BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 2, 1 - 15, 28.07.2016

Öz

Çalışmanın amacı, matematik dersinde kaygının nedenleri ve hangi dönemde ortaya çıktığının belirlenmesidir. Çalışma, nitel ve nicel verilerin birlikte toplandığı ve çözümlendiği karma yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu  Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği 2., 3.  ve 4. sınıfta  okuyan toplam 156 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Matematikte Kaygıya Yönelik Görüşme Formu” ve Biber (2012) tarafından geliştirilmiş  “Matematik Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilirken nicel veriler t-testi ile analiz edilmiştir. Sonuçta, öğrencilerin kaygı düzeylerinin sınıflara göre anlamlı olmadığı, ancak yapılan görüşmeler sonucunda öğrencilerin ilkokul öğretmenlerinin kaygı düzeyleri ile yakından ilişkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca,  öğretmen tutumunun yaşantıları etkilediği ve öğretim yöntemlerinin matematiğe karşı olan tutumlarını doğrudan etkilediğini sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, V. (2010). Matematikten nefret ediyorum!. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (11), 189-199.
  • Baloğlu, Mustafa. (2001). Matematik korkusunu yenmek, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Bekdemir, M., A. Işık, Y. Çıkılı. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (16), 88-89.
  • Biber, M. (2012). Duyuşsal Özelliklerin Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Öğrencilerin Matematiksel Kazanımlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematık kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 132-146.
  • Butterworth, B. (1999). The Mathematical Brain. London: Macmillan.
  • Cornell, C. (2000). Matematikten nefret ediyorum! (Çev.Nilüfer Eyüboğlu).Yaşadıkça Eğitim, 65, 15-22.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kaygısının Bazı Psiko-Sosyal Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Cumhuriyet Üniversitesi,/Sosyal Bilimler Enstitüsü: Sivas.
  • Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-sherman mathematics attitudes scales: instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for Research in Mathematics Education, 7 (5), 324-326.
  • Fiore, G. (1999). Math-abused students: are we prepared to teach them? The Mathematics Teacher, 90 (5), 403-406.
  • Jackson, C.D., Leffingwell, R.J. (1999). The role of instructors in creating mathematics anxiety in students from kindergarten through. College. Mathematics Teacher, 92 (7), 583-586.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods ( 2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)’nin Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: a user-friendly guide for social scientists. London: Routledge.
  • Greene, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp. 275-282). London: Sage.
  • Araujo, J., & Born, D. G. (1985). Calculating percentage agreement correctly but writing its formula incorrectly. The Behavior Analyst, 8 (2), 207-208.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri, Educatioal Sciences and Practice, 3 (5), 57-74.
  • Gresham, G. (2010). A study exploring exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. IUMPST: The Journal 4 (2), 1-14.
  • Clark, M. (2013). Teaching the Math Anxious Female Student: Teacher Beliefs about Math Anxiety and Strategies to Help Female Students in All-Girls Schools. (The degree of master of teaching), Department of Curriculum, Teaching and Learning Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto: Canada
  • Swanson, D. (2006). Math Anxiety What Can Teachers Do to Help Their Students over Come The Feeling?. In partial fulfillment of the requirements of the Math in the Middle Institute Partnership and the MAT degree.
  • Tretter, Jacquelyn D., (2012). Mathematics Anxiety in Ninth-Grade Pre-Algebra. Masters Theses & Specialist Projects. Paper 1165. http://digitalcommons.wku.edu/theses/1165 Western Kentucky University, Bowling Green, Kentucky
  • Plaisance, D. V. (2009). Mathematics anxiety of preservice elementary teachers after completing a problem solving. louisiana association of teachers (LATM) Journal, 5, (1), Nicholls State University Course http://www.lamath.org/journal/vol5no1/Math_Anxiety.pdf

Why Does Mathematics Make Me Anxious?

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 2, 1 - 15, 28.07.2016

Öz

The aim of the
study is to determine the causes of anxiety in mathematics lessons and during
which periods this anxiety occurs. This study has been conducted through using mixed
method, in which qualitative and quantitative data are collected and analyzed
together. The study group consists of 156 students, who are 2nd, 3rd3
and 4th graders studying at the department of Classroom Teaching of
the Faculty of Education in Ondokuz Mayıs University. The data collection tools
of the research are the ‘’Interview Form for Anxiety in Mathematics’’, which
was developed by researchers, and thr ‘’Mathematics Anxiety Scale’’, which was
developed by Biber (2012). Qualitative data were analyzed through content
analysis method, whereas quantitative data were analyzed through t-test. The
results suggest that the anxiety level of students is not significant based on
what grade they are; however the interviews indicate that primary school
teachers are closely associated with the anxiety level of students. Moreover,
it was also found out that the attitude of the teacher influences students’
lives and teaching methods directly affect students’ attitude towards mathematics.  

Kaynakça

  • Alkan, V. (2010). Matematikten nefret ediyorum!. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (11), 189-199.
  • Baloğlu, Mustafa. (2001). Matematik korkusunu yenmek, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 59-76.
  • Bekdemir, M., A. Işık, Y. Çıkılı. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4 (16), 88-89.
  • Biber, M. (2012). Duyuşsal Özelliklerin Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Öğrencilerin Matematiksel Kazanımlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Yenilmez, K. ve Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematık kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2), 132-146.
  • Butterworth, B. (1999). The Mathematical Brain. London: Macmillan.
  • Cornell, C. (2000). Matematikten nefret ediyorum! (Çev.Nilüfer Eyüboğlu).Yaşadıkça Eğitim, 65, 15-22.
  • Eldemir, H. H. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kaygısının Bazı Psiko-Sosyal Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Cumhuriyet Üniversitesi,/Sosyal Bilimler Enstitüsü: Sivas.
  • Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-sherman mathematics attitudes scales: instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for Research in Mathematics Education, 7 (5), 324-326.
  • Fiore, G. (1999). Math-abused students: are we prepared to teach them? The Mathematics Teacher, 90 (5), 403-406.
  • Jackson, C.D., Leffingwell, R.J. (1999). The role of instructors in creating mathematics anxiety in students from kindergarten through. College. Mathematics Teacher, 92 (7), 583-586.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods ( 2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Üldaş, İ. (2005). Öğretmen ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ-Ö)’nin Geliştirilmesi ve Matematik Kaygısına İlişkin Bir Değerlendirme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: a user-friendly guide for social scientists. London: Routledge.
  • Greene, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp. 275-282). London: Sage.
  • Araujo, J., & Born, D. G. (1985). Calculating percentage agreement correctly but writing its formula incorrectly. The Behavior Analyst, 8 (2), 207-208.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri, Educatioal Sciences and Practice, 3 (5), 57-74.
  • Gresham, G. (2010). A study exploring exceptional education pre-service teachers’ mathematics anxiety. IUMPST: The Journal 4 (2), 1-14.
  • Clark, M. (2013). Teaching the Math Anxious Female Student: Teacher Beliefs about Math Anxiety and Strategies to Help Female Students in All-Girls Schools. (The degree of master of teaching), Department of Curriculum, Teaching and Learning Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto: Canada
  • Swanson, D. (2006). Math Anxiety What Can Teachers Do to Help Their Students over Come The Feeling?. In partial fulfillment of the requirements of the Math in the Middle Institute Partnership and the MAT degree.
  • Tretter, Jacquelyn D., (2012). Mathematics Anxiety in Ninth-Grade Pre-Algebra. Masters Theses & Specialist Projects. Paper 1165. http://digitalcommons.wku.edu/theses/1165 Western Kentucky University, Bowling Green, Kentucky
  • Plaisance, D. V. (2009). Mathematics anxiety of preservice elementary teachers after completing a problem solving. louisiana association of teachers (LATM) Journal, 5, (1), Nicholls State University Course http://www.lamath.org/journal/vol5no1/Math_Anxiety.pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Belgin Bal İncebacak

Esen Ersoy

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bal İncebacak, B., & Ersoy, E. (2016). MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?. HAYEF Journal of Education, 13(2), 1-15.
AMA Bal İncebacak B, Ersoy E. MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?. HAYEF Journal of Education. Temmuz 2016;13(2):1-15.
Chicago Bal İncebacak, Belgin, ve Esen Ersoy. “MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?”. HAYEF Journal of Education 13, sy. 2 (Temmuz 2016): 1-15.
EndNote Bal İncebacak B, Ersoy E (01 Temmuz 2016) MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?. HAYEF Journal of Education 13 2 1–15.
IEEE B. Bal İncebacak ve E. Ersoy, “MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?”, HAYEF Journal of Education, c. 13, sy. 2, ss. 1–15, 2016.
ISNAD Bal İncebacak, Belgin - Ersoy, Esen. “MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?”. HAYEF Journal of Education 13/2 (Temmuz 2016), 1-15.
JAMA Bal İncebacak B, Ersoy E. MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?. HAYEF Journal of Education. 2016;13:1–15.
MLA Bal İncebacak, Belgin ve Esen Ersoy. “MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?”. HAYEF Journal of Education, c. 13, sy. 2, 2016, ss. 1-15.
Vancouver Bal İncebacak B, Ersoy E. MATEMATİK NEDEN BENİ KAYGILANDIRIR?. HAYEF Journal of Education. 2016;13(2):1-15.