Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Çocukların Sosyal ve Duygusal Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2022, , 57 - 71, 31.12.2022
https://doi.org/10.46423/izujed.1087563

Öz

Gelişim, kalıtım ile çevrenin etkileşimi doğrultusunda devamlılığını sağlar. Çevreden gelebilecek tüm değişimlerin (olumlu-olumsuz), gelişimi etkileyeceği söylenebilir. Günümüzde yaşanan COVID 19 pandemisi de bu kapsamda önemli çevre etkilerinden birisidir. Bu araştırmada, pandemi kısıtlamalarının büyük bir bölümü kaldırılmış olsa da halen devam eden COVID 19 sürecinde 36-60 ay çocukların sosyal ve duygusal yeterliklerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklem grubunu Denizli ili Pamukkale ilçesinde bağımsız anaokuluna devam eden 87’si (%51.2) kız, 83’ü (%48.8) erkek 170 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (OSBED), Duygu Düzenleme Ölçeği ve araştırmacılar tarafından oluşturulmuş Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre çocukların duygu düzenleme becerileri ile sosyal becerilerinden başlangıç becerileri, akademik destek becerileri ve arkadaşlık becerileriyle yüksek düzeyde olumlu yönde ilişkili olduğu görülmektedir. Çocukların değişkenlik/olumsuzluk düzeyleri ile sosyal becerilerden başlangıç becerileri ve sosyal becerilerinden arkadaşlık becerileri arasında ise olumsuz yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Akoğlu, G., ve Karaaslan, B. T. (2020). Covid-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 99-103.
  • Anme, T., Shinohara R., Sugisawa Y., Tong L., Tanaka E., Watanabe T., Onda Y., vd., (2010). Gender Differences of Children’s Social Skills and Parenting Using Interaction Rating Scale (IRS). WCWS 2010-Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 260–268.
  • Ashiabi, G. (2007). Play In The Preschool Classroom: Its Socioemotional Significance And The Teacher’s Role In Play. Early Childhood Education Journal, 35, 199– 207.
  • Atmaca, R. N., Gültekin Akduman, G., ve Şepitci Sarıbaş M. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi. 6 (2), 157-173.
  • Bozkurt Yükçü, Ş., ve Demircioğlu, H. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 442-466.
  • Brant, J. L. (2019). The impact of consistent interaction wıth the elderly on social and emotional competency skills of 4 year olds: a mixed methods study (Doctoral Dissertation). Northwest Nazarene University, USA.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Ed. H. Ekşi). İstanbul: Edam Yayınları.
  • Denham, S. A. (2006). Social-Emotional Competence As Support For School Readiness: What Is It And How Do We Assess It? Early Education Development, 17 (1), 57-89.
  • Eğin Işık, T. (2019). Okul öncesi dönemi öğrencilerinin öğrenme stilleri ile sosyal yetkinlik ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Gilliam, W. (2008), “Implementing policies to reduce the likelihood of preschool expulsion”, Foundation for Child Development Brief, Yale University, New Haven, CT.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gülay Ogelman, H., Güngör, H., ve Erten Sarıkaya, H. (2021). Sosyal duygusal gelişimin kesişim noktaları 2: Sosyal duygusal öğrenme (SDÖ). (Gülay Ogelman, H. Ed.). Sosyal ve Duygusal Gelişim (s. 471-504). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Hamaidi, D. A., Mattar, J. W., ve Arouri, Y. M. (2021). Emotion Regulation And Its Relationship To Social Competence Among Kindergarten Children In Jordan. European Journal of Contemporary Education, 10 (1), 66-76.
  • Imran, N., Zeshan, M., ve Pervaiz, Z. (2020). Mental Health Considerations For Children & Adolescents In COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19-S4). https://doi.org/10.12669/ pjms.36.COVID19-S4.2759
  • Junge, C., Valkenburg, P. M., Dekovic, M., ve Branje, S. (2020). The Building Blocks Of Social Competence: Contributions Of The Consortium Of Individual Development. Developmental Cognitice Neuroscience, 45, https://doi.org/10.1016/j.dcn.2020.100861
  • Katz L. G., ve McClellan D. E., (1997). Fostering children’s social competence: The teacher’s role. Washington, DC: NAEYC.
  • Kostelnik M. J., Whiren A. P., Soderman A. K., Stein L. C., ve Gregory K., (2002). Guiding children’s social development: Theory to practice (4th ed.) New York: Delmar.
  • Matchett, E. A., Ripple, M., Militar, M., Khalil, H., Scarborough, H., Ratcliff, K., ve Hilton, C. (2020). Emotion Regulation And Social Participation In Childhood And Adolescence: Systematic Review. International Journal of Autism & Related Disabilities. IJARD-138. DOI: 10.29011/2642-3227.000038
  • Onur Sezer, G., ve Bağçeli Kahraman, P. (2021). Sosyal gelişim görevleri. (Gülay Ogelman, H. Ed.). Sosyal ve Duygusal Gelişim (s. 187-222). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ömeroğlu, E. vd. (2014). Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği Öğretmen Formunun Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (8), 37-46.
  • Reyes, N. M., Factor, R., ve Scarpa, A. (2020). Emotion Regulation, Emotionality, And Expression Of Emotions: A Link Between Social Skills, Behavior, And Emotion Problems In Children With ASD And Their Peers. Research in Developmental Disabilities 106, 1-9.
  • Salama A. M., (2020) Coronavirus Questions That Will Not Go Away: Inter Rogating Urban And Socio-Spatial Implications Of COVID-19 Measures. Emerald Open Research, 2 (14), 1-17. (https://doi.org/10.35241/emeraldopenres.13561.1)
  • Stacks, A. M., ve Goff, J. (2006). Family Correlates Of Internalizing And Externalizing Behavior Among Boys And Girls Enrolled In Head Start. Early Child Development and Care, 176 (1), 67-85.
  • Thompson R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search of definition. (Fox, N. A. Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations University of Chicago Press Chicago (pp. 25–52).
  • Vasileva, M., Alisic, E., ve De Young, A. (2021). COVID-19 Unmasked: Preschool Children’s Negative Thoughts and Worries During the COVID-19 Pandemic In Australia. European Journal of Psychotraumatology, 12 (1), 1924442.
  • Yoleri, S. (2021). Sosyal ve duygusal gelişimin kesişim noktaları 3: Sosyal-duygusal iyi oluş. (Gülay Ogelman, H. Ed.). Sosyal ve Duygusal Gelişim (s. 505-532). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Zahn-Waxler, C., Shirtcliff, E. A., ve Marceau, K. (2008). Disorders Of Childhood And Adolescence: Gender And Psychopathology. Annual Review Clinical Psychology 4, 275–303.

Evaluation of the social and emotional competences of pre-school children

Yıl 2022, , 57 - 71, 31.12.2022
https://doi.org/10.46423/izujed.1087563

Öz

Development proceeds as a result of the interaction of heredity and environment. It can be said that positive or negative changes that may come from the environment will affect the development. The current COVID 19 pandemic is one of the important environmental effects in this context. In this study, it is aimed to evaluate the social and emotional competencies of 36-60 month-old children in the on going COVID 19 process, although most of the pandemic restrictions have been lifted. The sample group of the research, which was carried out in the relational survey model, which is one of the quantitative research methods, consists of 170 children, i.e., 87 girls (51.2%) and 83 boys (48.8%), attending independent preschool in Pamukkale district of Denizli province. In the research, Preschool Social Skills Assessment Scale, Emotion Regulation Scale and Personal Information Form created by the researchers were used as data collection tools. According to the results of the study, it is seen that there is a high level of positive correlation among children's emotion regulation skills and social skills, initial skills, academic support skills and friendship skills, while there is a negative significant relationship among children's lability/negativity levels and two sub categories skills of social skills; namely, initial skills and friendship skills.

Kaynakça

  • Akoğlu, G., ve Karaaslan, B. T. (2020). Covid-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 99-103.
  • Anme, T., Shinohara R., Sugisawa Y., Tong L., Tanaka E., Watanabe T., Onda Y., vd., (2010). Gender Differences of Children’s Social Skills and Parenting Using Interaction Rating Scale (IRS). WCWS 2010-Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 260–268.
  • Ashiabi, G. (2007). Play In The Preschool Classroom: Its Socioemotional Significance And The Teacher’s Role In Play. Early Childhood Education Journal, 35, 199– 207.
  • Atmaca, R. N., Gültekin Akduman, G., ve Şepitci Sarıbaş M. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi. 6 (2), 157-173.
  • Bozkurt Yükçü, Ş., ve Demircioğlu, H. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Duygu Düzenleme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44, 442-466.
  • Brant, J. L. (2019). The impact of consistent interaction wıth the elderly on social and emotional competency skills of 4 year olds: a mixed methods study (Doctoral Dissertation). Northwest Nazarene University, USA.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Ed. H. Ekşi). İstanbul: Edam Yayınları.
  • Denham, S. A. (2006). Social-Emotional Competence As Support For School Readiness: What Is It And How Do We Assess It? Early Education Development, 17 (1), 57-89.
  • Eğin Işık, T. (2019). Okul öncesi dönemi öğrencilerinin öğrenme stilleri ile sosyal yetkinlik ve sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Gilliam, W. (2008), “Implementing policies to reduce the likelihood of preschool expulsion”, Foundation for Child Development Brief, Yale University, New Haven, CT.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gülay Ogelman, H., Güngör, H., ve Erten Sarıkaya, H. (2021). Sosyal duygusal gelişimin kesişim noktaları 2: Sosyal duygusal öğrenme (SDÖ). (Gülay Ogelman, H. Ed.). Sosyal ve Duygusal Gelişim (s. 471-504). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Hamaidi, D. A., Mattar, J. W., ve Arouri, Y. M. (2021). Emotion Regulation And Its Relationship To Social Competence Among Kindergarten Children In Jordan. European Journal of Contemporary Education, 10 (1), 66-76.
