Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA BELİRTİLEN TEMEL DEĞERLER ÇERÇEVESİNDE 5. SINIF İNGİLİZCE DERSİ KİTAPLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 21 Sayı: 43, 528 - 565, 15.06.2022
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1050724

Öz

Amaç: Bu çalışmanın temel amacı, İngilizce dersi öğretim programında belirtilen temel değerler (arkadaşlık, adalet, dürüstlük, öz-denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve diğerkamlık) çerçevesinde 5. sınıf İngilizce dersi kitaplarını incelemektir.
Yöntem: Bu araştırmada analiz edilmesi gereken birden fazla alt tabaka veya alt birim (İngilizce Ders kitapları ve İngilizce Öğretim Programı) olduğundan durum çalışması desenlerinden “iç içe geçmiş tek durum deseni” kullanılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde öncelikle hangi dokümanların incelenmesi gerektiğine karar verilmesi gerektiği belirtilmektedir. Bu çalışmada doküman olarak 5. sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programı, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında devlet okullarının 5. sınıf kademesinde okutulmasına karar verilen İngilizce 5 ve Happy English 5 olmak üzere iki farklı kitap belirlenmiştir. Verilerin analizinde, nitel veri analiz sürecinde doküman incelemesine uygun olarak içerik analizi tekniği kullanılmıştır Bu doğrultuda, verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden frekans ve yüzde tablolarına ek olarak sıklık grafiklerinden de yararlanılmıştır.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, hem Özel Yayın hem de Millî Eğitim Yayını ders kitaplarında değerlerin neredeyse eşit sayıda vurgulandığı ancak bu değerlerin en çok vurgulandığı ünitelerin kitaplara göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, Happy English 5 kitabında İngilizce dersi öğretim programında belirtilen adalet, dürüstlük, sabır ve diğerkamlık değerlerine yer verilmediği tespit edilmiştir. İngilizce 5 kitabında ise adalet, sabır ve diğerkamlık değerlerine yer verilmediği dürüstlük değerine sadece 1 kez yer verildiği belirlenmiştir.
Özgünlük: Bu çalışma, İngilizce öğretim programındaki değerlerin ders kitaplarına ne kadar yansıtıldığını varsa ihmal edilen değerlerin neler olduğunu belirlemek ve bu konuda alanyazına katkı sağlamak bakımından özgün bir makaledir. Dolayısıyla, İngilizce dersi için hazırlanacak olan kitaplarda programda öngörülen değerlere daha fazla yer verilmesi konusunda program geliştiricilere yol göstereceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alpar, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde kültürel unsurların önemi. The Journal of Language and Linguistic Studies, 9(1), 95-106. http://www.jlls.org/vol9no1/95- 106.pdf
  • Aslan, H. İ. (2019). Ortaokul İngilizce ders kitaplarındaki değerler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydin, A. Z. & Aran, Ö.C. (2020). Ortaokul İngilizce ders kitaplarında evrensel değerlerin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 733-751. doi: 10.31464/jlere.782361
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/30008/29058
  • Başaranol, V. (2017). Ortaöğretim İngilizce ders kitaplarının temel değerler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Batdı, V. & Oral, B. (2020). Bilimsel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik. Oral, B. ve Çoban, A. (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, içinde (s. 115-143). Ankara: Pegem Akademi.
  • Berkowitz, M. W. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50(3), 153-158. doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.003 Ceylan, C., Gümüş, G. & Kabukçu, G. (2019). Happy English 5 ders kitabı. https://ders.eba.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Doğan, Y. & Torun, F. (2018). Sosyal Bilgiler ders kitapları nereye doğru gidiyor. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(2), 111-125. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/603806
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dil kültür ilişkisi üzerine görüşleri: Fenomenolojik bir araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 25-38. http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/ali_gocer_turkce_ogretmeni_aday_dil_kultur.pdf
  • Halstead, J. M. (1996). Liberal values and liberal education. In Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (Eds.), Values in education and education in values (pp. 17-32). London: The Falmer Press.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). İngilizce Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Schwartz, S. H. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550-562. doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550
  • Sönmez, V. & Alacapınar F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, Y. & Aydın, M. (2020). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analiz süreci. Oral, B. ve Çoban, A. (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, içinde (s. 249-281). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu ([TDK] (2021). https://sozluk.gov.tr (Erişim tarihi: 11.06.2021).
  • Ulum, Ö. G. & Bada, E. (2016). Cultural elements in EFL course books. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(1), 15-26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223119
  • Usta, M. E., Demirtaş, Z. & Demir, M. Ş. (2013). Yurtdışına gitmiş eğitimcilerin küreselleşmeye ilişkin görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 227-247.
  • Veugelers, W. & Vedder, P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 9(4), 377-389. doi: 10.1080/1354060032000097262.
  • Yalar, T. & Yalpan-Yelken, T. (2011). Değerler eğitiminin iyileştirilmesi ile ilgili öğretmen görüşlerinin belirlenmesi ve bir program modülü örneğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 79-98. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70310
  • Yalçın, M., Genç, G., Orhon, N. Ö. & Şahin, H. (2019). İngilizce 5 ders kitabı. https://ders.eba.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yeşil, M. (2016). Dil ve değer. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (36), 121-141. https://dergipark.org.tr/en/pub/sduifd/issue/48317/611689.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

ANALYZING FIFTH GRADE ENGLISH TEXTBOOKS IN ACCORDANCE WITH THE VALUES IN THE ENGLISH LANGUAGE TEACHING CURRICULUM

Yıl 2022, Cilt: 21 Sayı: 43, 528 - 565, 15.06.2022
https://doi.org/10.46928/iticusbe.1050724

Öz

Purpose: This paper scrutinizes the 5th grade English textbooks within the framework of the basic values (friendship, justice, honesty, self-control, patience, respect, love, responsibility, patriotism and altruism).
Method: In this study "embedded single-case design", one of the case study designs was used as there was more than one sub-layer or sub-unit (English Textbooks and English Curriculum) to be analyzed. In such studies, it is necessary to decide which documents shoul be examined first. Thus, two different books-English 5 and Happy English 5- which were decided to be taught in the 5th grade at public schools within the scope of 5th grade English Teaching Curriculum during 2020/2021 academic year were determined as documents. Content analysis technique was used in accordance with the document analysis in the qualitative data analysis process. For this purpose, in addition to frequency and percentage tables, which are descriptive statistical methods, frequency graphs were also used in the analysis of the data.
Findings: As a result of the analyzes, it has been concluded that the values in both P.P (Private Publisher) and NEMP (National Education Ministry Publication) textbooks are almost equally emphasized but the units in which these values are emphasized the most differ according to the textbooks. However, it has been observed that the values of justice, honesty, patience and altruism specified in the English curriculum are not included in the Happy English 5 book. it has been discovered that the values of justice, patience and altruism were not included in the English 5 book as well; however, the value of honesty was included only once.
Originality: This study is an original article in terms of determining how much the values in the English curriculum are reflected in the textbooks, and what the neglected values are and contributing to the literature on this subject. Therefore, it is thought that it will guide the curriculum developers in giving more place to the values envisioned in the curriculum in textbooks to be prepared for the English course.

Kaynakça

  • Alpar, M. (2013). Yabancı dil öğretiminde kültürel unsurların önemi. The Journal of Language and Linguistic Studies, 9(1), 95-106. http://www.jlls.org/vol9no1/95- 106.pdf
  • Aslan, H. İ. (2019). Ortaokul İngilizce ders kitaplarındaki değerler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydin, A. Z. & Aran, Ö.C. (2020). Ortaokul İngilizce ders kitaplarında evrensel değerlerin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 733-751. doi: 10.31464/jlere.782361
  • Baltacı, A. (2017). Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1), 1-14. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/30008/29058
  • Başaranol, V. (2017). Ortaöğretim İngilizce ders kitaplarının temel değerler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Batdı, V. & Oral, B. (2020). Bilimsel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik. Oral, B. ve Çoban, A. (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, içinde (s. 115-143). Ankara: Pegem Akademi.
  • Berkowitz, M. W. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50(3), 153-158. doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.003 Ceylan, C., Gümüş, G. & Kabukçu, G. (2019). Happy English 5 ders kitabı. https://ders.eba.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Doğan, Y. & Torun, F. (2018). Sosyal Bilgiler ders kitapları nereye doğru gidiyor. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(2), 111-125. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/603806
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dil kültür ilişkisi üzerine görüşleri: Fenomenolojik bir araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 25-38. http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/ali_gocer_turkce_ogretmeni_aday_dil_kultur.pdf
  • Halstead, J. M. (1996). Liberal values and liberal education. In Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (Eds.), Values in education and education in values (pp. 17-32). London: The Falmer Press.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). İngilizce Dersi (2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Schwartz, S. H. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550-562. doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550
  • Sönmez, V. & Alacapınar F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sözer, Y. & Aydın, M. (2020). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analiz süreci. Oral, B. ve Çoban, A. (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, içinde (s. 249-281). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu ([TDK] (2021). https://sozluk.gov.tr (Erişim tarihi: 11.06.2021).
  • Ulum, Ö. G. & Bada, E. (2016). Cultural elements in EFL course books. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(1), 15-26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223119
  • Usta, M. E., Demirtaş, Z. & Demir, M. Ş. (2013). Yurtdışına gitmiş eğitimcilerin küreselleşmeye ilişkin görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 227-247.
  • Veugelers, W. & Vedder, P. (2003). Values in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 9(4), 377-389. doi: 10.1080/1354060032000097262.
  • Yalar, T. & Yalpan-Yelken, T. (2011). Değerler eğitiminin iyileştirilmesi ile ilgili öğretmen görüşlerinin belirlenmesi ve bir program modülü örneğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 79-98. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70310
  • Yalçın, M., Genç, G., Orhon, N. Ö. & Şahin, H. (2019). İngilizce 5 ders kitabı. https://ders.eba.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yeşil, M. (2016). Dil ve değer. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (36), 121-141. https://dergipark.org.tr/en/pub/sduifd/issue/48317/611689.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Salih Akbulut Bu kişi benim 0000-0002-8397-0293

Burhan Üzüm 0000-0003-3385-5841

Ata Pesen 0000-0003-1676-7444

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2021
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 21 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Akbulut, S., Üzüm, B., & Pesen, A. (2022). İNGİLİZCE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA BELİRTİLEN TEMEL DEĞERLER ÇERÇEVESİNDE 5. SINIF İNGİLİZCE DERSİ KİTAPLARININ İNCELENMESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(43), 528-565. https://doi.org/10.46928/iticusbe.1050724