BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİĞE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ -KISA FORMU İLKOKULUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 9, 84 - 99, 13.05.2017

Öz

Bu araştırma Lim ve Chapman (2013) tarafından uyarlanan Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği-Kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında 310 ilkokul 4. sınıf öğrencisinden toplanan verilere açımlayıcı faktör analizi, test-tekrar test güvenirlik çalışması ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin özgün halinden farklı olarak üç faktörlü bir yapı oluşturduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak, ölçekte yer alan iki maddenin madde toplam test korelasyon değerlerinin düşük olması sebebiyle çıkarılmıştır. Ölçeğin bütünü için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .84 olarak hesaplanmıştır. Uyarlanan ölçekte yer alan alt faktörler değer, özgüven, mutluluk ve güdüleme için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı sırasıyla.91 ve .86 ve .82  olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, uyarlanan ölçeğin açımlayıcı faktör analizi sonucunda ortaya çıkan yapısının kabul edilebilir düzeyde uyum gösterdiğini ortaya koymuştur. Elde edilen sonuçlar, uyarlanan Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği-Kısa Formu İlkokulun Türk kültüründe kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1974). Two scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 5(2), 67- 71.
  • Akbuğa, S. (2009). İlköğretim 4. Sınıf Matematik Dersinde İşbirlikli Öğrenme İlkelerine Göre Yapılandırılmış Grup Etkinliklerinin Öğrenci Erişimlerine ve Tutumlarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen Likert-Tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 11(62), 31-36.
  • Avcı, E., Coşkuntuncel, O. ve İnandı, Y. (2011). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50-58.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıflarına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı ile İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 210-239.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Cooper, S. E., & Robinson, D. A. (1991). The relationship of mathematics self-efficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 24(1), 4–11.
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Duatepe, A. ve Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 45-52.
  • Ebret, A. (2015). Etkinlik Temelli Matematik Öğretiminin 3. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine ve Matematiğe İlişkin Tutumlarına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Eroğlu, A. (2009). Faktör analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (ss.321-331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976a). Fennema-Sherman Mathematics Attitude Scale: instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by females and males. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS (2nd. edition) Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J. & Shaughnessy, J.M. (1983). A Causal Analysis of Attitude toward Mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 19-29.
  • Hu, L.T., ve Bentler, P.M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • İflazoğlu, A. (2000). Küme Destekli Bireyselleştrime Tekniğinin Temel Eğitim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısı ve Matematiğe İlişkin Tutumları Üzerindeki Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü Dergisi, 6(6), 159-172.
  • Klein, P. (1986). A handbook of test construction. London: Routledge.
  • Kurbanoğlu, N. İ. ve Takunyacı, M. (2012). Lise öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı, tutum ve özyeterlik inançları bazı değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9(1),110-130.
  • Jackson, E. (2015). Student primary teachers’ perceptions of mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, 29. http://people.exeter.ac.uk/PErnest/pome29/index.html
  • Lim, S. Y. & Chapman, O. (2013). Development of a short form of the attitudes toward mathematics inventory. Educational Studies in Mathematics, 82, 145–164.
  • Lipnevich, A. A., MacCann, C., Krumm, S., Burrus, J., Roberts, R.D. (2011). Mathematics attitudes in Belarusian and US middle school students. Journal of Educational Psychology, 103, 105-118.
  • Lipnevich, A.A., Preckel,, F. & Krumm, S. (2016). Mathematics attitudes and their unique contribution to achievement: Going over and above cognitive ability and personality. Learning and Individual Differences, 47, 70-79.
  • Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
  • Ma, X., & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: a meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 26-47.
  • McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (ss. 575–596). New York: Macmillan.
  • Muis, K. R., & Foy, M. J. (2010). The effects of teachers’ beliefs on elementary students’ beliefs, motivation, and achievement in mathematics. In L. D. Bendixen & F. C. Feucht (Eds.), Personal epistemology in the classroom: theory, research, and implications for practice (ss. 435–469). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Olson, J. F., Preuschoff, C., Erberber, E., Arora, A., & Galia, J. (2008). TIMSS 2007 international mathematics report: findings from IEA’s trends in international mathematics and science study at the fourth and eighth grade. Chestnut Hill: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. http://pirls.bc.edu/timss2007/mathreport.html. 7 Kasım 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Namlı, Ş. (2016). Sudoku, Futoshiki ve Kakuro Bulmacalarinin 8. Sınıf Öğrencilerinin Denklemler Ve Eşitsizlikler Konusundakii Başarılarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Neale, D. C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. Arithmetic Teacher, 16, 631-640.
  • Peker M., Mirasyedioğlu Ş., (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 157-166.
  • Roid, G.H. ve Haladyna, T.M. (1982). A technology for test-item writing. New York: Academic Press
  • Reyes, L. H. (1984). Affective variables and mathematics education. The Elementary School Journal, 84(5), 558–581.
  • Sherman, H. J., & Christian, M. (1999). Mathematics attitudes and global self-concept: an investigation of the relationship. College Student Journal, 33(1), 95-101.
  • Sungur, O. (2009). Korelasyon Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (ss.321–331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 938‐948, 2013. [Online]: http://ilkogretim‐online.org.tr
  • Tapia, M. (1996, November). The attitudes toward mathematics instrument. Paper presented at the annual meeting of the Mid-south Educational Research Association, Tuscaloosa, AL. Retrieved from ERIC database. (ED404165).
  • Tapia, M., & II Marsh, G. E. (2000). Attitudes toward mathematics instrument: An investigation with middle school students. Bowling Green: Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association.
  • Tapia, M., & II Marsh, G. E. (2002). Confirmatory factor analysis of the attitudes toward mathematics inventory. Chattanooga: Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association.
  • Tapia, M., & Marsh, G. E., II. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8(2), 16-21.
  • Turanlı, D., Karakaş Türker, N. & Keçeli, V. (2008). Matematı̇k Alan Derslerı̇ne Yönelı̇k Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 254-262.
  • Tuncer, M. & Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Tutum ve Kaygılarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 47-64.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, E. (2009). Lisrel ile yapısal eşitlik modellemesi-ı: temel kavramlar, uygulamalar, programlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Güney Hacıömeroğlu

Yayımlanma Tarihi 13 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Hacıömeroğlu, G. (2017). MATEMATİĞE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ -KISA FORMU İLKOKULUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Journal of Computer and Education Research, 5(9), 84-99.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "