Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Journey Of Turgut To Himself In The Light Of Selim

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 7, 163 - 175, 02.12.2017

Öz

“Tutunamayanlar” is a travel novel which is generally a journey to
self. Turgut and Selim who are protagonists of the novel appears to reader with
the relation of “guide and follower” and this relation mostly continues till
the end of the novel. It can be said by considering tendency to intertextuality
of postmodern literature that the novel of Tutunamayanlar is a text which is
full of materials which can be analyzed within mysticism theme. Hence, Oğuz
Atay wrote his novel Tutunamayanlar by inspiring from many Turkish and foreign
texts or referring to them in a sort of way. Within this context, it is
possible that he got benefit from mysticism thought which is available in the
tradition. Turgut Özben's adventure was a venture in which the person himself
liberated from consumption habits, behavioral patterns which were learned in
daily life, records of types of ceremonies which made the person strangle and
one of the flock and became a “perfect human”. Turgut Özben, moving away from
life style surrounded by metas, reached a system of value which adopted “a piece
of food, a coat” life style.


Kaynakça

  • APAYDIN, Mustafa, (2007). Oğuz Atay'ın Tutunamayanlar Adlı Romanında Mizah ve Hiciv Öğeleri, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16/1, 45-68.
  • ASLAN, Bahtiyar, (2009). Cumhuriyet Dönemi Romanlarında Kültürel Bocalama, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ATAY, Oğuz, (2003), Tutunamayanlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • AYTAÇ, Gürsel, (2012). Çağdaş Türk Romanı Üzerine İncelemeler, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • DÖNMEZ, H.Mustafa, (2010). Herman Hesse'nin 'Bozkırkurdu' Romanı ve Oğuz Atay'ın 'Tutunamayanlar' Romanında Kimlik Sorunu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ESKİN, Efkan Bahri, (2000). Sosyalist Olamayacak Kadar Postmodern, Postmodern Olamayacak Kadar Geleneksel, İslamcı Olamayacak Kadar Dünyevi, Dünyevi Olamayacak Kadar Dürüst: Oğuz Atay, Doğu Batı, 11, 147-155.
  • GÜRBİLEK, Nurdan, (2016), Ev Ödevi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • IŞIK, Neşe, (2012). Türk Masal Kahramanlarının 'Yolculuk'tan Olgunluğa Değişim Süreci, Türk Dünyası Araştırmaları, 200, 1-18.
  • MORAN, Berna, (2012).Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • OĞUZ, Birgül, (2009). Oğuz Atay'da Yazarlık Kurumunun İflası ve Edebi İntihar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • PARLA, Jale, (2013). Don Kişot'tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • SARIÇİÇEK, Mümtaz, (2009). Ulysses ve Tutunamayanlar'ın Karşılaştırmalı İncelemesi, Turkish Studies, 4/1 Winter, 529-560.
  • SARIÇİÇEK, Mümtaz, (2009). Gerçekle Mecazın Kesiştiği Noktada Türk Romanında Yolculuk, Türk Dili, 687, 237-249.
  • ŞAHİN, Veysel, (2010). Oğuz Atay'ın Anlatılarında Ben, Öteki ve Benlik, Türk Dili, 697, 23-31.
  • KORKMAZ, Ramazan, (2009). Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı/Servet-i Fünun Edebiyatı, Ankara: Grafiker Yayınları.

Selim'in Işığında Turgut'un Özbenliğine Yolculuğu

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 7, 163 - 175, 02.12.2017

Öz

Bir yolculuk romanı olan Tutunamayanlar,
ağırlıklı olarak bir iç yolculuk niteliği taşır. Romanın başkahramanları Turgut
ve Selim tasavvufî gelenekte görülen "mürşid ve mürid" ilişkisiyle
okuyucunun karşına çıkar ve bu ilişki büyük ölçüde romanın sonuna değin devam
eder. Postmodern edebiyatın metinlerarasılığa olan yatkınlığı da göz önünde
tutularak denilebilir ki Tutunamayanlar, yapı itibariyle tasavvuf düşüncesi
ekseninde okunmaya elverişli bir metindir. Nitekim Oğuz Atay, Tutunamayanlar'da
yerli-yabancı birçok metinden esinlenerek yahut onlara bir biçimde atıfta
bulunarak romanını yazar. Bu bağlamda metnin niyetinden yola çıkarak
denilebilir ki Tutunamayanlar iskelet/biçim olarak okuyucuya bu anlamda
tasavvuf disiplinindeki insanın kemale ermesi yolculuğuna dair birtakım
ipuçları sunar. Turgut Özben'in macerası, tüketim alışkanlıklarının, gündelik
hayatta öğretilmiş davranış kalıplarının, türlü seremonilerin bireyi boğan, onu
sürünün bir parçası yapan kayıtlarından kurtulup özgürleşmesi macerasıdır.
Turgut Özben, metaların kuşatmış olduğu bir hayat biçiminden uzaklaşarak adeta "bir
lokma bir hırka" yaşamı benimseyen bir değerler dizgesine ulaşır. 

Kaynakça

  • APAYDIN, Mustafa, (2007). Oğuz Atay'ın Tutunamayanlar Adlı Romanında Mizah ve Hiciv Öğeleri, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16/1, 45-68.
  • ASLAN, Bahtiyar, (2009). Cumhuriyet Dönemi Romanlarında Kültürel Bocalama, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ATAY, Oğuz, (2003), Tutunamayanlar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • AYTAÇ, Gürsel, (2012). Çağdaş Türk Romanı Üzerine İncelemeler, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • DÖNMEZ, H.Mustafa, (2010). Herman Hesse'nin 'Bozkırkurdu' Romanı ve Oğuz Atay'ın 'Tutunamayanlar' Romanında Kimlik Sorunu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ESKİN, Efkan Bahri, (2000). Sosyalist Olamayacak Kadar Postmodern, Postmodern Olamayacak Kadar Geleneksel, İslamcı Olamayacak Kadar Dünyevi, Dünyevi Olamayacak Kadar Dürüst: Oğuz Atay, Doğu Batı, 11, 147-155.
  • GÜRBİLEK, Nurdan, (2016), Ev Ödevi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • IŞIK, Neşe, (2012). Türk Masal Kahramanlarının 'Yolculuk'tan Olgunluğa Değişim Süreci, Türk Dünyası Araştırmaları, 200, 1-18.
  • MORAN, Berna, (2012).Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • OĞUZ, Birgül, (2009). Oğuz Atay'da Yazarlık Kurumunun İflası ve Edebi İntihar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • PARLA, Jale, (2013). Don Kişot'tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • SARIÇİÇEK, Mümtaz, (2009). Ulysses ve Tutunamayanlar'ın Karşılaştırmalı İncelemesi, Turkish Studies, 4/1 Winter, 529-560.
  • SARIÇİÇEK, Mümtaz, (2009). Gerçekle Mecazın Kesiştiği Noktada Türk Romanında Yolculuk, Türk Dili, 687, 237-249.
  • ŞAHİN, Veysel, (2010). Oğuz Atay'ın Anlatılarında Ben, Öteki ve Benlik, Türk Dili, 697, 23-31.
  • KORKMAZ, Ramazan, (2009). Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı/Servet-i Fünun Edebiyatı, Ankara: Grafiker Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Oruç Bu kişi benim 0000-0002-2610-185X

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Oruç, O. (2017). Selim’in Işığında Turgut’un Özbenliğine Yolculuğu. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(7), 163-175. https://doi.org/10.15869/itobiad.360600
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.