  • Imran, N., Zeshan, M., ve Pervaiz, Z. (2020). Mental Health Considerations For Children & Adolescents In COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19-S4). https://doi.org/10.12669/ pjms.36.COVID19-S4.2759
  • Junge, C., Valkenburg, P. M., Dekovic, M., ve Branje, S. (2020). The Building Blocks Of Social Competence: Contributions Of The Consortium Of Individual Development. Developmental Cognitice Neuroscience, 45, https://doi.org/10.1016/j.dcn.2020.100861
  • Katz L. G., ve McClellan D. E., (1997). Fostering children’s social competence: The teacher’s role. Washington, DC: NAEYC.
  • Kostelnik M. J., Whiren A. P., Soderman A. K., Stein L. C., ve Gregory K., (2002). Guiding children’s social development: Theory to practice (4th ed.) New York: Delmar.
  • Matchett, E. A., Ripple, M., Militar, M., Khalil, H., Scarborough, H., Ratcliff, K., ve Hilton, C. (2020). Emotion Regulation And Social Participation In Childhood And Adolescence: Systematic Review. International Journal of Autism & Related Disabilities. IJARD-138. DOI: 10.29011/2642-3227.000038
  • Onur Sezer, G., ve Bağçeli Kahraman, P. (2021). Sosyal gelişim görevleri. (Gülay Ogelman, H. Ed.). Sosyal ve Duygusal Gelişim (s. 187-222). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ömeroğlu, E. vd. (2014). Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği Öğretmen Formunun Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (8), 37-46.
  • Reyes, N. M., Factor, R., ve Scarpa, A. (2020). Emotion Regulation, Emotionality, And Expression Of Emotions: A Link Between Social Skills, Behavior, And Emotion Problems In Children With ASD And Their Peers. Research in Developmental Disabilities 106, 1-9.
  • Salama A. M., (2020) Coronavirus Questions That Will Not Go Away: Inter Rogating Urban And Socio-Spatial Implications Of COVID-19 Measures. Emerald Open Research, 2 (14), 1-17. (https://doi.org/10.35241/emeraldopenres.13561.1)
  • Stacks, A. M., ve Goff, J. (2006). Family Correlates Of Internalizing And Externalizing Behavior Among Boys And Girls Enrolled In Head Start. Early Child Development and Care, 176 (1), 67-85.
  • Thompson R. A. (1994). Emotional regulation: A theme in search of definition. (Fox, N. A. Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations University of Chicago Press Chicago (pp. 25–52).
  • Vasileva, M., Alisic, E., ve De Young, A. (2021). COVID-19 Unmasked: Preschool Children’s Negative Thoughts and Worries During the COVID-19 Pandemic In Australia. European Journal of Psychotraumatology, 12 (1), 1924442.
  • Yoleri, S. (2021). Sosyal ve duygusal gelişimin kesişim noktaları 3: Sosyal-duygusal iyi oluş. (Gülay Ogelman, H. Ed.). Sosyal ve Duygusal Gelişim (s. 505-532). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Zahn-Waxler, C., Shirtcliff, E. A., ve Marceau, K. (2008). Disorders Of Childhood And Adolescence: Gender And Psychopathology. Annual Review Clinical Psychology 4, 275–303.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Gülay Ogelman 0000-0002-4245-0208

Hatice Erten Sarıkaya 0000-0003-0367-6607

Hande Güngör 0000-0002-3016-1775

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gülay Ogelman, H., Erten Sarıkaya, H., & Güngör, H. (2022). Okul Öncesi Çocukların Sosyal ve Duygusal Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. IZU Journal of Education, 4(8), 57-71. https://doi.org/10.46423/izujed.1087563