Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Harmanlanmış Öğrenme Alanında Yapılan Çalışmalar: Bir Doküman İncelemesi

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 24, 718 - 737, 21.10.2024
https://doi.org/10.18009/jcer.1518675

Öz

Bu çalışmada Türkiye’de harmanlanmış öğrenme alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarının genel eğilimlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2007-2023 yılları arasında yayımlanmış lisansüstü tezler taranmış ve tespit edilen 99 tez çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesi için nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan doküman incelemesi kullanılmıştır. Belirlenen lisansüstü tezler betimsel analiz tekniğine uygun olarak incelenmiş, yüzde ve frekans analizleri yapılarak tablolaştırılmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında; harmanlanmış öğrenmeyle ilgili en fazla tezin 2023 yılında yazıldığı, yüksek lisans düzeyinde 64 doktora düzeyinde 35 tez olduğu, bu tezlerin 93 tanesinin harmanlanmış öğrenme, 6 tanesinin hibrit öğrenme olarak tanımlandığı saptanmıştır. Gazi Üniversitesi’nde yapılan tez sayısının (f = 21) diğer üniversitelerden fazla olduğu, örneklem türü olarak en fazla ortaokul öğrencilerinin (f = 25) tercih edildiği, 67 çalışmanın karma yöntemle yapıldığı, veri toplama aracı olarak en fazla tercih edilen ölçme aracının ölçek (f = 50), en fazla tercih edilen veri analiz yönteminin t testi olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Bilgilendirme Bu çalışmada insan veya hayvan deneklerinden veri toplanmamıştır. Bu nedenle çalışma, etik kurul onayı gerektiren çalışmalar kapsamında yer almadığından etik kurul onayı alınmamıştır.

Kaynakça

  • Akgündüz, D. (2013). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Akgündüz, D. (2019). Araştıran okulda teknoloji entegrasyonu (Ed. M. Yavuz). Araştıran okul içinde. Eğitim Yayınevi.
  • Armstrong, C. (2021). Key methods used in qualitative document analysis. OSF Preprints, 1(9). http://doi.org/10.2139/ssrn.3996213
  • Balaman, F. (2010). Hibrit öğrenme modelinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Balaman, F., & Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 75-90.
  • Blended Learning (2020). Blended learning models. https://www.blendedlearning.org/models Bulut, T. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin harmanlanmış öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Can, H. C. (2022). Beden eğitimi öğretmeni yetiştirmede harmanlanmış öğrenmenin 21. Yüzyıl becerilerine ve akademik başarıya etkisi: Bir karma yöntem araştırması (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Christensen, C. M., Horn, M. B., & Staker, H. (2013). Is K-12 blended learning disruptive? An introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation. https://eric.ed.gov/?id=ed566878
  • Cleveland-Innes, M., & Wilton, D. (2018). Guide to blended learning. Burnaby, Canada: Commonwealth of Learning. http://oasis.col.org/handle/11599/3095
  • Dikmen, C. H., Ocak, M. A., & Efe, A. A. (2018, Eylül). Harmanlanmış öğrenme ile ilgili Türkiye’de yapılmış tezlerin incelenmesi. 6. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, 12-14 Eylül, Edirne.
  • Erdoğan, M. (2023). Fen bilimleri dersi madde döngüleri ve çevre sorunları konusunun öğretiminde kullanılan hibrit öğrenme uygulamalarının bazı değişkenler üzerindeki etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Kilis.
  • Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. In the handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3-21). Jossey-Bass.
  • Graham, C., Allen, S., & Ure, D. (2003) Blendend learning environments: A review of the research literature. Brigham Young University.
  • Graham, C. R., Woodfield, W., & Harrison, J. B. (2013). A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 18, 4-14. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.003
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F., & Afacan Adanır, G. (2020). Harmanlanmış öğrenme. Pegem Akademi. Harriman, G. (2004). What is blended learning. E-learning Resources, 21-38.
  • Hebebci, M. T., & Usta, E. (2015). Türkiye’de harmanlanmış öğrenme eğilimleri: Bir literatür çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 195-219. https://doi.org/10.14520/adyusbd.23061
  • Horn, M. B., & Staker, H. (2017). Blended: Using disruptive innovation to improve schools. John Wiley & Sons. Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi (38. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Nyika, R., & Modise, M.A. (2022). Experiences and challenges of adapting to online learning during covid -19 induced lockdown: The case of gweru urban tertiary students in Zimbabwe. International e-Journal of Educational Studies, 6 (12), 272-281. https://doi.org/10.31458/iejes.1164927
  • Osguthorpe, R. T., & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments: Definitions and directions. Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-33.
  • Poon, J. (2012). Use of blended learning to enhance the student learning experience and engagement in property education. Property Management, 30(2), 129-156. https://doi.org/10.1108/02637471211213398
  • Rossett, A. (2002). The ASTD e-learning handbook: Best practices, strategies, and case studies for an emerging field. McGraw-Hill Trade. https://www.voced.edu.au/content/ngv:10164
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2022). Harmanlanmış öğrenme modeli üzerine yayınlanan ulusal araştırmaların incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(2), 145-155. https://doi.org/10.32960/uead.1119698
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • Tekdemir, M. (2022). Ortaokul öğrencilerinin fen eğitiminde hibrit öğrenme modeline ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Tonbuloğlu, İ., & Tonbuloğlu, B. (2021). Eğitimde dijital dönüşüm harmanlanmış öğrenme (Teknik rapor). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
  • Vallée, A., Blacher, J., Cariou, A., & Sorbets, E. (2020). Blended learning compared to traditional learning in medical education: Systematic review and meta-analysis. Journal of Medical Internet Research, 22(8), e16504. https://www.jmir.org/2020/8/e16504
  • Valiathan, P. (2002). Blended learning models. Learning Circuits, 3(8), 50-59.
  • Vaughan, N. (2007). Perspectives on blended learning in higher education. International Journal on E-Learning, 6(1), 81-94. https://www.learntechlib.org/p/6310/
  • Walne, M. B. (2012). Emerging blended-learning models and school profiles (Greater Houston Community Foundation, Ed.). Community Foundation.
  • Yıldırım, H. F. (2023). Madde ve değişim ünitesinde harmanlanmış öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarıları ve fene yönelik motivasyonlarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Zagouras, C., Egarchou, D., Skiniotis, P., & Fountana, M. (2022). Face to face or blended learning? A case study: Teacher training in the pedagogical use of ICT. Education and Information Technologies, 27(9), 12939-12967. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11144-y

Studies on Blended Learning in Turkey: A Document Review

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 24, 718 - 737, 21.10.2024
https://doi.org/10.18009/jcer.1518675

Öz

This study aims to determine the general trends of postgraduate theses in the field of blended learning in Turkey. Postgraduate theses published between 2007-2023 were scanned and 99 theses were identified and included in the study. Document review, which is among the qualitative research methods, was used to obtain the research data. The identified postgraduate theses were examined in accordance with the descriptive analysis technique, percentage and frequency analyzes were made and tabulated. When the findings are examined; It was determined that the most theses on blended learning were written in 2023, there were 64 theses at the master's level and 35 theses at the doctoral level, 93 of these theses were defined as blended learning and 6 of them were defined as hybrid learning. It was found that the number of theses conducted at Gazi University (f = 21) was higher than other universities, secondary school students (f = 25) were the most preferred sample type, 67 studies were conducted using mixed methods, the most preferred measurement tool as a data collection tool was scale (f = 50), and the most preferred data analysis method was t-test.

Etik Beyan

Bilgilendirme Bu çalışmada insan veya hayvan deneklerinden veri toplanmamıştır. Bu nedenle çalışma, etik kurul onayı gerektiren çalışmalar kapsamında yer almadığından etik kurul onayı alınmamıştır.

