. (2003). Clarifying achievement goals and their impact. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 541-553.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (5. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karagöz, M., & Çakır, M. (2011). Problem solving in genetics: Conceptual and procedural difficulties. Educational sciences:Theory & Practice, 11(3), 1668-1674.
  • Keenan, M. (2018). The impact of growth mindset on student self-efficacy. Degree of Master of Education, Goucher College, Baltimore, Maryland.
  • King, R. B. (2020). Mindsets are contagious: The social contagion of implicit theories of intelligence among classmates. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 349-363.
  • McMillan, H., & Schumacher, J. S. (2006). Research in education evidence-based ınquiry. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Orosz, G., Péter-Szarka, S., Bőthe, B., Tóth-Király, I., & Berger, R. (2017). How not to do a mindset intervention: Learning from a mindset intervention among students with good grades. Frontiers in psychology, 8, 311-322.
  • Özçelik, D. A. (1989). Test hazırlama klavuzu. (İkinci Baskı) Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları, 5.
  • Peterson, R. F., & Treagust, D. F. (1989). Grade-12 students’ misconceptions of covalent bonding and structure. Journal of Chemical Education, 66(6), 459-460.
  • Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher's classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and teacher education, 77, 204-213.
  • Seals, C. (2018). Teacher beliefs: Effects of a teacher based mindset intervention on math student motivation and achievement. Ph.D. Dissertation, Michigan State University, USA.
  • Shapiro, S. S., & Wilk, M. B. (1965). An analysis of variance test for normality (Complete samples). Biometrika, 52(3/4), 591-611.
  • Sheffler, P. C., & Cheung, C. S. (2019). The role of peer mindsets in students’ learning: An experimental study. British Journal of Educational Psychology, First published: 18 June 2019.
  • Stec, G. (2015). Encouraging mastery in the classroom: The effect of goal orientation on academic performance. Degree of Master of Education. Goucher College, Baltimore, Maryland.
  • Tsui, C. Y., & Treagust, D. F. (2003). Genetics reasoning with multiple external representations. Research in Science Education, 33, 111-35.
  • Turgut M. F. (1995). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9. Baskı). Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Vickova, J., Kubiatko, M., & Usak, M. (2016). Czech high school students’ misconceptions about basic genetic concepts: Preliminary results. Journal of Baltic Science Education, 15(6), 738-746.
  • Walters, S. (2014). Growth mindsets: A literature review. Temescal Associates. 15 Mayıs 2020 tarihinde http://www.temescalassoc.com/db/el/files/2015/02/Growth-Mindsets-Lit-Review.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zakrajsek, J. A. (2017). Promoting growth mindset in middle school students: An intervention using read-alouds. Doctoral dissertation, University of Kansas, Lawrence, KS, USA.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Orhan 0000-0002-4554-1439

Abdullah Aydın 0000-0003-2805-9314

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Orhan, S., & Aydın, A. (2021). Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-67. https://doi.org/10.17679/inuefd.750513
AMA Orhan S, Aydın A. Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi. INUEFD. Nisan 2021;22(1):29-67. doi:10.17679/inuefd.750513
Chicago Orhan, Sema, ve Abdullah Aydın. “Gelişim Öz-Teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre Ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine Ve Motivasyonlarına Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, sy. 1 (Nisan 2021): 29-67. https://doi.org/10.17679/inuefd.750513.
EndNote Orhan S, Aydın A (01 Nisan 2021) Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 1 29–67.
IEEE S. Orhan ve A. Aydın, “Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi”, INUEFD, c. 22, sy. 1, ss. 29–67, 2021, doi: 10.17679/inuefd.750513.
ISNAD Orhan, Sema - Aydın, Abdullah. “Gelişim Öz-Teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre Ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine Ve Motivasyonlarına Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (Nisan 2021), 29-67. https://doi.org/10.17679/inuefd.750513.
JAMA Orhan S, Aydın A. Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi. INUEFD. 2021;22:29–67.
MLA Orhan, Sema ve Abdullah Aydın. “Gelişim Öz-Teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre Ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine Ve Motivasyonlarına Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 1, 2021, ss. 29-67, doi:10.17679/inuefd.750513.
Vancouver Orhan S, Aydın A. Gelişim Öz-teorisine Göre Tasarlanan Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Hücre ve Bölünmeler Ünitesini Öğrenmelerine ve Motivasyonlarına Etkisi. INUEFD. 2021;22(1):29-67.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.