Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Destekli Matematik Öğrenmeye Yönelik Tutum ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 14, 356 - 382, 29.10.2019
https://doi.org/10.18009/jcer.581625

Öz

Bu araştırmada öncelikli olarak ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin teknoloji destekli matematik öğrenmeye yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Pierce, Stacey ve Barkatsas (2007) geliştirilen bir ölçme aracının Türkçeye uyarlama çalışması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar uyarlanan ölçeğin davranışsal katılım, matematiksel güven, duyuşsal katılım ve teknoloji destekli matematik öğrenmeye yönelik tutum olmak üzere 4 alt boyuttan oluştuğunu ortaya koymuştur. Uyarlanan ölçeğin alt boyutları için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı sırasıyla .77, .85, .82, .80 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin bütünü için güvenirlik katsayısı .89'dur. Uyarlanan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında öğrencilerin matematik dersine yönelik genel olarak tutumlarının olumlu ve kaygı düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri arasında anlamlı ve negatif bir ilişki olduğu görülmektedir. Bu derse yönelik olumlu tutumlar geliştikçe kaygı düzeyinin azaldığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1970). Attitudes toward mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551-596.
  • Aiken, L.R. (1974). Two scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 5(2), 67-71.
  • Anderson, J.C. & Gerbing D.W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of- fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Directions in Psychological Science, 11(5), 181-185.
  • Arı, K., Savas, E. & Konca, S. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kaygısının nedenlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 211-230.
  • Baloglu, M., & Balgalmis, E. (2010). The adaptation of the mathematics anxiety rating scale-elementary form into turkish, language validity, and preliminary psychometric investigation. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(1), 101-110.
  • Barkatsas, A., Kasimatis, K. & Gialamas V. (2009). Learning secondary mathematics with technology: Exploring the complex interrelationship between students’ attitudes, engagement, gender and achievement. Computers & Education, 52, 562-570.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 210-239.
  • Chipman, S. F., Krantz, D. H. & Silver, R. (1992). Mathematics anxiety and science careers among able college women. Psychological Science, 3, 292-295.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cole, D.A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Çelik, H.C. & Ceylan, H. (2009). Lise öğrencilerinin matematik ve bilgisayar tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92-101.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademik.
  • Dowker, A. Cheriton, O. Horton, R. & Mark, W. (2019). Relationships between attitudes and performance in young children's mathematics. Educational Studies in Mathematics, 100(3), 211-230.
  • Duru A., Peker M. & Akçakın V. (2010). Lise öğrencilerinin bilgisayar destekli matematik öğrenmeye yönelik tutumları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 264-284.
  • Dursun, S. & Bindak, R. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1),18-21.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Fogarty, G., Cretchley, P., Harman, C., Ellerton, N., & Konki, N. (2001). Validation of a questionnaire to measure mathematics confidence, computer confidence, and attitudes towards the use of technology for learning mathematics. Mathematics Education Research Journal, 13, 154-160.
  • Galbraith, P. & Haines, C. (1998). Disentangling the nexus: attitudes to mathematics and technology in a computer learning environment. Educational Studies in Mathematics, 36, 275–290.
  • Gülburnu, M. & Yıldırım, K. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerine yönelik matematik tutum ölçeği geliştirilmesi ve uygulanması. VI. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s.568-581). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Matematiğe yönelik tutum ölçeği kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Computer and Education Research, 5(9), 84-99.
  • Haciomeroglu, G. (2017). Reciprocal relationships between mathematics anxiety and attitude towards mathematics in elementary school students. Acta Didactica Napocensia Journal, 10(3), 59-68.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J., & Shaughnessy, J. M. (1983). A causal analysis of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 19-29. House, J.D., (1995). The predictive relationship between academic self-concept, achievement expectancies, and grade performance in college calculus. The Journal of Social Psychology 135,1, 111-112.
  • Hu, L.T., & Bentler, P.M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Işıksal, M. & Akşar, P.(2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109-118. Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.397–456), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
  • Klein, P. (1986). A handbook of test construction. London: Routledge.
  • Kline, R. B.(2016). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press, New York: NY.
  • Kutluca, T., Alpay, F.N. & Kutluca, S. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 202-214.
  • Lim S. Y., Chapman E. (2013). Development of a short form of the attitudes toward mathematics inventory. Educational Studies in Mathematics, 82(1), 145-164.
  • Ma, X, & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 26-47.
  • Mutlu, Y., Söylemez, I., & Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434.
  • Neale, D. C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. The Arithmetic Teacher, 16, 631-640.
  • Pierce, R. & Stacey, K. (2004). A framework for monitoring progress and planning teaching towards the effective use of computer algebra systems. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 9, 59–93.
  • Pierce, R., Stacey, K., & Barkatsas, A. N. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers & Education, 48(2), 285–300.
  • Philippou, G. N. & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers’ attitudes towards mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 189-206.
  • Reed, H. C., Drijvers, P., & Kirschner, P. A. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers & Education, 55, 1-15.
  • Richardson, F. C. & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19, 551-554.
  • Suinn R.M (1988). The measurement of mathematics anxiety: the mathematics anxiety rating scale for adolescents -MARS-A. Journal of Clinical Psychology, 38, 576-580.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Tapia, M. & Marsh, G. E.II. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8(2), 16-21.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vale, C., & Leder, G. (2004). Student views of computer-based mathematics in the middle years: does gender make a difference? Educational Studies in Mathematics, 56, 287-312.
  • Yaratan, H., & Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students’ attitude, anxiety, and achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 162-171.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Mathematics anxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(3), 179-192.
  • Zakaria, E. & Nordin, N. M. (2008). The effects of mathematics anxiety on matriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 27-30.

