Firmalar, Bilgi İletişim Teknolojilerini (BİT) kullanarak tedarikçileri, dağıtıcıları, müşterileri ile etkin şekilde iletişim kurmakta, ülke sınırları ötesindeki potansiyel müşterilerine rahatlıkla ulaşabilmektedir. Bu sayede işlem maliyetlerini azaltmakta, zaman tasarrufu sağlamakta ve verimliliklerini arttırmaktadırlar. Firmalarda verimliliğin artması ülkenin ekonomik büyümesine katkı sağlarken, verimliliği artan firmalar çalışanlarına daha fazla ücret ödeyeceği için ülke refahında da artış olacaktır.
Çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yıllık Sanayi ve Hizmet İstatistikleri ile Girişimlerde Bilgi Teknolojileri Kullanım Araştırması verileri kullanılmıştır. 2015 yılı verileri dikkate alınarak iki veri seti firma bazında birleştirilmiştir. İmalat sanayi ve hizmet sektörleri NACE gruplandırması Rev 2’ye göre iki haneli alt sektörlere ayrılmıştır. BİT değişkeni olarak web sitesi sahipliği, SCM, CRM ve ERP kullanımı her bir alt sektör için işgücü verimliliği ve çalışan başına ücret yönünden incelenmiştir. BİT değişkenleri kullanımına evet diyen grup ile BİT değişkenleri kullanımına hayır diyen iki grup arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığının ortaya konulması için t-testi yapılmıştır. t-testi varsayımlarını gerçekleştirmeyen küçük gözlem gruplarına sahip sektörler için parametrik olmayan Wilcoxon rank-sum (Mann Whitney) testi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; imalat sanayinde ve hizmet sektöründe oluşturulan alt sektörlerin çoğunda web sitesine sahip olanlarla olmayanlar arasında, ERP kullananlar ile kullanmayanlar arasında ve CRM kullananlar ile kullanmayanlar arasında işgücü verimliliği ve çalışan başına ücret yönünden anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. SCM kullanan ile kullanmayanlar arasında işgücü verimliliği ve çalışan başına ücret yönünden anlamlı farklılık çıkan alt sektör sayısı daha azdır.
Bilgi İletişim Teknolojileri (BİT) İşgücü Verimliliği Çalışan Başına Ücret İmalat Sanayi Hizmet Sektörü Türkiye
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
BAP-1401E017
-Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalında Doktora Tezi olarak kabul edilen “Bilgi İletişim Teknolojileri Kullanımı ve Firma Performansı” isimli çalışmadan üretilmiştir. -Firma düzeyindeki verileri sağlayan Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)’na ve yardımlarını hiçbir zaman esirgemeyen ilgili TÜİK personeline teşekkürü bir borç biliriz.
Companies; by using Information Communication Technologies (ICT), communicate effectively with their suppliers, distributors and customers and can easily reach potential customers across the borders of the country. In this way, they reduce transaction costs, save time and increase their efficiency. While the increase in productivity in companies both contributes to the economic growth of the country, and the welfare of the country will increase as the companies with increased productivity will pay more to their employees.
In the study, Turkish Statistical Institute (TURKSTAT) Annual Industry and Service Statistics and Survey on Information and Communication Technology (ICT) Usage in Enterprises are used. Considering the data of 2015, two data sets are combined on company basis. Manufacturing industry and service sectors are divided into two digit sub-sectors according to NACE grouping Rev.2. As ICT variables, website ownership, the use of, SCM, CRM, and ERP are examined in terms of labour productivity and wage per employee for each sub-sector. The t-test is conducted to reveal whether there is a significant difference between the group saying yes to the use of ICT variables and the other group saying no to the use of ICT variables. The nonparametric Wilcoxon rank-sum (Mann Whitney) test is conducted for sectors with small observation groups that don’t fulfill the t-test assumptions. According to the analysis results, in most of the sub-sectors created in the manufacturing industry and service sector, between those who own a website and those who do not own, between those who use ERP and those who do not, and between those who use CRM and those who do not, a significant difference emerged in terms of labour productivity and wage per employee. Between SCM users and non-users, fewer sub-sectors differ significantly in terms of labor productivity and wage per employee.
Information Communication Technology (ICT) Labor Productivity Wages Per Employee Manufacturing Industry Service Sector Turkey
BAP-1401E017
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | BAP-1401E017 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 2 |