Kaynakça

  • Akgündüz, D. (2013). Fen eğitiminde harmanlanmış öğrenme ve sosyal medya destekli öğrenmenin öğrencilerin başarı, motivasyon, tutum ve kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Akgündüz, D. (2019). Araştıran okulda teknoloji entegrasyonu (Ed. M. Yavuz). Araştıran okul içinde. Eğitim Yayınevi.
  • Armstrong, C. (2021). Key methods used in qualitative document analysis. OSF Preprints, 1(9). http://doi.org/10.2139/ssrn.3996213
  • Balaman, F. (2010). Hibrit öğrenme modelinin öğrencilerin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Balaman, F., & Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 75-90.
  • Blended Learning (2020). Blended learning models. https://www.blendedlearning.org/models Bulut, T. (2023). Fen bilimleri öğretmenlerinin harmanlanmış öğrenmeye yönelik hazır bulunuşluklarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan.
  • Can, H. C. (2022). Beden eğitimi öğretmeni yetiştirmede harmanlanmış öğrenmenin 21. Yüzyıl becerilerine ve akademik başarıya etkisi: Bir karma yöntem araştırması (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ceylan, V. K. (2015). Harmanlanmış öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Christensen, C. M., Horn, M. B., & Staker, H. (2013). Is K-12 blended learning disruptive? An introduction to the theory of hybrids. Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation. https://eric.ed.gov/?id=ed566878
  • Cleveland-Innes, M., & Wilton, D. (2018). Guide to blended learning. Burnaby, Canada: Commonwealth of Learning. http://oasis.col.org/handle/11599/3095
  • Dikmen, C. H., Ocak, M. A., & Efe, A. A. (2018, Eylül). Harmanlanmış öğrenme ile ilgili Türkiye’de yapılmış tezlerin incelenmesi. 6. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, 12-14 Eylül, Edirne.
  • Erdoğan, M. (2023). Fen bilimleri dersi madde döngüleri ve çevre sorunları konusunun öğretiminde kullanılan hibrit öğrenme uygulamalarının bazı değişkenler üzerindeki etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Kilis.
  • Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. In the handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3-21). Jossey-Bass.
  • Graham, C., Allen, S., & Ure, D. (2003) Blendend learning environments: A review of the research literature. Brigham Young University.
  • Graham, C. R., Woodfield, W., & Harrison, J. B. (2013). A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 18, 4-14. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.003
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F., & Afacan Adanır, G. (2020). Harmanlanmış öğrenme. Pegem Akademi. Harriman, G. (2004). What is blended learning. E-learning Resources, 21-38.
  • Hebebci, M. T., & Usta, E. (2015). Türkiye’de harmanlanmış öğrenme eğilimleri: Bir literatür çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 195-219. https://doi.org/10.14520/adyusbd.23061
  • Horn, M. B., & Staker, H. (2017). Blended: Using disruptive innovation to improve schools. John Wiley & Sons. Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi (38. Basım). Nobel Yayıncılık.
  • Nyika, R., & Modise, M.A. (2022). Experiences and challenges of adapting to online learning during covid -19 induced lockdown: The case of gweru urban tertiary students in Zimbabwe. International e-Journal of Educational Studies, 6 (12), 272-281. https://doi.org/10.31458/iejes.1164927
  • Osguthorpe, R. T., & Graham, C. R. (2003). Blended learning environments: Definitions and directions. Quarterly Review of Distance Education, 4(3), 227-33.
  • Poon, J. (2012). Use of blended learning to enhance the student learning experience and engagement in property education. Property Management, 30(2), 129-156. https://doi.org/10.1108/02637471211213398
  • Rossett, A. (2002). The ASTD e-learning handbook: Best practices, strategies, and case studies for an emerging field. McGraw-Hill Trade. https://www.voced.edu.au/content/ngv:10164
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2022). Harmanlanmış öğrenme modeli üzerine yayınlanan ulusal araştırmaların incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(2), 145-155. https://doi.org/10.32960/uead.1119698
  • Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
  • Tekdemir, M. (2022). Ortaokul öğrencilerinin fen eğitiminde hibrit öğrenme modeline ilişkin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Tonbuloğlu, İ., & Tonbuloğlu, B. (2021). Eğitimde dijital dönüşüm harmanlanmış öğrenme (Teknik rapor). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
  • Vallée, A., Blacher, J., Cariou, A., & Sorbets, E. (2020). Blended learning compared to traditional learning in medical education: Systematic review and meta-analysis. Journal of Medical Internet Research, 22(8), e16504. https://www.jmir.org/2020/8/e16504
  • Valiathan, P. (2002). Blended learning models. Learning Circuits, 3(8), 50-59.
  • Vaughan, N. (2007). Perspectives on blended learning in higher education. International Journal on E-Learning, 6(1), 81-94. https://www.learntechlib.org/p/6310/
  • Walne, M. B. (2012). Emerging blended-learning models and school profiles (Greater Houston Community Foundation, Ed.). Community Foundation.
  • Yıldırım, H. F. (2023). Madde ve değişim ünitesinde harmanlanmış öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarıları ve fene yönelik motivasyonlarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Zagouras, C., Egarchou, D., Skiniotis, P., & Fountana, M. (2022). Face to face or blended learning? A case study: Teacher training in the pedagogical use of ICT. Education and Information Technologies, 27(9), 12939-12967. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11144-y
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Kuramları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aysel Arslan 0000-0002-8775-1119

Hilal Çetin 0009-0007-7751-4041

Erken Görünüm Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 21 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Arslan, A., & Çetin, H. (2024). Türkiye’de Harmanlanmış Öğrenme Alanında Yapılan Çalışmalar: Bir Doküman İncelemesi. Journal of Computer and Education Research, 12(24), 718-737. https://doi.org/10.18009/jcer.1518675

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "