Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 2, 1390 - 1415, 02.09.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1674714

Öz

Bu araştırma, Sinop Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi bünyesinde açılan ve çevrim içi ortamda yürütülen “Bilgisayarda Nota Yazımı Kursu”nun, mesleki müzik eğitimine sunduğu katkıları katılımcı görüşleri doğrultusunda değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, dijital notasyon eğitimin katılımcıların öğretim süreçlerine, yaratıcı üretimlerine ve mesleki gelişimlerine ne tür katkılar sağladığı sorusuna odaklanmaktadır. Türkiye’de, bu tür eğitimlerin sistemli ve pedagojik bir yapı içinde nasıl kullanıldığına dair araştırmalar sınırlı sayıdadır. Bu bakımdan araştırmanın, dijital müzik pedagojisine kurumsal bir örnek sunarak önemli bir boşluğu doldurduğu düşünülmektedir. Nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseniyle yapılandırılan çalışmada, farklı mesleki geçmişlere sahip on katılımcı yer almıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış, tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular, bilgisayarda nota yazma eğitiminin yalnızca teknik bilgi kazandırmakla sınırlı kalmadığını, öğretim süreçlerine dijital materyal entegrasyonu, akademik sunumların profesyonelleştirilmesi ve yaratıcı müzik üretimini destekleme gibi çok boyutlu katkılar sunduğunu göstermektedir. Katılımcılar, bu tür dijital eğitimlerin pedagojik ve sanatsal açıdan işlevsel ve gereksinim temelli olduğuna dikkat çekmiş, eğitim sürecinin içerik yapısı ve eğitmenin rehberliği, memnuniyet düzeylerini artıran etkenler arasında değerlendirilmiştir. Sonuçlar doğrultusunda, dijital nota yazımına yönelik yapılandırılmış eğitimin mesleki müzik eğitimi bağlamında yaygınlaştırılması ve sistematik programlarla desteklenmesi önerilmektedir.

Etik Beyan

Bu araştırma için Sinop Üniversitesi Rektörlüğü İnsan Araştırmaları Etik Kurulu'ndan 2020/128 sayılı karar ile etik izin alınmıştır.

Kaynakça

  • Aulich, J. (2024). Towards technological ecologies as compositional environments in the pedagogy of acoustic composition. INSAM Journal of Contemporary Music, Art and Technology, 13, 12-39. https://doi.org/10.51191/issn.2637-1898.2024.7.13.12
  • Bauer, W. I. (2020). Music learning today: Digital pedagogy for creating, performing, and responding to music. Oxford University Press.
  • Chen, J. C. W., & O’Neill, S. A. (2020). Computer-mediated composition pedagogy: Students’ engagement and learning in popular music and classical music. Music Education Research, 22(2), 185-200. https://doi.org/10.1080/14613808.2020.1737924
  • Crawford, R. (2017). Rethinking teaching and learning pedagogy for education in the twenty-first century: Blended learning in music education. Music Education Research, 19(2), 195-213. https://doi.org/10.1080/14613808.2016.1202223
  • Demirkol Yalçın, P. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik öğretmenlerinin müzik teknolojilerinden yararlanma durumlarına ilişkin görüşleri. e-Kafkas Journal of Educational Research, 6(1), 51-62. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.577352
  • Demirtaş, E., & Özçelik, S. (2020). Müzik yazılımlarına yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(3), 1715-1727. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41731
  • Doğan, Ö. (2020). Müzik öğretmenlerinin müzik eğitiminde teknolojiyi kullanmalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(5), 3301-3314. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.42999
  • Eryılmaz, A. G., & Kılıç, K. (2024). Dijitalleşme sürecinde nota okuma teknolojilerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1486521
  • Kang, S., & Yoo, H. (2021). Elementary students’ music compositions with notation-based software and handwritten notation assisted by classroom instruments. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 227, 29-44. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.227.0029
  • Karataş, K. O. (2024). Elektronik orgun müzik derslerinde kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 14, 1300-1318. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1407947
  • Koç, A. (2004). Günümüzde bilgisayar destekli müzik yazılımlarının müzik eğitimine katkıları. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Anı.
  • Laato, S., Laine, T., & Sutinen, E. (2019). Affordances of music composing software for learning mathematics at primary schools. Research in Learning Technology, 27. https://doi.org/10.25304/rlt.v27.2259
  • Leedy, P. D., Ormrod, J. E., & Johnson, L. R. (2021). Practical Research: Planning and Design. Pearson.
  • Mammen, S., Krishnamurthi, I., Varma, A. J., & Sujatha, G. (2016). iSargam: Music notation representation for Indian Carnatic music. EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing, 2016(5). https://doi.org/10.1186/s13636-016-0083-z
  • Mertens, D. M. (2015). Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods. SAGE.
  • Okay, H. H. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının nota yazım programlarının kullanımına yönelik eğilimleri (Balıkesir Üniversitesi örneği). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 74-87.
  • Öz, C., & Delen, H. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının nota yazım programları kullanımına yönelik bir araştırma (Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği). Online Journal of Music Sciences, 86-103. https://doi.org/10.31811/ojomus.559292
  • Savage, J. (2005). Information communication technologies as a tool for re-imagining music education in the 21st century. International Journal of Education & the Arts, 6(2), 1-11.
  • Sever, G., Özok, E., Ayaz Töral, D., & Sivri Özkaradiğin, B. (2023). Çevrimiçi forum yazarlarının bakış açısından Türkiye’de müzik ve müzik eğitiminin görünümü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 124-143. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.2023.215
  • Van Manen, M. (2016). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. Routledge.
  • von Eye, A., & Mun, E. Y. (2014). Analyzing Rater Agreement: Manifest Variable Methods. Taylor&Francis. Wise, S. (2016). Secondary school teachers’ approaches to teaching composition using digital technology. British Journal of Music Education, 33(3), 283-295. https://doi.org/10.1017/S0265051716000309
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
  • Yılmaz, H. (2019). Konservatuar müzik bölümü öğrencilerinin nota yazım programlarını kullanım durumunun incelenmesi (Kars Kafkas Üniversitesi örneği). e-Kafkas Journal of Educational Research, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.565815

Contributions of Computer-Based Music Notation Training to Professional Music Education: A Phenomenological Approach

Yıl 2025, Cilt: 26 Sayı: 2, 1390 - 1415, 02.09.2025
https://doi.org/10.17679/inuefd.1674714

Öz

This study aims to evaluate the contributions of the “Computer-Based Music Notation Course,” offered online within the Continuing Education Center of Sinop University in Türkiye, to professional music education based on participant perspectives. The research focuses on the question of how digital notation training supports participants' instructional practices, creative production, and professional development. In Türkiye, studies on the pedagogical and systematic implementation of such training remain limited. In this regard, the study is considered to fill a significant gap by presenting an institutional example for digital music pedagogy. The research was designed as a phenomenological study, one of the qualitative research methods, and involved ten participants from diverse professional backgrounds. Data were collected through a semi-structured interview form and analyzed using thematic analysis. Findings revealed that the course contributed not only to participants’ technical skills but also to the integration of digital materials into teaching, enhancement of academic presentation quality, and support of creative music production. Participants emphasized that such digital training programs are functional and needs-oriented from both pedagogical and artistic perspectives, and highlighted that the course content and the instructor’s guidance were among the main factors that increased their satisfaction. Based on the findings, it is recommended that structured training on digital music notation be expanded and supported through systematic programs within the context of professional music education.

Etik Beyan

Ethical approval for this study was obtained from the Human Research Ethics Committee of the Rectorate of Sinop University with the decision numbered 2020/128.

Kaynakça

  • Aulich, J. (2024). Towards technological ecologies as compositional environments in the pedagogy of acoustic composition. INSAM Journal of Contemporary Music, Art and Technology, 13, 12-39. https://doi.org/10.51191/issn.2637-1898.2024.7.13.12
  • Bauer, W. I. (2020). Music learning today: Digital pedagogy for creating, performing, and responding to music. Oxford University Press.
  • Chen, J. C. W., & O’Neill, S. A. (2020). Computer-mediated composition pedagogy: Students’ engagement and learning in popular music and classical music. Music Education Research, 22(2), 185-200. https://doi.org/10.1080/14613808.2020.1737924
  • Crawford, R. (2017). Rethinking teaching and learning pedagogy for education in the twenty-first century: Blended learning in music education. Music Education Research, 19(2), 195-213. https://doi.org/10.1080/14613808.2016.1202223
  • Demirkol Yalçın, P. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik öğretmenlerinin müzik teknolojilerinden yararlanma durumlarına ilişkin görüşleri. e-Kafkas Journal of Educational Research, 6(1), 51-62. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.577352
  • Demirtaş, E., & Özçelik, S. (2020). Müzik yazılımlarına yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(3), 1715-1727. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41731
  • Doğan, Ö. (2020). Müzik öğretmenlerinin müzik eğitiminde teknolojiyi kullanmalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(5), 3301-3314. https://doi.org/10.47423/TurkishStudies.42999
  • Eryılmaz, A. G., & Kılıç, K. (2024). Dijitalleşme sürecinde nota okuma teknolojilerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1486521
  • Kang, S., & Yoo, H. (2021). Elementary students’ music compositions with notation-based software and handwritten notation assisted by classroom instruments. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 227, 29-44. https://doi.org/10.5406/bulcouresmusedu.227.0029
  • Karataş, K. O. (2024). Elektronik orgun müzik derslerinde kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 14, 1300-1318. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1407947
  • Koç, A. (2004). Günümüzde bilgisayar destekli müzik yazılımlarının müzik eğitimine katkıları. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri. Anı.
  • Laato, S., Laine, T., & Sutinen, E. (2019). Affordances of music composing software for learning mathematics at primary schools. Research in Learning Technology, 27. https://doi.org/10.25304/rlt.v27.2259
  • Leedy, P. D., Ormrod, J. E., & Johnson, L. R. (2021). Practical Research: Planning and Design. Pearson.
  • Mammen, S., Krishnamurthi, I., Varma, A. J., & Sujatha, G. (2016). iSargam: Music notation representation for Indian Carnatic music. EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing, 2016(5). https://doi.org/10.1186/s13636-016-0083-z
  • Mertens, D. M. (2015). Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods. SAGE.
  • Okay, H. H. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının nota yazım programlarının kullanımına yönelik eğilimleri (Balıkesir Üniversitesi örneği). Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 74-87.
  • Öz, C., & Delen, H. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının nota yazım programları kullanımına yönelik bir araştırma (Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği). Online Journal of Music Sciences, 86-103. https://doi.org/10.31811/ojomus.559292
  • Savage, J. (2005). Information communication technologies as a tool for re-imagining music education in the 21st century. International Journal of Education & the Arts, 6(2), 1-11.
  • Sever, G., Özok, E., Ayaz Töral, D., & Sivri Özkaradiğin, B. (2023). Çevrimiçi forum yazarlarının bakış açısından Türkiye’de müzik ve müzik eğitiminin görünümü. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 124-143. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.2023.215
  • Van Manen, M. (2016). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. Routledge.
  • von Eye, A., & Mun, E. Y. (2014). Analyzing Rater Agreement: Manifest Variable Methods. Taylor&Francis. Wise, S. (2016). Secondary school teachers’ approaches to teaching composition using digital technology. British Journal of Music Education, 33(3), 283-295. https://doi.org/10.1017/S0265051716000309
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.
  • Yılmaz, H. (2019). Konservatuar müzik bölümü öğrencilerinin nota yazım programlarını kullanım durumunun incelenmesi (Kars Kafkas Üniversitesi örneği). e-Kafkas Journal of Educational Research, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.565815
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağrı Şen 0000-0003-0776-5025

Yayımlanma Tarihi 2 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2025
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, Ç. (2025). Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 1390-1415. https://doi.org/10.17679/inuefd.1674714
AMA Şen Ç. Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım. INUEFD. Eylül 2025;26(2):1390-1415. doi:10.17679/inuefd.1674714
Chicago Şen, Çağrı. “Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26, sy. 2 (Eylül 2025): 1390-1415. https://doi.org/10.17679/inuefd.1674714.
EndNote Şen Ç (01 Eylül 2025) Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 2 1390–1415.
IEEE Ç. Şen, “Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım”, INUEFD, c. 26, sy. 2, ss. 1390–1415, 2025, doi: 10.17679/inuefd.1674714.
ISNAD Şen, Çağrı. “Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26/2 (Eylül2025), 1390-1415. https://doi.org/10.17679/inuefd.1674714.
JAMA Şen Ç. Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım. INUEFD. 2025;26:1390–1415.
MLA Şen, Çağrı. “Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 26, sy. 2, 2025, ss. 1390-15, doi:10.17679/inuefd.1674714.
Vancouver Şen Ç. Bilgisayarda Nota Yazımı Eğitiminin Mesleki Müzik Eğitimine Katkıları: Fenomenolojik Bir Yaklaşım. INUEFD. 2025;26(2):1390-415.