Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi

Yıl 2018, , 47 - 64, 30.04.2018
https://doi.org/10.18009/jcer.346858

Öz

Bu araştırmanın amacı,
ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan
bilgilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın çalışma
grubunu bir ilçede görev yapan 117 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada
nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Veriler, Öğretmen
Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisini Değerlendirme Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada elde edilen veriler bağımsız t-testleri ve
tek yönlü varyans analizi testleri ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına
göre öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi ölçeğinin tüm alt
boyutlarının, öğretmenlerin öğretim yaptıkları sınıfın mevcudu ve sınıf türü
ile mezun oldukları bölümlere göre farklılaşmadığı görülmüştür. Öte yandan,
teknolojik pedagojik bilgi, teknolojik pedagojik alan bilgisi ve pedagojik alan
bilgisi alt boyutlarında öğretmenlerin mesleki kıdem yıllarına göre; teknoloji
bilgisi alt boyutunda cinsiyete göre anlamlı bir farklılık saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aşkar, P., & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine yönelik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi: Boylamsal bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 285-36.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Erdoğan, Ş., & İsmail, Ş. (2010). Relationship between math teacher candidates’ technologicel Pedagogical and content knowledge (TPACK) and achievement levels. Journal Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2707-2711.
  • Gömleksiz, M.N., & Fidan, E. K. (2011). Self-Efficacy perception levels of prospetive teachers enrolled at pedagogical formation course toward web pedagogical content knowledge. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(4), 593-620.
  • Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç., & Arcagök, S. (2014). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisini değerlendirme ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 10(2), 297-315.
  • Hırça, N., & Şimşek , H. (2012). Öğretmen adaylarının fen konularına tönelik tekno-pedagojik bilgi bütünleştirmelerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 57-82.
  • Jang, S. J., & Chan, K. C. (2010). From PCK to TPACK: Developing a transformative model for pre-service science teachers. Journal Science Educational Tecnology, 19, 553-564.
  • Karadeniz, Ş., & Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1018-1028.
  • Karakuyu, Y., & Karakuyu, A. (2016). Motivasyon ve öz-yeterliğin sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine (TPAB) katkısı. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları dergisi 2(1), 89- 100.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2) 131-152
  • Koehler, M.J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60–70.
  • Koh, J.H.L., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2010). Examining the technological pedagogical content knowledge of Singapore preservice teachers with a large-scale survey. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 563-573.
  • Koh, J.H.L., & Sing, C.C. (2011, Aralık). Modeling pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) perceptions: The influence of demographic factors and TPACK constructs. Paper presented at ASCILITE Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education Annual Conference, Hobart, Australia.
  • Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Sancar Tokmak, H., Yavuz Konokman, G., & Yanpar Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) özgüven algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 27.
  • Yanpar Yelken, T., Sancar Tokmak, H., Özgelen, S., & İncikabı, L. (2013). Teknolojik-pedagojik-alanbilgisi (tpab) çerçevesi ve bu çerçevenin milli eğitim bakanlığı fen ve matematik eğitimi programındaki yeri. Yanpar Yelken, T., Sancar Tokmak, H., Özgelen, S., İncikabı, L. (Ed.) Fen ve matematik eğitiminde teknolojik pedagojik alan bilgisi temelli öğretim tasarımları (s.1-12). Ankara: Anı Yayıncılık.

Investigating the Technological Pedagogical Content Knowledge of Primary Teachers

Yıl 2018, , 47 - 64, 30.04.2018
https://doi.org/10.18009/jcer.346858

Öz

The aim of this study is to investigate the technological
pedagogical content knowledge of primary teachers in terms of some variables.
Totally 117 primary teachers who work in a province participated in the study.
Survey method was employed as a method and the data gathered by using
Technological Pedagogical Content Knowledge Assessment Instrument. The findings
were analyzed with the independent sample t-tests and the one-way ANOVA tests.
The results showed that there is no significant difference on teachers’ scores
of the instrument in terms of class size, class type, and graduated department.
On the other hand, there is a significant difference on teachers’ technological
pedagogical knowledge, technological pedagogical content knowledge, and
pedagogical content knowledge in terms of their experience, as well as on
teachers’ technological knowledge in terms of their gender.

Kaynakça

  • Aşkar, P., & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine yönelik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi: Boylamsal bir araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 285-36.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Erdoğan, Ş., & İsmail, Ş. (2010). Relationship between math teacher candidates’ technologicel Pedagogical and content knowledge (TPACK) and achievement levels. Journal Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2707-2711.
  • Gömleksiz, M.N., & Fidan, E. K. (2011). Self-Efficacy perception levels of prospetive teachers enrolled at pedagogical formation course toward web pedagogical content knowledge. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(4), 593-620.
  • Hacıömeroğlu, G., Şahin, Ç., & Arcagök, S. (2014). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisini değerlendirme ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 10(2), 297-315.
  • Hırça, N., & Şimşek , H. (2012). Öğretmen adaylarının fen konularına tönelik tekno-pedagojik bilgi bütünleştirmelerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 57-82.
  • Jang, S. J., & Chan, K. C. (2010). From PCK to TPACK: Developing a transformative model for pre-service science teachers. Journal Science Educational Tecnology, 19, 553-564.
  • Karadeniz, Ş., & Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1018-1028.
  • Karakuyu, Y., & Karakuyu, A. (2016). Motivasyon ve öz-yeterliğin sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine (TPAB) katkısı. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları dergisi 2(1), 89- 100.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2) 131-152
  • Koehler, M.J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60–70.
  • Koh, J.H.L., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2010). Examining the technological pedagogical content knowledge of Singapore preservice teachers with a large-scale survey. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 563-573.
  • Koh, J.H.L., & Sing, C.C. (2011, Aralık). Modeling pre-service teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK) perceptions: The influence of demographic factors and TPACK constructs. Paper presented at ASCILITE Australian Society for Computers in Learning in Tertiary Education Annual Conference, Hobart, Australia.
  • Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Sancar Tokmak, H., Yavuz Konokman, G., & Yanpar Yelken, T. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) özgüven algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 27.
  • Yanpar Yelken, T., Sancar Tokmak, H., Özgelen, S., & İncikabı, L. (2013). Teknolojik-pedagojik-alanbilgisi (tpab) çerçevesi ve bu çerçevenin milli eğitim bakanlığı fen ve matematik eğitimi programındaki yeri. Yanpar Yelken, T., Sancar Tokmak, H., Özgelen, S., İncikabı, L. (Ed.) Fen ve matematik eğitiminde teknolojik pedagojik alan bilgisi temelli öğretim tasarımları (s.1-12). Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Oktay Azgın Bu kişi benim 0000-0002-5988-0618

Burcu Şenler 0000-0002-8559-6434

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2017
Kabul Tarihi 8 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Azgın, A. O., & Şenler, B. (2018). İlkokullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 6(11), 47-64. https://doi.org/10.18009/jcer.346858

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "