This study examined the relationship between cognitive flexibility and critical thinking tendencies among 278 sports sciences students. Participants completed the Cognitive Flexibility Scale (CFS) and the Florida Critical Thinking Tendencies Scale. The results showed a positive and moderate correlation between cognitive flexibility and critical thinking. Additionally, gender significantly affected these skills, with female students displaying higher cognitive flexibility and critical thinking levels than males. However, no significant difference was found based on age. The study highlights that cognitive flexibility and critical thinking are interrelated cognitive skills and suggests the importance of fostering these abilities within sports sciences education. The findings are expected to inform the development of educational programs and interventions to enhance students' cognitive flexibility and critical thinking skills.
This study examined the relationship between cognitive flexibility and critical thinking tendencies among 278 sports sciences students. Participants completed the Cognitive Flexibility Scale (CFS) and the Florida Critical Thinking Tendencies Scale. The results showed a positive and moderate correlation between cognitive flexibility and critical thinking. Additionally, gender significantly affected these skills, with female students displaying higher cognitive flexibility and critical thinking levels than males. However, no significant difference was found based on age. The study highlights that cognitive flexibility and critical thinking are interrelated cognitive skills and suggests the importance of fostering these abilities within sports sciences education. The findings are expected to inform the development of educational programs and interventions to enhance students' cognitive flexibility and critical thinking skills.
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Atatürk University Scientific Research Ethics Committee for Social and Human Sciences The date and number of the ethical assessment decision: 24.12.2024/E-70400699-000-2400423833
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Eğitimin Psikolojik Temelleri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 16 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "