Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketim Bağlamında Dijital Kadın Dergilerinde Haber-Reklam İlişkisi: Marie Claire Türkiye Örneği

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 2057 - 2080, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.569594

Öz

Toplumu bilgilendiren önemli mecralardan olan kadın dergileri özellikle
magazinleşmeden dolayı reklam aracına dönüşmüştür. Bu durum dergilerin
içeriklerini olumsuz etkileyerek içeriğin önüne geçmekte ve tüketime
yönlendirmektedir. Bu çalışmada da başlıklar üzerinden iç içe geçmiş
haber-reklam ilişkisi incelenmektedir. Çalışmada araştırma için köklü bir
geçmişe sahip olması ve çok sayıda ülkede yayınlanmasından dolayı Marie Claire
Dergisi seçilmiştir. Çalışma Marie Claire’in dijital ortamda yayınlanan 2016
yılındaki on iki sayısı ile sınırlandırılmıştır. İçerik analizi ve betimsel
tarama yöntemleri kullanılarak hazırlanan çalışmada haber-reklam ilişkisine
odaklanılmaktadır. On iki sayının bütün sayfalarının çalışmaya dahil edildiği
araştırmada nitel ve nicel olarak derginin reklam ve haber sayıları da ele alınmıştır.  Araştırma sonucunda haberlerde genellikle
tüketimi özendiren başlıkların kullanıldığı görülmüştür.
       

Kaynakça

  • Akyüz, A. (2011). TV Reklamlarından Kaçınma: Davranışsal ve Mekanik Kaçınmaya Etki Eden Faktörler. Öneri Dergisi, 9(35), ss. 143-151.
  • Aydın, G. A. (2016). Popüler Kültür ve Reklam İlişkisi: Basılı Reklamlarda 14 Şubat Sevgililer Günü. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(12). ss. 387-410.
  • Aydın, G. A. (2018). Gösterişçi Tüketim ve Reklam İlişkisi: Akıllı Telefon Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2018(46). ss. 123-140.
  • Elele Dergisi. (Ekim 2013). Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev: Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Güleç, C. (2015). Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı. Erciyes Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38 (1), ss. 62-82.
  • Hız, G. (2009). Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye ile İlgili Bir Araştırma (Muğla Örneği). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Karabaş, S. (2013). Pazarlama iletişim aracı olarak tüketicilerin reklam denetimine karşı tutumları: Reklam etiği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), 143-157.
  • Marie Claire Dergisi. (Ocak 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Şubat 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Mart 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Nisan 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Mayıs 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Haziran 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Temmuz 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Ağustos 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Eylül 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Ekim 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Kasım 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Aralık 2016). Group Medya.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları, İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Toplumu. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Özcan, B. (2007). Rasyonel Satın Alma ve Boş Zaman Sürecine Ait Alışveriş Eylemlerinin Birlikte Sergilendikleri Mekânlar: Alışveriş Merkezleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), ss. 39-68.
  • Özçam, D., Bilgin, F.Z., (2012). Satınalma Davranışında Reklamın ve Reklam Türlerinin Önemi ve Etik Algısı. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, ISSN: 1309 -8039, ss.65-74.
  • Üstün, B., Tutal, O. (2008). Tüketim Alışkanlıklarındaki Değişimler ve Bu Değişimlerin Alışveriş Mekânlarına Etkisinin Eskişehir Örneğinde İrdelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), ss. 259-281.
  • https://www.elele.com.tr/guzellik/cilt-bakimi/kusurlu-olmanin-dayanilmaz-guzelligi (Erişim: 10.03.2019).
  • https://vogue.com.tr/bakim/diorun-yeni-parfumu-joyun-yuzu-jennifer-lawrence (Erişim: 30.04.2019).
  • https://vogue.com.tr/trend/gozler-ustunde-vahsi-cazibe-cat-eye/2 (Erişim: 27.02.2019).
  • https://www.elele.com.tr/guzellik/makyaj/yazin-en-civiltili-ayindayiz (Erişim: 30.08.2019).
  • http://www.cosmopolitanturkiye.com/guzellik/2017/01/10/onlarin-hepsi-bestseller (Erişim: 30.08.2019).
  • https://www.elle.com.tr/galeri/extra/mangoya-ilham-veren-kadinlar#1 (Erişim: 30.01.2019).
  • http://www.harpersbazaar.com.tr/lifestyle/2018/07/20/francesco-maccapani-missoniden-renklerin-mutfagi (Erişim: 30.08.2019).
  • http://maisonfrancaise.com.tr/dekorasyon/mutlu-mekanlar-mutlu-evler-saloni-mobilya.html (Erişim: 30.01.2019).
  • http://www.womenshealth.com.tr/spor-sutyeni-rehberi/ (Erişim: 30.01.2019).
  • https://www.menshealth.com.tr/koltugu-kullanarak-kas-yapin/ (Erişim: 30.02.2019).
  • http://www.marieclaire.com.tr/ (Erişim: 30.03.2019).
  • http://www.wikizero.co/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvTWFyaWVfQ2xhaXJl (Erişim: 30.04.2019).

News-Advertisement Relationship in Digital Women’s Magazines in the Context of Consumption: Sample of Marie Claire Turkey

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 2057 - 2080, 30.09.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.569594

Öz

Women’s magazines which are among the important mediums
informing society have turned into an advertisement tool especially due to
tabloidization. This situation affects the content of magazines negatively
precluding the content and directs people toward consumption. In this study,
the interwoven news-advertisement relationship was examined on the basis of topics.
In the study, Marie Claire Magazine was chosen for the investigation because it
has a deep-rooted background and is issued in many countries. The study was
limited to Marie Claire’s twelve issues from 2016 which were published on the digital
media. In the study which was prepared using content analysis and descriptive
analysis methods, the news-advertisement relationship was focused. In the investigation
in which all pages of the twelve issues were included, advertisement and 
news numbers were also handled both qualitatively and quantitatively. As a
result of the study, it was seen that titles encouraging consumption were often
used in the news.

Kaynakça

  • Akyüz, A. (2011). TV Reklamlarından Kaçınma: Davranışsal ve Mekanik Kaçınmaya Etki Eden Faktörler. Öneri Dergisi, 9(35), ss. 143-151.
  • Aydın, G. A. (2016). Popüler Kültür ve Reklam İlişkisi: Basılı Reklamlarda 14 Şubat Sevgililer Günü. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(12). ss. 387-410.
  • Aydın, G. A. (2018). Gösterişçi Tüketim ve Reklam İlişkisi: Akıllı Telefon Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2018(46). ss. 123-140.
  • Elele Dergisi. (Ekim 2013). Doğan Burda Dergi Yayıncılık ve Pazarlama A.Ş.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev: Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Güleç, C. (2015). Thorstein Veblen ve Gösterişçi Tüketim Kavramı. Erciyes Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38 (1), ss. 62-82.
  • Hız, G. (2009). Gelişmekte Olan Ülkelerde Gösterişçi Tüketim: Türkiye ile İlgili Bir Araştırma (Muğla Örneği). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Karabaş, S. (2013). Pazarlama iletişim aracı olarak tüketicilerin reklam denetimine karşı tutumları: Reklam etiği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(1), 143-157.
  • Marie Claire Dergisi. (Ocak 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Şubat 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Mart 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Nisan 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Mayıs 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Haziran 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Temmuz 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Ağustos 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Eylül 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Ekim 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Kasım 2016). Group Medya.
  • Marie Claire Dergisi. (Aralık 2016). Group Medya.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları, İstanbul.
  • Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Toplumu. Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Özcan, B. (2007). Rasyonel Satın Alma ve Boş Zaman Sürecine Ait Alışveriş Eylemlerinin Birlikte Sergilendikleri Mekânlar: Alışveriş Merkezleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), ss. 39-68.
  • Özçam, D., Bilgin, F.Z., (2012). Satınalma Davranışında Reklamın ve Reklam Türlerinin Önemi ve Etik Algısı. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, ISSN: 1309 -8039, ss.65-74.
  • Üstün, B., Tutal, O. (2008). Tüketim Alışkanlıklarındaki Değişimler ve Bu Değişimlerin Alışveriş Mekânlarına Etkisinin Eskişehir Örneğinde İrdelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), ss. 259-281.
  • https://www.elele.com.tr/guzellik/cilt-bakimi/kusurlu-olmanin-dayanilmaz-guzelligi (Erişim: 10.03.2019).
  • https://vogue.com.tr/bakim/diorun-yeni-parfumu-joyun-yuzu-jennifer-lawrence (Erişim: 30.04.2019).
  • https://vogue.com.tr/trend/gozler-ustunde-vahsi-cazibe-cat-eye/2 (Erişim: 27.02.2019).
  • https://www.elele.com.tr/guzellik/makyaj/yazin-en-civiltili-ayindayiz (Erişim: 30.08.2019).
  • http://www.cosmopolitanturkiye.com/guzellik/2017/01/10/onlarin-hepsi-bestseller (Erişim: 30.08.2019).
  • https://www.elle.com.tr/galeri/extra/mangoya-ilham-veren-kadinlar#1 (Erişim: 30.01.2019).
  • http://www.harpersbazaar.com.tr/lifestyle/2018/07/20/francesco-maccapani-missoniden-renklerin-mutfagi (Erişim: 30.08.2019).
  • http://maisonfrancaise.com.tr/dekorasyon/mutlu-mekanlar-mutlu-evler-saloni-mobilya.html (Erişim: 30.01.2019).
  • http://www.womenshealth.com.tr/spor-sutyeni-rehberi/ (Erişim: 30.01.2019).
  • https://www.menshealth.com.tr/koltugu-kullanarak-kas-yapin/ (Erişim: 30.02.2019).
  • http://www.marieclaire.com.tr/ (Erişim: 30.03.2019).
  • http://www.wikizero.co/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvTWFyaWVfQ2xhaXJl (Erişim: 30.04.2019).
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Kazan 0000-0002-1458-2860

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kazan, H. (2019). Tüketim Bağlamında Dijital Kadın Dergilerinde Haber-Reklam İlişkisi: Marie Claire Türkiye Örneği. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), 2057-2080. https://doi.org/10.15869/itobiad.569594
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.