Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 2, 597 - 620, 31.08.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1416702

Öz

Mevcut araştırmada okul müdürlerinin öğretimsel denetim davranışları ile öğretmenlerin mesleki öğrenmeleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma ilişkisel (korelatif) tarama modeli kapsamında desenlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde, iki ya da daha fazla değişken grubu arasındaki ilişkiyi test eden çok değişkenli istatistiksel yöntemlerden biri olan kanonik korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma örneklemi basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 574 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde “Kişisel Bilgiler”, “Okul Müdürünün Öğretimsel Denetim Davranışları Ölçeği” ve “Öğretmen Mesleki Öğrenme Ölçeği” olmak üzere üç bölümden oluşan veri toplama formu kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin genel olarak öğretimsel denetim davranışlarını “çoğu zaman” düzeyinde gerçekleştirdikleri ve öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin “katılıyorum” düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Okul müdürlerinin öğretimsel denetim davranışları ile öğretmenlerin mesleki öğrenmeleri arasında ise pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmada, öğretimsel denetim ve mesleki öğrenme veri setlerinin %25’lik bir varyans paylaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğretimsel denetim davranışı veri setinde yer alan “öğretimi ve öğretmeni geliştirme” ve “sınıf ziyaretleri ve geri bildirim sunma” değişkenleri ile mesleki öğrenme veri setinde yer alan “yansıtma”, “iş birliği”, “bilgi tabanına ulaşma” ve “uygulama” değişkenleri arasında da pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abdul, S. N. (2022). Principals' instructional supervision practice and teachers' job performance in public secondary schools in Akwa Ibom State, Nigeria. International Journal of Educationand Science Development (1)1, 151-178. https://doi.org/10.5281/zenodo.6906949
  • Abraham, J. D., Burnett, D. D., & Jr Morrison, J. D. (2006). Feedback seeking among developmental assessment center participants. Journal of business and psychology, 20, 383-394. https://link.springer.com/article/10.1007/s10869-005-9008-z
  • Acheson, K. A. & Gall, M. D. (2003). Clinical supervision and teacher development: Preservice and inservice applications. John Wiley and Sons.
  • Altunay, E. (2020). Okul müdürlerinin ders denetimlerine ilişkin müdür ve öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 95-127. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1228768
  • Baggay, T., Bautista, DJ., Celestino, C.F., Corral, E. G.; Delos Santos, A., Francisco, K.A. B., Frias, A. S., Lotarte, A. G., Mijares, Benjamin III, F., Montevilla, A. L.C., Samson, E. J. R., San Gabriel, G. A. S. & Seciban, D. A (2021). School heads' ınstructional supervisions and ıts ımpact on teachers' job satisfaction. International Journal of Innovative Research and Knowledge, 6(3), 1-16. https://eric.ed.gov/?id=ED618682
  • Baluyos, G. R., Rivera, H. L., & Baluyos, E. L. (2019). Teachers’ Job Satisfaction. Open Journal of Social Sciences, 7(8), 206-221. https://doi.org/10.4236/jss.2019.7801
  • Beverborg, A. O. G. (2015). Fostering sustained teacher learning: Co-creating purposeful and empowering workplaces. University of Twente.
  • Beytekin, O. F., & Burak, A. (2019). Öğretmenlerinin öğretimsel denetim uygulamalarına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Stratejik Araştırmalar Merkezi, 11(44), 325-335. https://doi.org/10.15189/1308-8041
  • Blasé, J.,J. Blasé & D.Y. Philips (2010). Handbook of school improvement: How high performing principals create high performing schools. Corwin Press.
  • Brehm, S. S., & Brehm, J. W. (1981). Psychological reactance. A theory of freedom and control. Academic Press. Brimblecombe, N., Ormston, M., & Shaw, M. (1995) Teachers’ perceptions of school ınspection: A stressful experience. Cambridge Journal of Education, 25(1), 53-61. https://doi.org/10.1080/0305764950250106
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Bilimsel araştırma yöntemleri (34. Baskı.) Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with Mplus: Basic concepts, applications, and programming. Routledge.
  • Cayetano, J. (2011). Instructional leadership and student achievement in belizean secondary schools. [Doctoral dissertation]. Oklahoma State University.
  • Cemaloğlu, N., & Dolapcı, E. (2022). Öğretmen Mesleki Öğrenmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(1), 35-54. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1892938
  • Charity-Oluchukwu, A. (2002). Principals’ instructional supervision for improving the academic performance of students in secondary schools in Orumba South lga. International Journal of Innovative Education Research 10(1), 56-68. https://seahipaj.org/journals-ci/mar-2022/IJIER/full/IJIER-M-7-2022.pdf
  • Chen, C. C., & Chen, T. Y. (2013). Exploring the relationship among principal’s supervision of instruction, teachers’ knowledge sharing and teachers’ professional development: A test of the mediated-effects model. Contemporary Educational Research Quarterly, 21(2), 69-111. https://doi.org/10.6151/CERQ.2013.2102.03
  • Chen, C.C. (2018). Facilitation of teachers’ professional development through principals’ ınstructional supervision and teachers’ knowledge- management behaviors. Contemporary Pedagogies in Teacher Education and Development, https://www.intechopen.com/chapters/61746
  • Chin, M. C. & Chen, C. C. (2016). Examining the relationships among organizational internal marketing, knowledge management, and school effectiveness in elementary schools. Educational Policy Forum, 9(2), 93-124. https://doi.org/10.3966/156082982016051902004
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • Day, C., Gu, Q., & Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformation and instructional leadership strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258. https://doi.org/10.1177/00013161X15616863.
  • Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational researcher, 38(3), 181-199. https://doi.org/10.3102/0013189X08331140
  • Ergen, H., & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 2-19. https://dergipark.org.tr/en/pub/cybd/issue/34552/381726
  • Esen, E. & Albez, C. (2022). Investigating the relationship between teachers' perceptions of instructional supervision and learning school. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51 (2), 982-1011. https://doi.org/10.14812/cuefd.952833
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Sage Publication
  • Fink, E., & Resnick, L. (2001). Developing principals as ınstructional leaders. The Phi Delta Kappan, 82(8), 598-606. https://www.jstor.org/stable/20439981.
  • Fuller, A., Unwin, L., Felstead, A., Jewson, N., & Kakavelakis, K. (2012). Creating and using knowledge: An analysis of the differentiated nature of workplace learning environments (pp. 191–206), In D. W. Livingstone, & D. Guile (Eds), The knowledge economy and lifelong learning. Brill Sense.
  • Gay, L. R., Wallen, N. E., & Ariasian, P. (2012). Educational research competencies for analysis and applications (10th ed.) Pearson.
  • Geijsel, F. P., Sleegers, P. J., Stoel, R. D., & Krüger, M. L. (2009). The effect of teacher psychological and school organizational and leadership factors on teachers' professional learning in Dutch schools. The elementary school journal, 109(4), 406-427. http://www.jstor.com/stable/10.1086/593940
  • Glanz, J. (2006). What every principal should know about ınstructional leadership. Corwin Press.
  • Glickman, C. D., Gordon, S. P., & Ross-Gordon, J. M. (2001). Supervision and instructional leadership: A developmental approach (5th ed). Allyn & Bacon.
  • Gümüş, S., Apaydın, Ç., & Bellibaş, M. Ş. (2018). Öğretmen mesleki öğrenme ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 9(17), 107-124. https://dergipark.org.tr/en/pub/eibd/issue/38615/447992
  • Hoy, W.K. & DiPaola, M. F. (2008). Improving schools: Studies in leadership and culture. Information Age Pub.
  • Iroegbu, E. E & Etudor-Eyo, E. (2016). Principals' instructional supervision andteachers' effectiveness. British Journal of Education, 4(7), 99-109. https://eajournals.org/bje/vol-4-issue-7-july-2016/
  • İlğan, A. (2014). Okul müdürünün öğretimsel denetim davranışları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.41.1
  • İlğan , A. (2021). Öğretmenlerin mesleki gelişimi üzerine kavramsal bir çerçeve ve Türk eğitim sistemi için çıkarımlar. Yaşadıkça Eğitim, 35(1), 256-280. https://doi.org/10.33308/26674874.2021351225
  • Jared, N. B. (2011). Influence of head teachers’ general and ınstructional supervisory practices on teachers’ work performance in secondary schools in entebbe municipality [Doctoral Dissertation]. Nkumba University. https://eric.ed.gov/?id=ED527043.
  • Jimerson, J., & Quebec-Fuentes, S. (2019). Instructional leadership in the content areas: Case studies for leading curriculum and instruction. UCEA and Routledge.
  • Johnson, D. W. & Johnson, F. P. (2000). Joining together: Group theory and group skills. (7th ed.). Allyn & Bacon.
  • Kaya, S., & Ülker, Y. (2011). İlköğretim okulu müdürlerinin sınıf içi etkinliklerin denetiminde yapmakta olduğu işler konusunda öğretmen görüşleri. III. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi, 22-24 Haziran 2011, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Koçak, S.& Memişoğlu, S. P. (2020). Okul müdürlerinin denetiminin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 806-819. https://doi.org/10.24106/kefdergi.697229
  • Kools, M., & Stoll, L. (2016). What makes a school a learning organisation? OECD education working papers. OECD Publishing.
  • Korthagen, F., & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching, 11(1), 47-71. https://doi.org/10.1080/1354060042000337093
  • Kostiainen, E., Ukskoski, T., Ruohotie-Lyhty, M., Kauppinen, M., Kainulainen, J., & Makinen, T. (2018). Meaningful learning in teacher education. Teaching and Teacher Education, 71, 66-77. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.12.009
  • König, J., Lammerding, S., Nold, G., Rohde, A., Straub, S., & Tachtsoglou, S. (2016). Teachers’ professional knowledge for teaching English as a foreign language: Assessing the outcomes of teacher education. Journal of Teacher Education, 67(4), 320-337. https://doi.org/10.1177/0022487116644956
  • Kuo, C.Y. & Chen, Y. N. (2016). Principal’s role and action framework in instructional supervision. The Journal of Educational Research, 265, 77-90. https://doi.org/10.3966/168063602016050265006
  • Kwakman, K. (2003). Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities. Teaching and Teacher Education, 19, 149-170. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00101-4
  • Lieberman, A., & Pointer Mace, D. H. (2008). Teacher learning: The key to educational reform. Journal of Teacher Education, 59, 226-234. https://doi.org/10.1177/0022487108317020
  • Liu, S., & Hallinger, P. (2018). principal ınstructional leadership, teacher self-efficacy, and teacher professional learning in China: Testing a mediated-effects model. Educational Administration Quarterly, 54(4), 501–528. https://doi.org/10.1177/0013161X18769048
  • Liu, S., Hallinger, P., & Feng, D. (2016). Supporting the professional learning of teachers in China: Does principal leadership make a difference?. Teaching and Teacher Education, 59, 79-91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.023
  • Maisyaroh, Bambang, B. W., Hardika, Valdez, A. V., Mangorsi, S. B., & Canapi, S. P. T. (2021). The implementation of instructional supervision in Indonesia and the Philippines, and its effect on the variation of teacher learning models and materials. Cogent Education, 8(1), 1-30. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1962232
  • Maldrine, T., & Kiplangat, H. K. (2020). Relationship between supervision and job satisfaction among public secondary school teachers in Nakuru West sub-county, Kenya. European Journal of Education Studies, 7(11), 102-116. https://oapub.org/edu/index.php/ejes/article/view/3339/5975
  • Mang’eni, J., Echaune, M., & Masibo, E. (2022). principal’s ınstructional supervision and school academic achievement in the kenya certificate of secondary education examination in Siaya County, Kenya. International Journal of Scientific and Research Publications, 12,(2), 188-194. https://www.ijsrp.org/research-paper-0222/ijsrp-p12228.pdf
  • Mudzofir, M. (2017). Relationship between ınstructional supervision and professional development: perceptions of secondary school teachers and Madrasah Tsanawitah (Islamic Secondary School) teachers in Lhokseumawe, Aceh, Indonesia [Master’s thesis]. University of Tampere School of Education.
  • Obakpolo, P., & Osakwe, R. N. (2015). Supervision as a determinant of public secondary school teachers’ effectiveness in central senatorial district of Delta state. Journal of Research & Method in Education, 5(5), 08–19. https://doi.org/110.9790/7388-05520819
  • Oyedeji, N. B. (2019). Mangement in education: principles and practices. Lap Lambert Academic Publishing.
  • Özden, O. (2018). İlkokul öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine ve okul müdürlerinin onların mesleki gelişimine verdiği desteğe ilişkin algıları [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Özmen, F., & Batmaz, C. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin öğretmen denetimindeki etkililikleri hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi,2,102-120. https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423881566.pdf
  • Poortman, C. L., Brown, C., & Schildkamp, K. (2021). Professional learning networks: A conceptual model and research opportunities. Educational Research, 64(1), 95–112. https://doi.org/10.1080/00131881.2021.1985398
  • Quebec Fuentes, S., & Jimerson, J. B. (2020). Role enactment and types of feedback: The influence of leadership content knowledge on instructional leadership efforts. Journal of Educational Supervision, 3(2). https://doi.org/10.31045/jes.3.2.2
  • Regina, N.O. (2010). Relationship between principals' supervisory strategies and teachers' instructional performance in Delta North senatorial district, Nigeria. Pakistan Journal of Social Science, 7(6), 437-440. https://medwelljournals.com/abstract/?doi=pjssci.2010.437.440
  • Robinson, V. M. (2006). Putting education back into educational leadership. Leading & Managing, 12, 62-74. https://www.researchgate.net/publication/228343839_Putting education_back_into_educational_leadership
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74. http://www.mpr-online.de/
  • Schleicher, A. (ed.) (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: Lessons from around the world, international summit on the teaching profession. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264174559-en.
  • Seçen, A. (2010). İlköğretim okullarındaki denetim uygulamalarının değerlendirilmesi. MEB Yayınları.
  • Senge, P. M. (1990). The fifth discipline. Currency Doubleday.
  • Sergiovanni, T. J. & Starratt, R. J. (2007). Supervision: A Redefinition. McGraw-Hill.
  • Sleegers, P., Bolhuis, S., & Geijsel, F. (2005). School improvement within a knowledge economy: Fostering professional learning from a multidimensional perspective. In International handbook of educational policy (pp. 527-541). Springer Netherlands.
  • Şahin, A., Bilecik, T., & Saçlı, B. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin sınıf içi denetime ilişkin görüşleri. Asya Studies, 4(13), 1-15.https://doi.org/10.31455/asya.756357
  • Tesfaw, T. A. & Hofman, R. H. (2014). Relationship between instructional supervision and professional development. International Education Journal: Comparative Perspectives. 13(1), 82-99. http://iejcomparative.org/
  • Tesser, A. (1988). Toward a self-evaluation maintenance model of social behavior. Advances in experimental social psychology, 21,181-227. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60227-0
  • Thompson, B. (2000). Canonical correlation analysis. In L. G. Grimm & P. R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding more multivariate statistics (Vol. 1, pp. 192–196). American Psychological Association.
  • Ubugo, U. (2020). Supervision of instruction: A strategy for strengthening teacher quality in secondary school education. International Journal of Leadership in Education Theory and Practice. https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1829711
  • Uçar, H. (2022). Öğretmenlerin mesleki öğrenmelerine ilişkin algıları. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 5(1), 1-20. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1835963
  • Van Woerkom, M. (2003). Critical reflection at work: Bridging individual and organisational learning. [Doctoral Dissertation]. University Of Twente.
  • Ventista, O.M., & Brown, C. (2023). Teachers’ professional learning and its impact on students’ learning outcomes: Findings from a systematic review. Social Sciences & Humanities Open, 8(1). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100565
  • Yeşil, D. & Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/11616/9137
  • Zepeda, S. J. (2012). Instructional supervision: Applying tools and concepts (3rd. Ed.). Eye on Education.
Toplam 77 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Rengi 0000-0003-3582-3739

Bayram Bozkurt 0000-0002-9184-0878

Soner Taşdemir 0000-0002-2522-0283

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2024
Kabul Tarihi 5 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Rengi, Ö., Bozkurt, B., & Taşdemir, S. (2024). Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 597-620. https://doi.org/10.17679/inuefd.1416702
AMA Rengi Ö, Bozkurt B, Taşdemir S. Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki. INUEFD. Ağustos 2024;25(2):597-620. doi:10.17679/inuefd.1416702
Chicago Rengi, Öznur, Bayram Bozkurt, ve Soner Taşdemir. “Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları Ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, sy. 2 (Ağustos 2024): 597-620. https://doi.org/10.17679/inuefd.1416702.
EndNote Rengi Ö, Bozkurt B, Taşdemir S (01 Ağustos 2024) Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 2 597–620.
IEEE Ö. Rengi, B. Bozkurt, ve S. Taşdemir, “Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki”, INUEFD, c. 25, sy. 2, ss. 597–620, 2024, doi: 10.17679/inuefd.1416702.
ISNAD Rengi, Öznur vd. “Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları Ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/2 (Ağustos 2024), 597-620. https://doi.org/10.17679/inuefd.1416702.
JAMA Rengi Ö, Bozkurt B, Taşdemir S. Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki. INUEFD. 2024;25:597–620.
MLA Rengi, Öznur vd. “Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları Ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 25, sy. 2, 2024, ss. 597-20, doi:10.17679/inuefd.1416702.
Vancouver Rengi Ö, Bozkurt B, Taşdemir S. Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetim Davranışları ile Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişki. INUEFD. 2024;25(2):597-620.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.