Examining Elementary Students’ Attitude towards Learning Mathematics with Technology and Anxiety

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 14, 356 - 382, 29.10.2019
https://doi.org/10.18009/jcer.581625

Öz

Purpose of this study was to examine
elementary students' attitude towards learning mathematics with technology and
anxiety. In order to examine students' attitude towards learning mathematics
with technology, The Technology and Mathematics Attitude Scale developed by
Pierce,
Stacey ve Barkatsas (2007) was adapted Turkish settings
. Results of this part of the
study revealed that there were four sub-scales
behavioral
engagement
(α=.77),
mathematics confidence
(α=.85), affective engagement (α=.82), attitude towards use
of technology for learning mathematics
(α=.80). Second part of the study revealed that elementary students attitude
towards mathematics were positive and their anxiety were low. There was a negative
and significant relationship between students' attitude towards learning
mathematics with technology and anxiety. It seems as the students' attitude
towards learning math with technology increases their anxiety decreases.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1970). Attitudes toward mathematics. Review of Educational Research, 40(4), 551-596.
  • Aiken, L.R. (1974). Two scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 5(2), 67-71.
  • Anderson, J.C. & Gerbing D.W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of- fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Ashcraft, M. H. (2002). Math anxiety: Personal, educational, and cognitive consequences. Directions in Psychological Science, 11(5), 181-185.
  • Arı, K., Savas, E. & Konca, S. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kaygısının nedenlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 211-230.
  • Baloglu, M., & Balgalmis, E. (2010). The adaptation of the mathematics anxiety rating scale-elementary form into turkish, language validity, and preliminary psychometric investigation. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(1), 101-110.
  • Barkatsas, A., Kasimatis, K. & Gialamas V. (2009). Learning secondary mathematics with technology: Exploring the complex interrelationship between students’ attitudes, engagement, gender and achievement. Computers & Education, 52, 562-570.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 210-239.
  • Chipman, S. F., Krantz, D. H. & Silver, R. (1992). Mathematics anxiety and science careers among able college women. Psychological Science, 3, 292-295.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cole, D.A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Çelik, H.C. & Ceylan, H. (2009). Lise öğrencilerinin matematik ve bilgisayar tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92-101.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademik.
  • Dowker, A. Cheriton, O. Horton, R. & Mark, W. (2019). Relationships between attitudes and performance in young children's mathematics. Educational Studies in Mathematics, 100(3), 211-230.
  • Duru A., Peker M. & Akçakın V. (2010). Lise öğrencilerinin bilgisayar destekli matematik öğrenmeye yönelik tutumları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(3), 264-284.
  • Dursun, S. & Bindak, R. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1),18-21.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Fogarty, G., Cretchley, P., Harman, C., Ellerton, N., & Konki, N. (2001). Validation of a questionnaire to measure mathematics confidence, computer confidence, and attitudes towards the use of technology for learning mathematics. Mathematics Education Research Journal, 13, 154-160.
  • Galbraith, P. & Haines, C. (1998). Disentangling the nexus: attitudes to mathematics and technology in a computer learning environment. Educational Studies in Mathematics, 36, 275–290.
  • Gülburnu, M. & Yıldırım, K. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencilerine yönelik matematik tutum ölçeği geliştirilmesi ve uygulanması. VI. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s.568-581). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Matematiğe yönelik tutum ölçeği kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Computer and Education Research, 5(9), 84-99.
  • Haciomeroglu, G. (2017). Reciprocal relationships between mathematics anxiety and attitude towards mathematics in elementary school students. Acta Didactica Napocensia Journal, 10(3), 59-68.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J., & Shaughnessy, J. M. (1983). A causal analysis of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 19-29. House, J.D., (1995). The predictive relationship between academic self-concept, achievement expectancies, and grade performance in college calculus. The Journal of Social Psychology 135,1, 111-112.
  • Hu, L.T., & Bentler, P.M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Işıksal, M. & Akşar, P.(2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109-118. Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.397–456), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
  • Klein, P. (1986). A handbook of test construction. London: Routledge.
  • Kline, R. B.(2016). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press, New York: NY.
  • Kutluca, T., Alpay, F.N. & Kutluca, S. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 202-214.
  • Lim S. Y., Chapman E. (2013). Development of a short form of the attitudes toward mathematics inventory. Educational Studies in Mathematics, 82(1), 145-164.
  • Ma, X, & Kishor, N. (1997). Assessing the relationship between attitude toward mathematics and achievement in mathematics: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 28(1), 26-47.
  • Mutlu, Y., Söylemez, I., & Yasul, A. F. (2017). İlkokul öğrencilerinin matematik kaygısı ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 14(4), 4425-4434.
  • Neale, D. C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. The Arithmetic Teacher, 16, 631-640.
  • Pierce, R. & Stacey, K. (2004). A framework for monitoring progress and planning teaching towards the effective use of computer algebra systems. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 9, 59–93.
  • Pierce, R., Stacey, K., & Barkatsas, A. N. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers & Education, 48(2), 285–300.
  • Philippou, G. N. & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers’ attitudes towards mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 189-206.
  • Reed, H. C., Drijvers, P., & Kirschner, P. A. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers & Education, 55, 1-15.
  • Richardson, F. C. & Suinn, R. M. (1972). The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19, 551-554.
  • Suinn R.M (1988). The measurement of mathematics anxiety: the mathematics anxiety rating scale for adolescents -MARS-A. Journal of Clinical Psychology, 38, 576-580.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Tapia, M. & Marsh, G. E.II. (2004). An instrument to measure mathematics attitudes. Academic Exchange Quarterly, 8(2), 16-21.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vale, C., & Leder, G. (2004). Student views of computer-based mathematics in the middle years: does gender make a difference? Educational Studies in Mathematics, 56, 287-312.
  • Yaratan, H., & Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students’ attitude, anxiety, and achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 162-171.
  • Yüksel-Şahin, F. (2008). Mathematics anxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(3), 179-192.
  • Zakaria, E. & Nordin, N. M. (2008). The effects of mathematics anxiety on matriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 27-30.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Guney Hacıömeroğlu 0000-0002-7562-9976

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2019
Kabul Tarihi 3 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Hacıömeroğlu, G. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Teknoloji Destekli Matematik Öğrenmeye Yönelik Tutum ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 356-382. https://doi.org/10.18009/jcer.581625

Cited By








Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "