Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kadın Okul Yöneticilerinin Karşılaştıkları Kurumsal Kariyer Engelleri ve Bunları Aşmaya Yönelik Çözüm Yolları

Yıl 2019, , 1470 - 1503, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.559985

Öz

Bu çalışmanın amacı,
kadın okul yöneticilerinin karşılaştıkları kurumsal kariyer engellerini,
okul yöneticisi kadınların
görüşleri doğrultusunda incelenmek ve karşılaştıkları kurumsal kariyer
engellerini yenmek için hangi yollara başvurduklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili merkez
ilçelerine bağlı okullarda görev yapmakta olan okul yöneticileri arasından
maksimum çeşitleme yapılarak belirlenen 10 kadın okul müdürü oluşturmaktadır.
Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden
fenomenolojikullanılmıştır.
Araştırma sonucunda
kadın okul yöneticililerinin üst yönetimleve özellikle
kadın öğretmenlerle çeşitli sorunlar yaşadıkları ortaya koyulmuştur. Bu
sorunları çözümlemek için ise iletişim kurmaktan mahkeme yoluna gitmeye kadar
uzanan bir çözüm sürecine başvurdukları belirlenmiştir.Katılımcıların tümünün,
kadınların Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki yönetim kademelerinde temsil
edilme oranlarını yetersiz bulduğu belirlenmiştir.Bu durumun ise sadece kadınların
kendi bireysel çabaları ve isteklilikleri sonucunda ortadan kaldırılabileceğini
belirttikleri ortaya koyulmuştur.
Katılımcıların tamamına yakınına göre, Milli
Eğitim Bakanlığı’nda kadınların okul yöneticiliğine seçilmesi sürecinde kadına
yönelik pozitif ayrımcılık işlememekte, tersine erkeklere yönelik pozitif
ayrımcılık bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Altan-Aslan, Ş. (2002). Çalışma yaşamında toplumsal cinsiyet eşitsizliği. Kamu Yönetimi Dünyası Dergisi, 11-12, 29-32.
  • Altınışık, S. (1995). Kadın öğretmenlerin okul müdürü olmasının engelleri. Eğitim Yönetimi, Güz, 1(3).
  • Cemaloğlu, N. ve Ertürk, A. (2008). Öğretmen ve müdürlerin maruz kaldıkları yıldırmanın yönü. Bilig, 46, 67-86.
  • Çalışkan, M. ve Kocakuşak, N. (2004). Çalışma yaşamında kadın. Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (KESK) Kadın Kurultayı. 22-24 Ekim 2004.http://eski.bianet.org/2004/10/21/45622.htm adresinden 12.03.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Çelikten, M. (2004). Okul müdürü koltuğundaki kadınlar: Kayseri ili örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 91-118.
  • Dinçkol, B. (2005). Kadın-erkek eşitliği için pozitif ayrımcılık. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (8), 101-117.
  • Drucker, P. (2006). Klasik Drucker. (Çev. Zülfü Dicleli). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.Eğitim Sen (2013).Yönetici atama yönetmeliğinin bazı maddelerinin iptali istemiyle dava açtık. Eğitim Sen Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası. http://www.egitimsen.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=20062&sube=0#.UuA5p9JajIU adresinden 22.01.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Karslı, M. D. (2004). Yönetsel etkililik. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Keashly, L. & Jagatic K. (2003). By another name. American Perspectives on workplace bullying. In Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D. and Cooper. C.L. (Eds.) Bullying and Emotional Abuse in the Workplace. London: Taylor & Francis Group.
  • Mullins, L. J. (2006). Essentials of organizational behaviour. England: Pearson Education Limited.
  • Negiz, N. ve Yemen, A. (2011). Kamu örgütlerinde kadın yöneticiler: Yönetici ve çalışan açısından yönetimde kadın sorunsalı. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 195-214.
  • Niles, S. G. and Harris-Bowlsbey, J. (2002). Career development interventionsin the 21st century. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Özar, Ş. (2006). Erkek egemen toplum ve kadın istihdamı. Toprak İşveren Dergisi.http://dosya.toprakisveren.org.tr/makale/2006-69-semsaozar.pdf adresinden 02.05.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdevecioğlu, Ö., Bulut, E. A.,Tekçe, E. A., Çirli, Y., Gemici, T., Tozal, M. ve Doğan, Y. (2003). Kadın ve erkek yöneticilerin yönetimi altındaki personelin motivasyon, stres ve iş tatmini farklılıklarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 10(2), 124-138.
  • Palmer, M ve Hyman, B. (1993). Yönetimde kadınlar. (Çev. Vedat Üner). 1. Baskı. İstanbul: Rota Yayın Dağıtım.
  • Resmi Gazete (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumu Yöneticileri Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. 04.08.2013 tarih ve 28728 sayılı Resmi Gazete.
  • Toker-Gökçe, A. (2012). Mobbing: İşyerinde yıldırma özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 272-286.
  • Tortop, N., Aykaç, B., Yayman, H. ve Özer, M. A. (2006). İnsan kaynakları yönetimi. (1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turner, D. W. III.(‘010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760.
  • Türk Eğitim-Sen (2013a). Ucube yönetici atama yönetmeliğini protesto ettik. Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası Genel Merkezi Aylık Haber Bülteni, Mart 2013, 108, 7-10.
  • Türk Eğitim-Sen (2013b). Ucube yönetici atama yönetmeliğini protesto ettik. Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası Genel Merkezi Aylık Haber Bülteni, Mart 2013, 108, 7-10.
  • Tüzel, E. (2014). Eğitim Örgütlerinde Kadın Yöneticilerin Kariyer Engellerinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği), (Yayınlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara-Türkiye.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Corporate Career Barriers Faced by Women School Managers and Their Solutions to Overcoming These Barriers

Yıl 2019, , 1470 - 1503, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.559985

Öz

The purpose of this
study is to examine corporate career barriers faced by women school managers according
to their views and to reveal their solutions to overcoming these barriers. The
study group consisted of 10 women school principals, who work in schools in
affiliation with the central districts of the province of Ankara and who were
determined using maximum variation. In the study, phenomenological approach
which is among qualitative research designs was used. As a result of the study,
it was determined that women school managers faced various problems with both
senior management and especially with women teachers. In order to solve these
problems, women school principals resorted to a solution process ranging from
establishing communication to going to court. It was determined that all of the
participants found women’s rates of representation in management levels within
the body of the Ministry of National Education insufficient; however, they believed
that this condition could be fixed only through women's individual efforts and
aspirations. According to nearly most of the participants, there is no positive
discrimination against women in the process of selecting women as school
managers in the Ministry of National Education. On the contrary, there are
positive discrimination against men.
        

Kaynakça

  • Altan-Aslan, Ş. (2002). Çalışma yaşamında toplumsal cinsiyet eşitsizliği. Kamu Yönetimi Dünyası Dergisi, 11-12, 29-32.
  • Altınışık, S. (1995). Kadın öğretmenlerin okul müdürü olmasının engelleri. Eğitim Yönetimi, Güz, 1(3).
  • Cemaloğlu, N. ve Ertürk, A. (2008). Öğretmen ve müdürlerin maruz kaldıkları yıldırmanın yönü. Bilig, 46, 67-86.
  • Çalışkan, M. ve Kocakuşak, N. (2004). Çalışma yaşamında kadın. Kamu Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (KESK) Kadın Kurultayı. 22-24 Ekim 2004.http://eski.bianet.org/2004/10/21/45622.htm adresinden 12.03.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Çelikten, M. (2004). Okul müdürü koltuğundaki kadınlar: Kayseri ili örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 91-118.
  • Dinçkol, B. (2005). Kadın-erkek eşitliği için pozitif ayrımcılık. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (8), 101-117.
  • Drucker, P. (2006). Klasik Drucker. (Çev. Zülfü Dicleli). İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.Eğitim Sen (2013).Yönetici atama yönetmeliğinin bazı maddelerinin iptali istemiyle dava açtık. Eğitim Sen Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası. http://www.egitimsen.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=20062&sube=0#.UuA5p9JajIU adresinden 22.01.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Karslı, M. D. (2004). Yönetsel etkililik. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Keashly, L. & Jagatic K. (2003). By another name. American Perspectives on workplace bullying. In Einarsen, S., Hoel, H., Zapf, D. and Cooper. C.L. (Eds.) Bullying and Emotional Abuse in the Workplace. London: Taylor & Francis Group.
  • Mullins, L. J. (2006). Essentials of organizational behaviour. England: Pearson Education Limited.
  • Negiz, N. ve Yemen, A. (2011). Kamu örgütlerinde kadın yöneticiler: Yönetici ve çalışan açısından yönetimde kadın sorunsalı. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 195-214.
  • Niles, S. G. and Harris-Bowlsbey, J. (2002). Career development interventionsin the 21st century. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Özar, Ş. (2006). Erkek egemen toplum ve kadın istihdamı. Toprak İşveren Dergisi.http://dosya.toprakisveren.org.tr/makale/2006-69-semsaozar.pdf adresinden 02.05.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdevecioğlu, Ö., Bulut, E. A.,Tekçe, E. A., Çirli, Y., Gemici, T., Tozal, M. ve Doğan, Y. (2003). Kadın ve erkek yöneticilerin yönetimi altındaki personelin motivasyon, stres ve iş tatmini farklılıklarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 10(2), 124-138.
  • Palmer, M ve Hyman, B. (1993). Yönetimde kadınlar. (Çev. Vedat Üner). 1. Baskı. İstanbul: Rota Yayın Dağıtım.
  • Resmi Gazete (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumu Yöneticileri Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği. 04.08.2013 tarih ve 28728 sayılı Resmi Gazete.
  • Toker-Gökçe, A. (2012). Mobbing: İşyerinde yıldırma özel ve resmi ilköğretim okulu öğretmen ve yöneticileri üzerinde yapılan bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 272-286.
  • Tortop, N., Aykaç, B., Yayman, H. ve Özer, M. A. (2006). İnsan kaynakları yönetimi. (1. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turner, D. W. III.(‘010). Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760.
  • Türk Eğitim-Sen (2013a). Ucube yönetici atama yönetmeliğini protesto ettik. Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası Genel Merkezi Aylık Haber Bülteni, Mart 2013, 108, 7-10.
  • Türk Eğitim-Sen (2013b). Ucube yönetici atama yönetmeliğini protesto ettik. Türkiye Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Kolu Kamu Çalışanları Sendikası Genel Merkezi Aylık Haber Bülteni, Mart 2013, 108, 7-10.
  • Tüzel, E. (2014). Eğitim Örgütlerinde Kadın Yöneticilerin Kariyer Engellerinin İncelenmesi (Ankara İli Örneği), (Yayınlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara-Türkiye.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Tüzel İşeri 0000-0001-5638-0450

Temel Çalık 0000-0003-3656-6260

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tüzel İşeri, E., & Çalık, T. (2019). Kadın Okul Yöneticilerinin Karşılaştıkları Kurumsal Kariyer Engelleri ve Bunları Aşmaya Yönelik Çözüm Yolları. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1470-1503. https://doi.org/10.15869/itobiad.559985
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.