This study employed a quantitative research design to investigate the self-efficacy and digital competencies of 101 teachers working in Science and Art Centres (SAC) across multiple provinces, selected via purposive sampling during the 2022–2023 academic year. Participants’ gender, branch, and seniority were also considered. Data were collected using the Personal Information Form, the Digital Competencies Scale for Educators, and the Technology Integration Self-Efficacy Perception Scale. Findings revealed that teachers’ technology integration self-efficacy was generally high, with significant differences based on gender and branch, but not seniority. Digital competencies were highest in the Integrative and Expert dimensions, with no significant differences across gender, branch, or seniority. Furthermore, a positive moderate correlation was found between technology integration self-efficacy and digital competencies. These results highlight the importance of supporting teachers through targeted training programs to enhance digital skills and the effective integration of technology in education.
This study employed a quantitative research design to investigate the self-efficacy and digital competencies of 101 teachers working in Science and Art Centres (SAC) across multiple provinces, selected via purposive sampling during the 2022–2023 academic year. Participants’ gender, branch, and seniority were also considered. Data were collected using the Personal Information Form, the Digital Competencies Scale for Educators, and the Technology Integration Self-Efficacy Perception Scale. Findings revealed that teachers’ technology integration self-efficacy was generally high, with significant differences based on gender and branch, but not seniority. Digital competencies were highest in the Integrative and Expert dimensions, with no significant differences across gender, branch, or seniority. Furthermore, a positive moderate correlation was found between technology integration self-efficacy and digital competencies. These results highlight the importance of supporting teachers through targeted training programs to enhance digital skills and the effective integration of technology in education.
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Tokat Gaziosmanpaşa University Ethics Committee of Social and Human Sciences The date and number of the ethical assessment decision: 26.10.2022-13/39
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Bilim, Teknoloji ve Mühendislik Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi, Özel Yetenekli Eğitimi, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "