Within the scope of the study, the possibility of geography education with forest pedagogy is aimed. In the study developed on the basis of qualitative approach, document analysis method was used to analyze the relevant literature data. The data of the study were obtained by searching the keywords 'forest school' and 'forest school' through Google Scholar, Dergipark, Taylor & Francis, National Thesis Center, Proquest, Researchgate and Academia. The data were obtained from articles, theses, conference outputs, books and book chapters. The relevant literature data were analyzed from the perspectives of teachers, students and geography curriculum. As a result of the findings, it was determined that geography education is possible with forest pedagogy; in the context of the unit / outcomes in the geography curriculum, in the context of the 2-hour forest session and in terms of activities / activities that can be applied. As a result, it is thought that there is no drawback or obstacle in the implementation of forest schools in terms of teachers, students and curriculum within the framework of a certain discipline with regularity and continuity by integrating them into classical education in a blended manner with geography course in terms of both philosophy and learning environment.
Alternative education model Forest pedagogy Geography education
Çalışma kapsamında orman pedagojisi ile coğrafya eğitiminin mümkünlüğünü amaçlanmaktadır. Nitel yaklaşım baz alınarak geliştirilen çalışmada, ilgili literatür verilerinin analizi için doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri; Google Akademik, Dergipark, Taylor & Francis, Ulusal Tez Merkezi, Proquest, Researchgate ve Academia üzerinden ‘orman okulu’ ve ‘forest school’’ anahtar kelimeleri taranarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler makale, tez, konferans çıktıları, kitap ve kitap bölümlerinden edinilmiştir. İlgili literatür verileri öğretmen, öğrenci ve coğrafya öğretim programı açılarından incelenerek saptamalarda bulunulmuştur. Ulaşılan bulgular sonucunda orman pedagojisi ile coğrafya eğitiminin mümkün olduğu; coğrafya öğretim programında yer alan ünite/kazanımlar bağlamıyla, 2 saatlik orman seansı bağlamıyla ve uygulanabilecek etkinlik/aktiviteler yönüyle tespit edilmiştir. Sonuç itibariyle orman okulları gerek felsefesi yönünden gerekse öğrenme ortamı yönünden coğrafya dersi ile harmanlanmış bir şekilde klasik eğitime entegre edilerek düzenli ve süreklilik ile belirli bir disiplin çerçevesinde öğretmen, öğrenci ve öğretim programı açısından uygulanmasında herhangi bir sakınca veya engel bulunmadığı düşünülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458